Lambertus' O3 Combi PFL 2.0 TDI

Zojuist even een kort voorsteltopic gemaakt.

Nu dan maar wat over de auto. Sinds 01-06-2022 een voor ons nieuwe zwarte O3 Combi PFL 2.0 TDI uit 2017 op het pad staan.

20220706-073127.jpg


Na 5 jaar en 170.000 kilometers in een Toyota Corolla Verso 2.2 te hebben gereden was dit een grote sprong voorwaarts.
De voordelen zijn talrijk; geen fijnstoftoeslag, zuiniger, lager in de MRB.
Daarnaast een vele malen mooiere auto op het oog, leeftijdsadequaat ook wel, in de Verso tref je doorgaans alleen grijze rijders.
Het rijden is echt van een ander niveau, 10 jaar ontwikkeling is goed te merken in het rijgeluid, het comfort en de souplesse.

De nadelen tot dusver, de achterbank is fors minder breed bij de O3 (past geen volwassene tussen de kinderzitjes) en ik mis opbergvakken.
Voorafgaand aan de auto wat rond zitten neuzen hier op het Skodaforum, Briskoda en Skodacommunity en Skodatreff bij onze oosterburen.

Eigenlijk beginnersfout nummer 1 vrees ik. Meteen overal goede ideeën ter verbetering van de auto.
Met behulp van Kopacek en de Skoda webshop gelijk maar even wat hebbedingetjes besteld.

Gedaan
- OEM opbergvakken onder beide voorstoelen geinstalleerd
- OEM rubber mattenset incl. lapje voor de middentunnel en dito kofferbakmat, wel zo handig met kinderen
- OEM reservewiel kit geplaatst i.c.m VAG 5K0601027 velg. Geen vertrouwen in het origineel bijgeleverde speelgoedcompressortje en de pot lijm.

rp194-2.jpg


OEM zwarte dorpellijsten geplaatst.
OEM Onderleggers voor kinderzitjes geplaatst.
OEM baggagenetje
Chromen wielboutkapjes van Kopacek geplaatst.
SJ Dash+ dashcam geplaatst.
Amundsen firmware en kaarten geupdate naar meeste recente versies.
VCDS; needle swipe, weergave te tanken liters, verlichting aanpassing en nog wat van zukse hebbendingetjes.

Vakantiekit samengesteld om het kamperen te faciliteren.
Thule Wingbar Evo Black i.c.m Thule Polar 700 dakkoffer.
Thule Backspace XT.
Zou afdoende moeten zijn.

Laten doen
- Skoda Smartlink activeren om de Amundsen enigszins te kunnen gebruiken. Toch wel een stapje terug komend vanaf een Kenwood DMX8019.
- Ramen tinten. Prachtig gedaan door ArtonWheels te Schagen.
- Detailen. Prachtig gedaan door VanderDetails te Alkmaar.

Nog te doen
- OEM achterbumper beschermstrip plaatsen. Helaas niet goed gekeken bij het bestellen en een exemplaar voor de sedan besteld. Juiste is nog onderweg.
- 18 inch velgen voor nieuwe zomerbanden uitzoeken. Shortlist:
Skoda Turini's of gepolijste Ronal R50's hoewel deze laatste wellicht beter onder een jaren 80 bolide passen. Opel Manta bijvoorbeeld.
Oranje velgen heb ik ook nog overwogen maar die lijken schaars in de juiste maatvoering. Mocht iemand een idee hebben hoor ik het graag.
- Originele 16 inch aluvelgen gebruiken voor winterbanden of een setje 5K0601027's staat hem waarschijnlijk ook mooi, zonder wieldoppen.
- Knoop doorhakken voor plaatsen eventuele hulpveren i.v.m. dakkoffer en Thule Backspace trekhaak koffer.

Eerst maar eens nog wat meer rijden en genieten.
De eerste 35 dagen en 4908 kilometer vielen niet tegen.
Dat er nog maar vele mogen volgen.
 

barretje

Senior Member
Het handige compressortje zeker in de auto houden, is erg handig en hij werkt! Ik heb hem al een keer nodig gehad. De hulpveren kan ik je ook aanraden, je auto gaat we er wel iets hoger van staan maar tijdens volle kofferbak met fietsendrager is het toch erg fijn. Als je wilt zien hoe hoog hij komt kan je altijd langskomen, ik woon in Alkmaar. Ik heb wel een Superb maar dat zal niet veel uitmaken. De veren zijn momenteel in de aanbieding via skoda.nl.
 
Bedankt voor de aanbieding. Zit nog te twijfelen, heb links en rechts wat m
negatieve ervaringen met hulpveren gelezen.

Dochtertje die weleens wagenziek is, weet niet wat wijsheid is. Eventueel verder doorzakken voor lief nemen als de auto bepakt en bezakt is en het comfort van de lege auto behouden.

Of gaan voor hulpveren en de kans op verlies van comfort met lege auto en wagenziekte riskeren.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hulpveren voor dakkoffer zal niet echt nodig zijn, denk ik.
Met iets.op de trekhaak wat gewicht heeft wel.

Ik heb ze onder de Leon en bevalt me prima. Gebruik het tbv de caravan.

Kont idd iets omhoog, maar stoort mij niet.

Met caravan stuk relaxter ipv als een 308SW helemaal doorgezakt naar de vakantie. Eerste is zonder, tweede is met, derde is met met
dfa5548c3017ddc968a681452feba680.jpg
ae65381678d285207ca79c73a46211b5.jpg
193609e672ae1e87e4136355d22691b3.jpg
 
Bedankt voor de info.

Wij rijden met dakkoffer en trekhaakkoffer & 40+ kg Karsten tent in de kofferbak. Gelukkig aan kinderen maar 50 kg op de achterbank.

Heb MAD HV199525 besteld.

Als het niks is haal ik ze ertussenuit.

Ben benieuwd.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb MAD hulpveren onder mijn O3 Combi FL uit 2019 i.v.m. de caravan. Rij ook veelal alleen met vrijwel geen bagage (eigenlijk leeg). Ik heb nooit iets gemerkt van slecht veergedrag o.i.d. Het ligt als een blok op de weg zonder te stuiteren.
 

Tees

Donateur
Ik had voorheen hulpveren onder m'n F1, omdat ik met dakkoffer en fietsen achterop met de trekhaak hobbels raakte.
Nu met de O2 ligt ie ook behoorlijk diep, maar deze trekhaak steekt niet aan de onderkant uit, dus ik raak alleen bij héél scherpe knik-hobbels de grond. Zit er ook nog over te denken hulpveren eronder te zetten, maar voorlopig laat ik t nog even zoals t is, heeft ook weer z'n nadelen tenslotte.

Ik had trouwens veren van Carsupport (hulpverenshop.nl) eronder, was een stuk goedkoper dan MAD veren, en die laatste waren bovendien nauwelijks meer te krijgen voor die oude Faab. Maar daar zal je met een O3 vast geen last van hebben ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb MAD hulpveren onder mijn O3 Combi FL uit 2019 i.v.m. de caravan. Rij ook veelal alleen met vrijwel geen bagage (eigenlijk leeg). Ik heb nooit iets gemerkt van slecht veergedrag o.i.d. Het ligt als een blok op de weg zonder te stuiteren.
Idem hier: de Fabia2c kreeg hulpveren in 2015 vanwege de toen gekochte caravan, de Leon kreeg ze (dus) direct na aankoop.
In beide gevallen bij "lege" ritten geen gestuiter of andere narigheid en tevens ideaal met de e-bikes achterop. Dat de achterkant een paar cm hoger staat, vind ik ook geen probleem. Sterker, ik vond de Fabia er zelfs beter, stoerder uitzien vanwege zijn "in natura" toch enigszins afgezakte kont.
 
Heb een paar honderd kilometer solo gereden, zonder bepakking, alleen mijn eigen 100 kilo. Geen eigenaardigheden in het weggedrag gemerkt.

Nu ook 900 kilometer met volledige bepakking, dakkoffer & trekhaakkoffer gereden. 100 punten rijdt echt prachtig.

Geen spijt van!
 
Enige verschil is inderdaad dat de O3 behoorlijk wat hoger op de achterpoten staat nu.

Optisch wat minder mooi.

Het alternatief heb ik minder zin in, op de autobahn wel weer genoeg volledig bepakte vakantielowriders gezien.
 

Tees

Donateur
Ik vraag me bij dit soort dingen af: maakt het, los van de cosmetische effecten, nou wat uit om hulpveren te hebben? Natuurlijk bij hobbels/drempels wel, dat was voor mij bij m'n F1c dus de reden (en zou ook een reden kunnen zijn ze op m'n O2c te zetten), maar als je op de snelweg/Autobahn/autostrada rijdt?

En bovendien zljn er genoeg mensen hier die juist geld betálen om een lowrider te hebben ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij maakte het 't verschil tussen strak in één lijn liggen van auto en caravan versus de wat overbeladen aanblik die de Fabia combi (met relatief lange "hefboom" van hart kogel tot hart achteras) bood tijdens de eerste reis met de caravan. En aangezien bij (vakantie)controles onderweg de eerste selectie toch op het oog plaatsvindt wilde ik juist die indruk voorkomen, ook al wist ik zeker dat alles conform de regels was.
Alhoewel... officieel mocht de F2c 50 kg kogeldruk hebben, maar ik was er al heel snel achter dat dit met of zonder hulpveren toch niet lekker reed: de combinatie lag veel vaster en stuurde veel prettiger met 60kg dus die hield ik altijd aan.
 
Ik vraag me bij dit soort dingen af: maakt het, los van de cosmetische effecten, nou wat uit om hulpveren te hebben? Natuurlijk bij hobbels/drempels wel, dat was voor mij bij m'n F1c dus de reden (en zou ook een reden kunnen zijn ze op m'n O2c te zetten), maar als je op de snelweg/Autobahn/autostrada rijdt?

En bovendien zljn er genoeg mensen hier die juist geld betálen om een lowrider te hebben ;)
Beetje bodemvrijheid, geen trekhaak op t wegdek en behouden van wat veerweg i.v.m. wegligging was voor mij het voornaamste.

Edit: lowriders ok, maar dit ziet er bij sommigen meer uit als een poging to wheelie hahaha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
De Octavia heeft het zich goed gehouden deze vakantie.
6000,2 km in een maand tijd.

Rondje Duitsland/Hongarije/Bosnië/Montenegro/Slovenië.

Van alles gezien, betreft rijden waren de hoogtepunten toch wel de Kotor Serpentine in Montenegro en later de grensovergang Hum/Scepan Polje. Onderstaande links geven wel een leuk idee.

https://www.dangerousroads.org/eastern-europe/montenegro/2286-old-road-from-cetinje-to-kotor.html

Enige euvel was een klapperend geluid linksvoor en rechtsvoor na het vertrek 's morgens vroeg van Kotor (MNE) naar Srebrenica (BIH).
Meteen langs de Skoda dealer in Kotor gereden en super geholpen. Nieuwe remblokken voor en gelijk de hele auto nagelopen.
Een schouderklop, geruststellende woorden ''Very good car, no problem'' en een alleszins schappelijke factuur en we waren weer onderweg.

Wat plaatjes.

In vol ornaat.
20220723-184357.jpg

Blagaj / Mostar (BIH)
20220805-193049.jpg

Kotor Serpentine (MNE)
155001611-5207823092621787-6784029946420456970-n.jpg


Lovcen National Park (MNE)
20220809-115508.jpg


Prima geholpen bij de Skoda dealer te Kotor (MNE).

20220811-094948.jpg


Grens over bij Hum (BIH).

20220811-150630.jpg


Veilig thuis.

20220820-150109.jpg
 
Oem achterbumper beschermstrip was ook binnen bij thuiskomst, alsmede de Kopacek kofferbak LED's.
Wat een verschil die kofferbak LED's, ongekend, lijkt wel daglicht in het duister.
 
Bovenaan Onderaan