"Langdurig draaiende motor is nodig"

Herald B

Nieuw lid
Vraagje PHEV/iV
De laatste dagen loop ik tegen het volgende fenomeen aan ...

Als ik

-start op de benzinemotor (gas + rem intrappen met de start knop) of

-normaal start en daarna na een stukje rijden via het menu de hybride stand inschakel

dan volgt meteen de melding "Langdurig draaiende motor nodig" en kan ik niet meer de schuif terug zetten naar elektrisch (foto 2).

Ik heb niet kunnen testen of dat na een x tijd of afstand vanzelf weer weg gaat (alleen korte ritjes van een kwartier gedaan).

Apart is dat als ik de auto parkeer en kontakt uit en weer aan zet, dat hij dan gewoon weer elektrisch start en loopt.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt (of waar mijn blinde vlek zit ... )?

Oorzaak lijkt me in ieder geval niet dat de hoog volt accu te weinig geladen zou zijn (zie foto 2)...

Hoor het graag!

Bijlagen

• 20260116_184938.jpg
    20260116_184938.jpg
    390,7 KB · Weergaven: 36
  • 20260112_135123.jpg
    20260112_135123.jpg
    476,5 KB · Weergaven: 34

Tman0961

Forumguru
Rijd je vooral korte ritjes? Probeer dan eens een langere rit op brandstof te maken. Uurtje heen en uurtje terug.

Patron

Forumguru
Zover ik weet kan je als je hybride rijdt niet “meteen” terug naar elektrisch. Dit heeft metde motor te maken. Dit was al zo in de Octavia PHEV en bij de Kodiaq 2 is dat zover ik heb gemerkt niet anders

ESL

Donateur
Bij mijn superb kan dit ook niet. Ik heb altijd ingevuld dat de auto eerst de motor op temperatuur wil hebben voordat hij op start/stop overgaat.

Fif

Lid
Ik heb dit ook wel eens gehad, in het begin met name. Als ik dan een langere tijd reed, uurtje ofzo was het daarna weg. Ik moet zeggen dat ik het al weer 6 a 7 maanden niet gehad heb. Ik zit nu op 25k gelopen ongeveer.

Bovenaan Onderaan