Lambdasonde vervangen al na 35000 km??

AdB

Senior Member
Het oranje controlelampje met het motorblok brandde. Notabene een week nadat de Up! van vrouwlief een beurt had gehad bij de dealer. Kan toeval zijn maar ik vind dat wel aan de vroege kant. De auto is weliswaar van 2016 maar heeft amper 35000 km gelopen. Nu vraag ik me af: ik lees dat het te maken zou kunnen hebben met de overwegend korte ritjes en het tanken van een niet A-merk benzine. Klopt dat? Na bezoek aan de dealer brandt het controlelampje niet meer (vraag mij niet hoe, ben niet technisch aangelegd) maar mij is verzekerd dat mocht het weer branden de lambdasonde vervangen dient te worden om ergere schade te voorkomen. Volgens prijsopgave zou dat 259 euro moeten gaan kosten..
 

Tees

Donateur
Benzine in Nederland is van een dusdanige kwaliteit dat het niet uitmaakt welk merk je tankt. Er zit wat verschil in additieven, maar dat is vooral bij de premium brandstoffen.

Een lambdasonde die na 6 jaar / 36k km de geest geeft lijkt mij ook nogal snel. Maar je hebt ook vrij weinig informatie. Een foutcode zou ons al enorm helpen, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze nu gewoon de code gewist hebben, en pas verder kijken als ie terugkomt. Goede kans ook dat ie niet terugkomt en er gewoon een eenmalige hickup in de waarden zat.
 

hemi24

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat als de auto veel korte ritjes maakt en nooit echt goed op temperatuur komt, dit van invloed kan zijn op de levensduur van dergelijke componenten.

Waar ik meer moeite mee heb is de manier van acteren van je dealer, want die stuurt je eigenlijk met een kluitje het riet in, althans dat idee krijg ik als ik je verhaal zo lees…
 
Bovenaan Onderaan