Lampje vervangen...

Raymond

Nieuw lid
Ik rij sinds begin mei een nieuwe O2 2.0TDI. Inmiddels heb ik er met veel plezier al 21.000km op staan.

Echter vond ik het vanmorgen iets vreemd dat mijn linker koplampje (al zo snel) kapot bleek te zijn. Aangezien ik nooit problemen heb gehad met het vervangen van lampjes dacht ik "dat doe ik effe", niet dus! In het boekje staat een advies ervoor langs de dealer te gaan, maar kan iemand mij misschien vertellen of er een manier is om het toch zelf te doen? Ik heb al een poging gedaan, maar er is maar weinig speelruimte en er lijkt geen veertje te zijn welke je los kan klikken.

Bedankt voor jullie reactie Skoda Vrienden
 

Captain Hook

Forumguru
[er vanuit gaande dat je halogeenverlichting hebt]
Bij mijn O2 (weliswaar voor de facelift) staat het toch echt in het boekje beschreven hoe je de koplampunit los haalt en een lampje kunt verwisselen.

Toegegeven, de klem van de connector (kabelboom) is soms wat lastig los te krijgen, zeker aangezien je dit 'blind' moet doen.

Hier staat nog een simpele instruktie:
http://www.ralfweichenhain.com/skoda/anleitungen/two/birnenwechsel/birnenwechsel.pdf

Let op, als je de koplamp unit los hebt, dat die niet uit je handen schiet, en/of krassen maakt op je auto.
Leg vantevoren een deken op de grond om je unit op te leggen. Maar als 'ie er eenmaal uit is, is het echt heel simpel om een lampje te verwisselen.
Nog een waarschuwing: het glas van halogeenlampen NOOIT met je blote vingers aanraken (ivm inbranden van het huidvet). En zorg dat je het lampje op precies dezelfde manier, met de nokjes goed, terugplaatst. Anders word je ook zo'n bestuurder die zo lekker met de ene lamp verblindend rondrijdt...:icon_smile_dead:

En, na het terugplaatsen, niet vergeten de vergrendelingsschuif en de kunststof moer terug te plaatsen...
 
Heb je xenox verlichting kan je als nog langs de dealer, want het beschermkapje achter op de verlichtingsunit is niet alleen met klemmetjes vastgezet maar ook nog eens met twee boutjes met speciale koppen. Dus onderweg even een kop-lamp verwisselen is er niet meet bij net zoals ruim de helft van de nieuwe modellen auto's.
 

Raymond

Nieuw lid
Captain Hook, super bedankt voor de reactie met jouw uitleg en het pdf was het een fluitje van een cent! Alleen de connector was inderdaad wat moeilijk los te krijgen, maar uiteindelijk dus gelukt.

Deze uitleg staat dus niet (meer) in het instructieboekje, je wordt doorverwezen naar de dealer.

Mijn dank is groot!
 

Kimball

Nieuw lid
Aangezien mijn leaseauto nu een ex-leaseauto is (over gekocht), wilde ik het zelf eens proberen. Maar ik krijg die stekker niet los. Moet ik nog een palletje of iets dergelijks indrukken voordat ik de stekker eruit krijg?
 
Aangezien mijn leaseauto nu een ex-leaseauto is (over gekocht), wilde ik het zelf eens proberen. Maar ik krijg die stekker niet los. Moet ik nog een palletje of iets dergelijks indrukken voordat ik de stekker eruit krijg?

Je multifunctionele autosleutel doet hier wonderen. Met de stevige baard die eraan zit wip je de vergrendeling van de connector zo los.:super:
 

Ronnie

Forumguru
Aangezien mijn leaseauto nu een ex-leaseauto is (over gekocht), wilde ik het zelf eens proberen. Maar ik krijg die stekker niet los. Moet ik nog een palletje of iets dergelijks indrukken voordat ik de stekker eruit krijg?
Ik heb de handleiding in het Tpic:" Downloadcentrum" geplaatst......
 
Ook ik heb een weigerend linkerdimlicht van mijn O II uit feb '10. In mijn boekje staat wel hoe de lampunit uitgenomen dient te worden maar ik heb er een vraag over.
Als de witte schroef los is en de "beugel" uitgetrokken, lijkt het of de unit nog ergens vast zit, je kan hem er dan niet gewoon uittrekken, klopt dit? Verder: moet je de unit recht naar voren eruit halen, of schuin naar voren naar het midden van de auto gericht uittrekken? Ik heb nl geen zin om hiervoor de dealer in te schakelen tegen big $$$...
 
Ja, ik dacht dat je de unit eruit kon trekken en dan de kabels los maken...zou wel zo handig zijn. Kun je hierbij als de unit er nog helemaal in zit?
 

Captain Hook

Forumguru
Staat allemaal keurig beschreven in de manual (RTFM)...
(zie ook post #2 van deze thread, hoeveel meer wil je hebben op een presenteerblaadje?)
En ja, je kunt er bij, maar je bent wel op de tast bezig, je moet het vergrendelingsnokje zien in te drukken en dan krijg je stekker los.
 
RTFM...
Beetje kalm hè Hook, ik ben niet achterlijk!!

Het is uiteindelijk gelukt, de kabelboom kun je ook pas losmaken als de hele unit eruit is, hoeft dus niet blind.
Wat is nu het geval? Het gaatje waar de schroef doorheen zit met de witte moer, aan de bovenkant van de unit, wordt aan de binnenkant gedeeltelijk overlapt door een recht stukje plaatstaal, enkele millimeters hiervan verwijderd. Daar bleef de unit achter haken bij het eruit nemen, maar dat kun je niet zien wanneer de lamp er nog niet uit is. Uiteindelijk is er ook een stukje van een ring rond dat schroefdraad afgeschaafd/afgebroken. En nee, dat staat niet in het manual...
 

Captain Hook

Forumguru
Niemand zegt dat je achterlijk bent.
RTFM betekent ReadTheFineManual. :winkie:

Maar als hulp (zoals eerder aangegeven in post #2) niet meer op prijs gesteld wordt, prima. Ga lekker naar de dealer en laat die het voor veel geld doen. Ik probeer te helpen, maar als een kwinkslag naar de gebruiksaanwijzing ook al niet meer mag, laat maar. :koffie:
 
Hook, hulp is natuurlijk van alle kanten welkom, begrijp me niet verkeerd, ik waardeer dat zeer en daar is dit forum óók voor bedoeld. Alleen kwam het commentaar bij mij over alsof ik niet zou kunnen lezen en niet zou kunnen uitvoeren wat omschreven staat...
Maar het euvel is verholpen (zonder tussenkomst van de dealer), no hard feelings en ik ga teveel off topic nu, dus laten we het hierbij.
Lampje verwisselen is dus goed zelf te doen (wel op het stukje plaatstaal letten!)
 
Bovenaan Onderaan