Lampen verslinder

Eric B

Lid
Ik rij nu even een half jaar met mijn Skoda en in principe tot volle tevredenheid.
Echter om de haverklap brand mijn indicatie lampje verlichting.

Inmiddels al paar keer remlichten of achterlichten vervangen die stuk waren en nu van de week een dimlicht.
En uiteraard gelijk allebei gedaan. Dat dit een veldslag was zal denk ik iedereen begrijpen want wat een takke werk is dat.

Nu dus bijna alles weer nieuw is gaat gister weer die indicatielamp aan. Ik heb alles nagelopen maar kan geen defecte lamp vinden. Ook de mistverlichting voor en achter is op orde. Stekkers nog even na geduwd maar niks.

Is er iets bekend over de eetlust wat betreft verlichting? En hoe vindt ik welke lamp hij van mening is dat deze niet goed is?
 

Renkie

Forumguru
Ik heb dit eerder wel eens gezien: zat achteraf in de dynamo die niet meer 100% was.

Ook kun je soms het beste beide lampjes tegelijk vervangen, dus stel je remlicht rechts is stuk: vervang de linker dan ook.
 

Wouter1

Forumguru
Ik heb dit probleem ook gehad.
Bij mij bleek 1 van de 4 lampjes in de achterlichten soms het even niet te doen.
Na vervangen van alle 4 de lampjes probleem opgelost.
Het kan ook een stadslichtje zijn welke het soms niet goed doet.
Als een lampje het niet goed doet zorgt het voor de storingsindicatie, dit blijft branden tot het contact uitgezet wordt ook al is het kapotte lampje in de tussentijd spontaan gaan branden...
Ik kwam er achter welke defect was door tijdens het inschakelen van de verlichting te kijken of alles meteen ging branden. Er was er dus 1 welke met een korte vertraging ging branden.
 

Canon-Eye

Forumguru
F2 toch? De mijne was van 2011 en die hadden vaak last van een storing in de BCM. Ik had dat probleem destijds ook: ik heb diverse keren in de gietregen n.a.v. het verklikkerlampje op een snelwegparking een paar rondjes om de auto gemaakt en kon geen enkel kapot lampje vinden. De dealer keek er niet van op, die controleerde de BCM en heeft deze onder garantie vervangen.
 

Luckei

Lid
Schijnt toch een vaker voorkomende melding te zijn die spookmeldingen. Ik heb ze ook nu de temperatuur onder de 12 graden is gezakt en de luchtvochtigheid toegenomen is. Buiten die omstandigheden, dus vanaf lente t/m halverwege herfst, heb ik de problemen nooit.
Dealer geeft aan dat niet uit te programmeren valt maar dat vervangen van de BCM de enige oplossing is... en dat kost geloof ik al gauw 300 euro. Zelf uitprogrammeren met een China VCDS kabel lukt me ook niet. Zelfs VAGTechniek geeft aan dat uitprogrammeren niet altijd lukt, niet dat ik het daar heb laten proberen.

Nu heb ik wel aftermarket xenon + LED stadslicht + LED interieur lichtjes gemonteerd, dus wellicht dat dat ook niet helpt. Uitlezen geeft namelijk een storing op de dimlichten, zelfs als deze niet eens aan staan.

Concluderend rijd ik deze maanden dus ook gewoon wat vaker met een extra lampje op het dashboard tot ik tijd of zin heb om het verder uit te pluizen :sleep: de enige oplossing is de auto helemaal opnieuw starten na 1 minuutje rijden, maar ja, dat gaat wellicht ten koste van de startmotor op den duur.
 

Canon-Eye

Forumguru
de enige oplossing is de auto helemaal opnieuw starten na 1 minuutje rijden, maar ja, dat gaat wellicht ten koste van de startmotor op den duur
Welnee joh, gewoon het startstopsysteem (laten) uitzetten, dat geeft je startmotor meer dan voldoende extra rust om te compenseren...
:pardon:
 

Fabia 123

Forumguru
Bij alle auto's zonder led, vervang ik om de twee jaar zelf of tijdens onderhoud de dimlichten, en om de vier jaar alle remlicht en achterlichten en stadslichten. Die stadslichten zijn bij de F2 lastig te verwisselen.
Vroeger gebruikte ik vaak lampjes van HEMA of de Halfords maar die gingen half zo lang mee als lampjes van de garage.
Op tijd en tijdens een beurt vervangen kost hooguit een paar tientjes en is
beter voor het humeur.
 

Luckei

Lid
Welnee joh, gewoon het startstopsysteem (laten) uitzetten, dat geeft je startmotor meer dan voldoende extra rust om te compenseren...
:pardon:
Scheelt dat ik mijn startstopsysteem niet gebruik en dat hij ook niet eens werkt wegens onbekende redenen :tongue: m'n accu zal wel niet netjes binnen de nodige waarden vallen, of het is te koud, of m'n airco draait, of de stand van de maan is niet gunstig, of Pluto draait vandaag linksom ipv rechtsom...
 

Antera

Donateur
Als er een klein verschil in weerstand is van een lamp die bijna defect is krijg je al de melding ook van de wat minder contacten in de lamphouders kunnen dit veroorzaken. door uit te lezen is het wel te zien welke lamp het is maar kan je dit niet is het vervelend maar is het alle lampen nakijken op werking en anders preventief vervangen
 

Eric B

Lid
Lampje gaat nog steeds dan weer aan dan weer niet. Alles nagelopen. Maar kan niets vinden.
Maar in een half jaar tijd wel al heel wat lampen moeten vervangen. En dan vervang ik altijd beide kanten.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al door enkele anderen aangegeven: zeer regelmatig lampjes moeten vervangen wijst óf op veelvuldig rijden op slechte wegen (onverhard of kasseien) waardoor gloeidraden snel kapot trillen, óf op een spanningsregelaar die niet echt goed is. Met de spanningsregelaar is het dan vaak een kwestie van een rimpel of spikes in de spanning, daar gaat een lampje niet in één keer van kapot, maar iedere keer wordt de gloeidraad een beetje 'aangevreten' net zolang tot ie kapot is. Ik heb het zelf ooit gehad bij een Opel, waar ik bepaalde lampjes gewoon in sets van 10 kocht.
 

greenlinediesel

Senior Member
Lampje gaat nog steeds dan weer aan dan weer niet. Alles nagelopen. Maar kan niets vinden.
Maar in een half jaar tijd wel al heel wat lampen moeten vervangen. En dan vervang ik altijd beide kanten.


Zelf ook wat problemen gehad met de verlichting. Linker voorlamp bleef stuk gaan om onverklaarbare reden. Als het regende brandde het lampje van het lampcontrolesysteem op het dashboard. (heel irritant)

Oplossing voor stukgaande lampen: Xenon erin gestopt - veel betere lichtopbrengst en geen kapotte lampjes meer...
Oplossing voor lampcontrolesysteem: uitschakelen via VCP. geen irritant lampje meer op je dashboard
 
Bovenaan Onderaan