Lampje in koplampunit vervangen

ElScorpione

Forumguru
Er is een lampje kapot in de koplamp unit van mijn Octavia, maar ik vraag me af hoe dit te vervangen. Het gaat om het lampje van de rechter unit en dan rechts bovenin. Dit lampje brandt altijd. Ik heb de unit uitgebouwd, maar ik zie nergens een opening. In het instructieboekje staat ook niets beschreven over dit lampje. Iemand enig idee?
 

ElScorpione

Forumguru
Dat is niet het juiste lampen volgens mij. Er zit nog een klein lampje bovenin, op de hoek. Daar geen opening achter.
 

ertromp

Forumguru
Ik kan ook niet anders bedenken dan @G.P. dat je het stadslicht bedoeld
Die moet je er inderdaad aan die plastic lip uittrekken
Anders plaats een foto welke je bedoelt
 

ElScorpione

Forumguru
Zo te zien nummer 7 (op je eerste reactie) @ertromp. Even langs de VW dealer geweest. Blijkt dat je via de opening voor het dimlicht erbij kunt. Er zit daar een soort lange pin. Met een puntbektang kun je die eruit halen en dan het lampje vervangen. Die VW kerel zei: dat is handig, dat je die koplamp unit eruit kunt halen. Daar is over nagedacht. Dat kan bij VW helemaal niet ;)

En het mooiste van alles: het was nog gratis ook.

Dank voor de reacties!
 

ertromp

Forumguru
De Xenonlamp in de unit van een O2 is prima zelf te vervangen. Daar heb je geen Skoda of VW dealert voor nodig.
 

hemi24

Forumguru
Complete unit pak je er zo uit bij een O2, vervangen kun je dan bij wijze van spreken op de keukentafel doen…
 

Captain Hook

Forumguru
Wat @hemi24 zegt; die goede oude O2. Ik pakte idd die hele koplampunit er zo uit en heb letterlijk op de keukentafel op die manier een lampje vervangen.
Ideaal. :jaja:

Zo maken ze het niet meer, helaas. :(
 

EdK

Forumguru
En daarna is het een ramp geworden.
Met de Yeti zijn er die hun vinger gebroken hebben......
En als ik het bij de Fabia moet doen dan kan ik beter de accu of reservoir van ruitenwisser verwijderen om wat ruimte voor me handen te krijgen....

Dus laat het nu maar bij dealer uitvoeren, en de keren dat dit is voor gekomen was het heen rijden en 10min later terug en nul euro aan arbeidsuren......
 

Captain Hook

Forumguru
@EdK Maar dan krijg je dus het praktische probleem, dat wanneer 's-avonds of in het weekend er een lampje defect is, je niet ff snel er een nieuw lampje in kunt (laten) zetten.
Nog afgezien van het feit dat lampjes niet altijd kapot gaan in de buurt van je (eigen) garage. Of tijdens vakantie.
En als oom agent je staande houdt en aangeeft dat je het lampje dient te vervangen of anders...

Eigenlijk zouden autofabrikanten verplicht moeten zijn dit soort simply-clever zaken te implementeren. En niet weg te bezuinigen...
Hoezo vooruitgang? :koffie:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat is gelukkig grotendeels verholpen door de komst van de LED units. Die gaan toch wel echt heel veel langer mee dan de 'ouderwetse' halogeenlampen. Áls ze dan wel een keer kapot zijn, is t wel weer veel duurder om te vervangen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn Fabia 1c van 2002 kon ik het rechter standlichtpitje (gewoon gloeilampje natuurlijk, niks halogeen) makkelijk zelf vervangen, want werkruimte genoeg. Aan de linkerkant was het een heel ander verhaal, daar zat de accubak me lelijk in de weg.
Bij de dealer aangekomen liep de receptioniste even mee naar buiten - met haar kleinere handen had ze het lampje in 2x 30 seconden verwisseld...
 

Tees

Donateur
Volgens mij is een W5W (uit m'n hoofd gezegd de stadslampen van de F1) een halogeenlamp? Zie je niet zo 1-2-3 aan de buitenkant trouwens.

Maar ook de koplampen van mijn F1c waren prima zo te vervangen, en ik heb bepaald geen kleine handen. Bij de O2c heb ik ook bakken met ruimte, verbaasde me hoeveel plek er in de motorrruimte is. Nu heeft een 1.2 motor natuurlijk ook niet heel veel ruimte nodig :jaja:
 

EdK

Forumguru
dat je het lampje dient te vervangen of anders...
Dan ben ik bang dat het voor mij anders word dan........ met mijn kolenschoppen kom ik er niet zonder demontage bij helaas.
Dat is gelukkig grotendeels verholpen door de komst van de LED units
Tsja alleen is dit nog steeds geen gemeengoed.
Zijn nog steeds merken/modellen waar de LED koplampen een optie zijn en met bedragen dat ik zoiets heb van neem wel een H4B of H7 unit.....
 
Bovenaan Onderaan