Lane Change Assist & Blind Spot Detection

hawaltie

Nieuw lid
Ik sta op het punt om een Skoda Kodiaq uit de 1e generatie aan te schaffen. Aan bijna alle voorwaarden is voldaan, echter 1 puntje is niet duidelijk en dat betreft de Lane Change Assist functie. Car Vertical meldt dat de assist 79D optie in de auto is geïnstalleerd. Volgens de beschrijving bevat deze: Lane Change Assist, Lane Keeping System, Traffic Jam Assist en Emergency Assist.
In het verleden heb ik naar auto's gekeken met de 79F optie. Volgens de beschrijving bevat deze: Lane Keeping System, Traffic Jam Assist, Rear Traffic Alert, Blind Spot Monitor, en Emergency Assist.

Welke 2 is nu beter, en welke van de heeft in de spiegel een detectie vakje?

Groet,

Hans.

hemi24

Forumguru
Beide…

Zelfde, alleen heeft de laatste ook de radars in de achterbumper voor de dode hoek detectie en achteropkomend verkeer…

hawaltie

Nieuw lid
@hemi24 Dank voor je snelle reactie. Betekent dit dan dat er geen sprake is van dode hoek detectie bij de 79D? Hoe stelt deze dan vast dat een baan vrij is? Of is het dat de 79F wat geavanceerdere meetinstrumenten heeft (radars in achterbumper) waarmee dit nauwkeuriger kan worden vastgesteld?

jesse_s93

Forumguru
@hawaltie de radars in de achterbumper worden gebruikt voor de dodehoekdetectie, maar worden ook gebruikt bij het achteruitrijden vanuit een parkeervak om te kijken of er van links en rechts niet aankomt (rear traffic alert / uitrijassistent). Ik twijfel daarmee of optie 79D wel beschikt over dodehoekdetectie. Ik zou namelijk niet weten waarom je wel dodehoekdetectie hebt, maar geen uitrijassistent.

De verwarring komt door de Lane Change Assist in het optiepakket. Al die andere opties uit dat pakket maken geen gebruik van die radars in de achterbumper, maar van de camera in de voorruit en de radar in de voorbumper. Lane Change Assist impliceert dat hij ondersteunt bij het wisselen van baan en dan zou het mijns inziens best logisch zijn als die radars er wel in zitten om te checken of de baan vrij is. Als ze echter met Lane Change Assist de optie Travel Assist of Lane Assist+ bedoelen (uitbreiding van standaard Lane Assist), dan heb je geen dodehoekdetectie. De termen uit dat rapport zijn ook niet de termen van de assistentiesystemen die Skoda gebruikt.

Vraag blijft wel, waarom vraag je het niet gewoon even aan de verkoper? :) Die zou je dat toch gewoon moeten kunnen vertellen. En één blik op de spiegel geeft ook direct duidelijkheid. De eerste lichting van de Kodiaq I had het nog in het spiegelglas zitten, de tweede lichting aan de binnenkant van de spiegelkap.

Btw, het wordt gewaardeerd om je even kort voor te stellen in de meet en greet. Dan kun je ook iets meer vertellen over waar je naar op zoek bent en kunnen anderen je beter helpen :)

hawaltie

Nieuw lid
@jesse_s93 Dank voor je reactie. Ik heb de vraag ook aan de verkoper gesteld, maar nog geen antwoord ontvangen. Ik kom graag goed beslagen ten ijs, dus enige voorkennis waarop je moet letten helpt. Op basis van wat ik nu gelezen heb, denk ik dat je gelijk hebt en bezit de 79D geen dode hoek detectie. Overigens las ik nu dat de auto het 2020 model is (en in 2019 is geproduceerd) en de indicatie zich aan de zijnkant van de spiegel bevindt en niet meer in het spiegelvlak.

Mijn contact persoon gaf aan dat dit eventueel later eenvoudig in te bouwen is, maar op basis van wat ik nu gelezen heb, twijfel ik daaraan.

Rallye

Forumguru
Zonder per sé een hele discussie te willen openen, heb ik wel mijn twijfels aan het nut van die dode hoek detectie. Veel nodeloos geknipper als ik al gezien heb dat het wel kan. Maar goed, als jij het handig vindt en je hebt de keuze tussen één waar het wel op zit en één waar het niet op zit…… Maar staar je er vooral niet blind (see what I did there?) op.

De lane change assist is iets anders dan assisted lane changing (rijstrookwisselassistent)? Zie https://www.skoda.nl/features

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan