Lampje ESP-ABS blijft branden ??????

jacq

Nieuw lid
Weer iets nieuws.....sinds kort blijft het lampje van het esp en het abs lampje branden. Als je start is ie uit ( zoals het hoort) maar na een tijdje rijden springen beide lampjes spontaan aan en gaan niet meer uit....dealer kan niets vinden

Enig idee wat het is.....want ik ga binnenkort met wintersport ???


Ik ben in het bezit van een Octavia combi 1.8T L&K 4x4 van 2001
 

deusjevo

Forumguru
Geen idee wat er aan de hand is jacq.
ESP uit op wintersport is volgens mij niet zo'n ramp.
Met ingeschakelde ESP schijn je in de sneeuw moeilijk van z'n plek te komen.
ABS is minder denk ik, zou ik persoonlijk wel lekker vinden als het zou werken in de sneeuw.
Is het een leasebak of gekocht?
Als het een leaser is zou ik de leasemaatschappij inlichten, kun je misschien naar een andere garage voor een "second opinion" /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

Mark

Banned
Kans dat er een sensor overleden is, garage gaan en wagen laten uitlezen.
ESP en ABS gebruiken dezelfde sensors.
Dat de lampjes na het starten uitgaan is normaal, wanneer je gaat rijden (wielen draaien) geeft de computer door dat er iets mis is met een sensor en gaan de lampjes terug branden op het dashboard.
 
Even voor de duidelijkheid:
1. ABS zorgt ervoor dat bij het remmen je wielen niet blokkeren. Grootste voordeel daarvan is dat je kunt blijven sturen. Op sneeuw hebben blokkerende wielen namelijk vaak zelfs een kortere remweg omdat ze de sneeuw voor zich uitduwen en zich daarmee als het ware ingraven.
2. ASR zorgt ervoor dat je wielen niet doorslippen tijdens accelereren. Da's meestal veilig, alleen met ijs kan het zijn dat je niet van je plaats komt. Daarom kan je het uitschakelen met een knopje.
3. ESP zorgt ervoor dat je auto niet over de voorwielen of achterwielen uitbreekt als je de bocht te snel neemt.

Als er een lampje gaat branden betekent dat, dat deze system niet (goed) meer werken en moet je terug naar de dealer.
 

blackczech

Actief lid
Heb dit vorige week ook voorgehad !
Was de stoplichtschakelaar aan de pedalen die stuk was , gebeurd wel es meer in de VW groep !!
Geen reden tot paniek (meestal werken de stoplichten dan ook niet of soms niet )
Grtzzz
 
Kijk even enkele topic's terug. Voorgloei-lampje knippert tijdens het rijden. Misschien bij een diesel het voorgloei-lampje en bij een benzine het ESP-lampje.

Even langs de dealer geweest voor informatie. Heeft met remsysteem te maken, geremd en helemaal geen remlichten achter. Cruise-control doet het ook niet. Langs mijn eigen monteur, even spanning meten, hier prikken daar prikken, bijkt de remlicht schakelaar niet helemaal goed te werken, blijft soms hangen. Nieuwe schakelaar en hhet probleem is weer opgelost. Het is maar dat jullie het ook weten.

Bewerkt door Torance (03/03/2006 12:49)
/forum/images/graemlins/2133.gif
 
Ik heb soortgelijk probleem gehad bij mijn Octavia I . Rechter-achtersensor van ABS is vervangen , en probleem is opgelost. Laat hem uitlezen als het lampje brand , dan kunnen ze zien waar het probleem juist zit.
 

Georges

Nieuw lid
Bekijk media item 3778
Heb al een paar keer gehad nadat de ESP 'gewerkt' of zou moeten gewerkt hebben blijven de gele lichtjes branden, de rode onderaan knippert. Vanmorgen bij het remmen op een gladde plek heeft even een wiel geblokkeerd en blijft deze kerstboom ook branden.
Anders nooit meldingen ivm remmen of ABS of wat dan ook.
Iemand ervaring of enig idee?

Andere opmerking :
Ik had een hele tijd het probleem dat de buitentemperatuurmeter gekke waarden aangaf en dat de brandstofmeter steeds na enige tijd op 0 ging staan maar dat probleem is vanzelf verdwenen (voorlopig althans).
 

Antera

Donateur
Dit word goed uitlezen oa in de meetwaarde blokken of er meer duidelijk is. Let wel de storing is alleen te zien als de lampjes branden. Dus contact uit zetten en weer starten en dan uitlezen werkt niet dit omdat de storing dan gereset word.

Dus met lopende motor met daarbij de storingslampjes aan direct uit lezen en niet eerst contact uit :-)

Dealer snappen dat vaak niet want niet elke storing blijft hangen in het systeem
 
Bovenaan Onderaan