Lambda sonde stuk

Ik heb een vraag over het volgende: Mijn citigo van 3 jaar oud is uitgelezen en de lambdasonde moet vervangen worden.
Deze reparatie zou 600 euro kosten, maar omdat hij nog zo jong is en weinig km heeft gedraaid doen ze het voor 300 euro?
Het is bij een Skoda dealer en volgens mij zit er toch 4 jaar garantie op die auto?
Wie weet hoe het zit?
Alvast hartelijk dank voor een eventueel antwoord
 
Ik heb beide sondes op de O3 vervangen afkomstig van een sloperij, ze waren als nieuw de auto had nog geen 500km gelopen betaalde iets van 40 euro de sensor. Zelf erin gezet. Easypieasy.

afzetterij. 600. En dan 300 wederom afzetterij.
Hebben ze ook al gezegd welke het is? Want er zitten er immers 2. Voor en na de cat.
 

Tees

Donateur
3 jaar voor een lambdasonde is wel echt heel kort. De mijne is voor het eerst vervangen na 12 jaar! Ik zou dus zeggen dat dit best onder garantie mag vallen, maar ik heb t hier al eens vaker gezegd: garantie hebben is één ding, garantie krijgen een heel andere.

300 euro is duur, maar niet extreem. 600 euro is totaal achterlijk, tenzij ze beide sondes gaan vervangen (wat vrijwel nooit nodig is). Ze kosten bij Winparts van Bosch een kleine 100 euro, dus de dealer zal 150-200 per stuk rekenen. Nog wat (heel ruk gerekend) uurloon erbij en dan kan je wel op 300 uitkomen.
 

Erik_NL

Forumguru
Ik heb een vraag over het volgende: Mijn citigo van 3 jaar oud is uitgelezen en de lambdasonde moet vervangen worden.
Deze reparatie zou 600 euro kosten, maar omdat hij nog zo jong is en weinig km heeft gedraaid doen ze het voor 300 euro?
Het is bij een Skoda dealer en volgens mij zit er toch 4 jaar garantie op die auto?
Wie weet hoe het zit?
De website van Skoda.nl vermeldt:
"We willen dat je zo lang mogelijk met plezier in jouw ŠKODA rijdt. Daarom heb je op jouw ŠKODA maar liefst 4 jaar garantie*. Zo hoef je je gedurende deze periode geen zorgen te maken over onverwachte reparatiekosten en kun je onbezorgd genieten van je ŠKODA. Onze 4 jaar garantie bestaat uit 2 jaar ŠKODA fabrieksgarantie aangevuld met 2 jaar Extra Garantie. De garantie blijft van toepassing zolang er door de fabriek voorgeschreven onderhoud en reparaties worden uitgevoerd. Je kunt bij elke ŠKODA dealer garantiewerkzaamheden laten uitvoeren. Bij een eigenaarswissel blijft de garantie op de auto behouden."

Als je auto aan de garantievoorwaarden voldoet en de dealer daar niet naar handelt, schakel dan je rechtsbijstandverzekeraar in.
 
Dank je wel, dat ga ik zeker doen als we er samen met de garage niet uitkomen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb beide sondes op de O3 vervangen afkomstig van een sloperij, ze waren als nieuw de auto had nog geen 500km gelopen betaalde iets van 40 euro de sensor. Zelf erin gezet. Easypieasy.

afzetterij. 600. En dan 300 wederom afzetterij.
Hebben ze ook al gezegd welke het is? Want er zitten er immers 2. Voor en na de cat.
Bedankt voor je antwoord, die auto heeft nog garantie en tot dan ga ik er zelf niet aan prutsen.
 

ertromp

Forumguru
Je mag gezien de levensduur van een lambdasonde en het bouwjaar van je auto volledige garantie verwachten op de lambda sondes. De discussie waar de garage het waarschijnlijk op gaat gooien is welk merk/type benzine tank je en maak je korte of lange ritten met je auto. Laat je niet zomaar afschepen met dat soort redenen want je mag toch echt een langere tijd verwachten dat die lambda sondes meegaan dan de 3 jaar nu. Of heb je er al een 200K aan km's opzitten met de Citigo? :pieker:
 

hemi24

Forumguru
@ertromp : merk en type benzine is niet relevant, volgens het boekje/sticker ip tankklepje moet er E10/E5 in met min. 95 RON, iets wat bij elke tankzuil vermeld staat…
 
Je mag gezien de levensduur van een lambdasonde en het bouwjaar van je auto volledige garantie verwachten op de lambda sondes. De discussie waar de garage het waarschijnlijk op gaat gooien is welk merk/type benzine tank je en maak je korte of lange ritten met je auto. Laat je niet zomaar afschepen met dat soort redenen want je mag toch echt een langere tijd verwachten dat die lambda sondes meegaan dan de 3 jaar nu. Of heb je er al een 200K aan km's opzitten met de Citigo? :pieker:
Ha ha nee nog geen 30.000 km
 
Even een update,
Naar de garage geweest om de sondes te laten vernieuwen, maar er bij gezegd dat er wel 4 jaar garantie op de auto zit.
Toen we de auto op gingen halen kregen we een een of ander wazig verhaal dat ze de foutcode niet meer konden vinden!
Er is dus niks gebeurt en het lampje is uit.
Het geeft mij het gevoel dat ik gewoon belazerd ben.
Als ik gelijk had toegehapt was ik nu 600 euro lichter geweest.
Maar een andere Vw/Skoda garage zoeken voor de volgende beurten en de volgende nieuwe auto.
 
Even een update,
Naar de garage geweest om de sondes te laten vernieuwen, maar er bij gezegd dat er wel 4 jaar garantie op de auto zit.
...........
Maar een andere Vw/Skoda garage zoeken voor de volgende beurten en de volgende nieuwe auto.
Ze hebben hem dus gewoon gereset wachtend totdat hij terugkomt..
Zo’n knipperend motorstoringslampje gaat niet vanzelf weg. Dus 100% zeker dat ze de foutcodes gewist hebben. Maar als die sensor rot is komt de melding gegarandeerd terug. Kwestie van tijd. Kan paar weken zijn maar ook paar maanden.. ligt dr maar net aan hoe vaak en hoe lang je rijd.
 

Tees

Donateur
Das niet perse waar @Disaster-Master, er zijn zat foutlampjes die incidenteel zijn, en bij wissen van de code zich weer jaren koest houden. Soms schiet een parameter door wat voor reden dan ook even kortstondig buiten z'n bereik, en is dat een toevalstreffer. Hoeft dan niet perse iets kapot voor te zijn.

Maar we zullen t snel genoeg merken, als de lambdasensor echt kapot (aan het gaan) is, dan komt de fout snel genoeg terug. Wel rekening mee houden dat je qua garantie het probleem nu al gemeld hebt, dus als het zich over iets meer dan een jaar opnieuw voordoet, je wél recht hebt op garantie.
 

Ronbe

Senior Member
Weet je zeker dat de wagen 4 jaar garantie heeft?
Mijn Citigo is ook 3 jaar oud, maar heeft slechts 2 jaar garantie.

Dit staat ook op de Skoda website:

ŠKODA biedt standaard 4 jaar garantie op elke auto met verbrandingsmotor, gebouwd vanaf augustus 2020 - modeljaar 2021. De garantie blijft van toepassing zolang er door de fabriek voorgeschreven onderhoud en reparaties worden uitgevoerd. Benieuwd naar de resterende garantie op jouw ŠKODA? Neem hiervoor contact op met je dealer.
 
Dan heb jij gelijk, ik dacht dat die 4 jaar altijd al was. Maar dan nog mag zo'n sensor niet binnen 30.000 km kapot gaan vind ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Das niet perse waar @Disaster-Master, er zijn zat foutlampjes die incidenteel zijn, en bij wissen van de code zich weer jaren koest houden. Soms schiet een parameter door wat voor reden dan ook even kortstondig buiten z'n bereik, en is dat een toevalstreffer. Hoeft dan niet perse iets kapot voor te zijn.

Maar we zullen t snel genoeg merken, als de lambdasensor echt kapot (aan het gaan) is, dan komt de fout snel genoeg terug. Wel rekening mee houden dat je qua garantie het probleem nu al gemeld hebt, dus als het zich over iets meer dan een jaar opnieuw voordoet, je wél recht hebt op garantie.
Bedankt voor de tip, ik zal er zeker rekening mee houden.
 

Blackciti

Senior Member
De website van Skoda.nl vermeldt:
"We willen dat je zo lang mogelijk met plezier in jouw ŠKODA rijdt. Daarom heb je op jouw ŠKODA maar liefst 4 jaar garantie*. Zo hoef je je gedurende deze periode geen zorgen te maken over onverwachte reparatiekosten en kun je onbezorgd genieten van je ŠKODA. Onze 4 jaar garantie bestaat uit 2 jaar ŠKODA fabrieksgarantie aangevuld met 2 jaar Extra Garantie. De garantie blijft van toepassing zolang er door de fabriek voorgeschreven onderhoud en reparaties worden uitgevoerd. Je kunt bij elke ŠKODA dealer garantiewerkzaamheden laten uitvoeren. Bij een eigenaarswissel blijft de garantie op de auto behouden."

Als je auto aan de garantievoorwaarden voldoet en de dealer daar niet naar handelt, schakel dan je rechtsbijstandverzekeraar in.
Waar niemand het over heeft is, dat er uitsluitend garantie wordt gegeven op niet slijtende onderdelen. Banden, uitlaat(sensoren), remblokken e.d. vallen daar niet onder.
 
Bovenaan Onderaan