Lane Assist, en de combi spitsstrook/invoegstrook

4 okt 2022
96
23
8
Ik moet even wennen maar ik ben inmiddels wel tevreden met Lane Assist. Op 1 punt na. Als de vluchtstrook open is als spitstrook en er is een invoegstrook, dan trekt de schuine lijn aan het einde van de invoegstrook de auto van de spits/vluchtstrook af, als je dat niet actief tegenhoudt. Het valt prima tegen te houden, maar zo kom ik als chauffeur opeens in de rol van corrigerende rij-assistent, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Iemand daar een betere work around voor gevonden dan Lane Assist helemaal uitzetten?

hemi24

Donateur
5 jun 2007
23.113
12.488
133
9581
Iemand daar een betere work around voor gevonden dan Lane Assist helemaal uitzetten?
Het FSD van Tesla kan daar verrassend goed mee omgaan, maar alle overige lane-assist systemen missen de intelligentie hiervoor.
Om hiervoor nou over te stappen is wellicht ook weer wat extreem.

4 okt 2022
96
23
8
Dat is normaal de auto volgt lijnen die kan geen onderscheid maken tussen lijnen van een spitsstrook of niet :-)
Ja, daar was ik al bang voor. Idealiter zou je het moeten kunnen uitzetten voor bepaalde locaties die je dan ingeeft in de navi, maar zo'n soort optie is er overduidelijk niet.
Het is ook een hulpsysteeem jouw ogen bepalen
Ja, maar voor een systeem dat ik elke keer zou moeten uitzetten mag het nog wel iets slimmer. Of niet, maar dan graag dat het niet telkens opnieuw uitgezet moet worden.

Ik heb nu wel uit ACC gekregen dat de auto zelf de snelheid aanpast al naar gelang (soms vermeende) snelheidsbordjes. Ik heb al een paar keer gehad dat er op de snelweg wordt afgeremd wegens een fictief max50bord. En de snelheid verhogen terwijl je wordt ingehaald kan ook behoorlijk onintelligent uitpakken.

Ik heb ook de airco uit terwijl de ventilator toch aan is, dat blijkt gelukkig ook te kunnen, en dat hoef je ook niet telkens opnieuw in te stellen.

Als je 14 jaar een Fabia gewend was is het wel een beeeeeeetje overwhelming.......