Lakdefect nagelnieuwe Skoda Citigo

Hullieman

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 10 november in het bezit van een Skoda Citigo Tour, kleur zwart metallic. Na een kleine week en ruim 600 km verder zag ik tot mijn schrik net boven de voorruit drie kleine "pitjes" in de lak.
Meteen naar de dealer (autobedrijf Lakeman, Purmerend) gegaan, die meteen zeiden dat het een moeilijk verhaal zou worden omdat het ook steenslag zou kunnen zijn. Ze hebben een paar volgens mij slechte foto's gemaakt en een claim ingediend bij de importeur. Zelf heb ik meteen toen ik thuis was ook foto's gemaakt (van goede kwaliteit, doe ze hierbij als ik weet hoe dat moet) en met een aangetekende brief naar Lakeman gestuurd. Vandaag heb van autobedrijf Lakeman te horen gekregen dat de importeur de claim heeft afgewezen omdat het volgens hen "invloed van buitenaf" zou zijn. Van de garage zelf krijg ik verder geen enkele medewerking, tot op heden. Nu heb ik de zaak doorverwezen naar mijn rechtsbijstandsverzekering. Al met al een nare ervaring met een overigens prettige auto.
Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben als het gaat om lakgarantie? Ben benieuwd naar jullie reacties!

Vriendelijke groeten,

Jan Citigo skodaforum 1.jpg Citigo skodaforum 2.jpg Citigo skodaforum 3.jpg
 
Wat ik hier en daar gelezen heb zijn lak en roest altijd lastig bij garantiezaken. Want inderdaad: dit zou natuurlijk steenslag kunnen zijn. Ik vind het wel vreemd dat de dealer niet aan jouw kant staat.

Mijn Citigo zit goed in de lak, maar ik heb (na 3200km) ook wel wat steenslagjes op de motorkap. Die heb ik netjes bijgewerkt met de lakstift, maar mooier wordt het er nou ook weer niet op..

Ik wens je veel sterkte met de afhandeling hiervan, en veel plezier van je auto. Overigens: het is hier een ongeschreven regel om even voor te stellen in het Meet & Greet-gedeelte van dit gezellige, nuttige forum.
 

Hullieman

Nieuw lid
Oeps, zal me zo even voorstellen...
In antwoord op je reactie: wel eens steenslag gezien die op drie plekjes op één lijn naast elkaar in één week ontstaat? Gaat dat steentje dan ook haaks linksaf? Dat is naar mijn mening erg onwaarschijnlijk.
 
Begrijp me niet verkeerd: ik geloof je absoluut op je woord dat dit waarschijnlijk geen steenslag is. Maar Pon is wat garantie betreft vaak geen gemakkelijke. Ze zullen het al snel, zoals je hebt gemerkt, op steenslag gooien.

Misschien belangrijk voor je: officieel heb jij er helemaal niets mee te maken of Pon de claim toekent of afwijst. Je hebt een aankoop gedaan bij jouw dealer en zij zijn 100% verantwoordelijk voor jouw garantie. Hoe dat intern geregeld is, of zij dat claimen bij Pon, etc., is natuurlijk niet jouw verantwoording. Ik verwacht dat jouw rechtsbijstandsverzekering wel verder komt met deze case.
 

Tones

Actief lid
Ik heb op de rand van mijn open dak, een "lakpuist" gehad. Het kwam er op neer dat er een pitje zichtbaar was die onder de lak zat. Mijn dealer had goedkeuring gekregen van Pon om het op te lossen. Ze hebben het toen heel voorzichtig afgeschuurd en behandeld waardoor er niets meer van te zien is. Ik ben dus prima geholpen door De Waal in Tiel.


Verder heb ik ook al 1 dikke pit in mijn motorkapje vanwege steenslag. Je ziet echt een wit puntje van de onderlaag door de zwarte lak heen en het lijkt er zelfs op dat het om de inslag heen ietsjes ingedeukt is. En dat terwijl ik nog maar 2700KM op de teller heb staan. Echt dikke pech. Ik ben wel van plan om het te laten opknappen. Ben benieuwd wat zoiets gaat kosten.
 

Jasper02

Banned
Oeps, zal me zo even voorstellen...
In antwoord op je reactie: wel eens steenslag gezien die op drie plekjes op één lijn naast elkaar in één week ontstaat? Gaat dat steentje dan ook haaks linksaf? Dat is naar mijn mening erg onwaarschijnlijk.

Vind het gek dat de dealer er niks aan doet. Ik weet zelf dat er bij dealers soms flink beschadigde wagens binnen komen. Die worden dan door een schadebedrijf gemaakt en het word niet gemeld aan de klant.

Tuurlijk kan de schade ook later zijn ontstaan, het maakt niet uit of het duidelijke steenslag is of niet. Misschien heb je er zelf wel wat mee gedaan of op laten stuiteren in een parkeergarage of er is iets van een brug gevallen.... Buiten dat vind ik het niet bepaald klantbindend om het niet even op te.lossen. Dit kost een dealer Niet zoveel om een klant te binden.

Denk dat je juridisch een slechte zaak hebt. Maar geef niet te snel op.
 

Hullieman

Nieuw lid
Dat is precies wat de verzekering al vertelde: de dealer is inderdaad verantwoordelijk voor de garantie. Ook ik verwacht dat de rechtsbijstandsverzekering hiermee wel wat kan...
 

Hullieman

Nieuw lid
Begrijp me niet verkeerd: ik geloof je absoluut op je woord dat dit waarschijnlijk geen steenslag is. Maar Pon is wat garantie betreft vaak geen gemakkelijke. Ze zullen het al snel, zoals je hebt gemerkt, op steenslag gooien.

Misschien belangrijk voor je: officieel heb jij er helemaal niets mee te maken of Pon de claim toekent of afwijst. Je hebt een aankoop gedaan bij jouw dealer en zij zijn 100% verantwoordelijk voor jouw garantie. Hoe dat intern geregeld is, of zij dat claimen bij Pon, etc., is natuurlijk niet jouw verantwoording. Ik verwacht dat jouw rechtsbijstandsverzekering wel verder komt met deze case.

Dat is precies wat mijn rechtsbijstandsverzekeraar vertelde: de dealer is verantwoordelijk voor mijn garantie. Jammer dat ze zo weinig moeite doen, tot nu toe. Ik vind het onprettig om deze stappen te moeten nemen, maar gezien hun houding zie ik geen andere mogelijkheid. Verder ga ik dan ook niet meer naar deze garage voor onderhoud, behalve als dat voor garantiedoeleinden noodzakelijk is. Het liefst zoek ik een andere dealer.
 
Als je dan toch een andere dealer zoekt raad ik je Hegeman af. Ben net terug en ik kook ... maar ik ga dat elders op het forum wel even van me afschrijven ;)
 

Ron_2

Senior Member
De foto is nog steeds niet erg duidelijk, maar het lijkt mij geen steenslag, in de putjes lijkt gewoon lak te zitten.
 
[...] Dit kost een dealer Niet zoveel om een klant te binden. [...]

Vergeet niet dat een dealer op een auto uit het A-segment altijd maar een zeer beperkte marge heeft. Misschien kost het in harde euro's niet veel, maar door zoiets op te lossen kan zomaar alle winst uit deze verkoop weg zijn.
 

Jasper02

Banned
Vergeet niet dat een dealer op een auto uit het A-segment altijd maar een zeer beperkte marge heeft. Misschien kost het in harde euro's niet veel, maar door zoiets op te lossen kan zomaar alle winst uit deze verkoop weg zijn.

Dat is zeker zo. Blijkbaar is ook niet iedere dealer hetzelfde, ze hadden het best even als transportschade kunnen afhandelen. Een.expert inschakelen kan mogelijk ook geen kwaad.

Uit ervaring, de verkoper is met mij de hele auto tot in detail nagelopen, wat al gebeurd bij het rijklaar maken. Mogelijk is de betreffende monteur niet goed bezig geweest met zijn werk.
 
Mijn auto is absoluut niet 'tot in detail' nagelopen, hij werd even uitgelegd maar daar hield het toch wel zo'n beetje mee op. Op zich vind ik dat niet erg, maar als je, zoals Hullieman, een probleem tegenkomt, dan baal je toch wel even dat er niet wat meer tijd is uitgetrokken...
 

Cordoba

Forumguru
@Hullieman: de reactie van Pon, dat dit een van buitenaf komend iets is, kan ik me voorstellen, maar steenslag zal dit niet zijn. Ik denk eerder dat er van boven af bijvoorbeeld druppels zuur op de auto zijn gevallen vanaf een balk dwars boven de auto. Dit kan tijdens transport, aflevering of kort erna gebeurd zijn, maar op basis van de wat onduidelijke foto lijkt het erop alsof er lak over het 'onheil' is gespoten. Als dat klopt, is dit gelijk het bewijs dat het tijdens de fabricage is gebeurd. Ik zou zeggen, haal hier (via je rechtsbijstand) een expert bij, en doe niets aan deze plekken, plak er hooguit iets van een stukje folie of tape overheen, maar probeer voordien nog even wat close-up foto's van de plekken te maken.
 

Hullieman

Nieuw lid
Dank jullie allemaal voor jullie reacties tot nu toe. @Cordoba: Ik laat inderdaad iemand erbij halen zodra mijn rechtsbijstandsverzekering de zaak heeft "geopend". De foto's zijn vrij moeilijk duidelijk te krijgen, omdat ze op een onhandige plaats zitten om goed te kunnen fotograferen. Ik heb al een macrolens gebruikt, maar misschien is het inderdaad beter om nog even een paar extra foto's te maken. Bedankt!
 

Tino

Senior Member
Als je dan toch een andere dealer zoekt raad ik je Hegeman af. !!! je bedoeld niet die in Arnhem denk ik want daar was ik nog geweest voor de meeting van 9-12.
ik dacht dat je daar was geweest en de leen Citi Go van hun had maar je was daar niet bekend.
 
Hhhmmm... overduidelijk "schuurplekjes".
Dat dak is niet goed voorbewerkt waardoor een aantal kleine putjes net boven de "felsrand" is blijven zitten.
Ten tijde van de bewerkingsgang door de "schuurlijn" zijn die plekjes in eerste instantie niet opgemerkt en daarna in de "lakstraat" afgedekt met lak en daarmee nog maar moeilijk zichtbaar.
Bij de eindcontrole is dit aan de aandacht van de eindcontroleur ontsnapt, wat overigens gezien de grootte zeer aannemelijk is.

Hoogstwaarschijnlijk is deze kleine schade al ontstaan in de pershal waar de daken geperst worden.
Maar de eigenlijke fout is gemaakt op de schuurlijn in de fabriek (door onzorgvuldigheid).
Op die lijn dienen dit soort foutjes te worden opgemerkt waarna dit kan worden gecorrigeerd.
De spuiter die daarna aan het werk is gegaan controleert dit soort dingetjes niet, heeft ie ook geen tijd voor.
En de spuitrobot let al helemaal nergens meer op.
Als de eindcontroleur zijn werk supersecuur zou hebben gedaan dan had hij dit wél kunnen zien.
Ik denk dat 99 van de 100 eindcontroleurs dit op de eerste plaats niet opmerken en op de tweede plaats zal diegene die het al opmerkt de auto waarschijnlijk toch gewoon aftekenen op dit punt omdat er maar héél weinig mensen zullen zijn die, deze minuscule onregelmatigheid in het plaatwerk/de lak, op die plek zullen opmerken.

Maar goed, toen de auto de fabriek uit reed zaten deze schuurplekjes er gegarandeerd niet op.
Pas op een later tijdstip heeft iets op die plek tegen het dak aan geschuurd, waardoor de lak rondom de putjes is verdwenen en ook dat schuurstreepje is ontstaan vlak ernaast.
Dit is echt geen steenslag, maar daar zijn we het allemaal wel over eens.
Maar het is wél van buitenaf komend onheil dat de schade heeft veroorzaakt!
En dat is minder.
Heel veel minder.

Ik gok op een of andere ruwe afdekhoes, die tijdens transport over je trots is heen getrokken.
Op een open transporter waait het heftig, en als die afdekhoes niet superstrak is bevestigd dan is Leiden al gauw in last...

Tsja, wat te doen, jij zit hiermee in je maag, zoals wij allemaal, als autoliefhebbers, hier slecht van zouden slapen.
Als allereerste moet ik zeggen dat je dealer ontzettende steken laat vallen hier.
Die is niet achterlijk en heeft dit soort schade vast al vaker meegemaakt, ongeacht wat hij verder ook moge beweren.
Het zal inderdaad de krappe marge zijn i.c.m. zijn oliedomme korte termijn denken, waardoor hij deze starre klantonvriendelijke houding aanneemt.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goede spotrepairder dit soort schade (welhaast) perfect zou kunnen verhelpen.
En een beetje dealer heeft zo'n adresje achter de hand waardoor het hem waarschijnlijk hooguit 150-200 Euro kost om dit euvel de wereld uit te helpen.
Maar ja, daar wil ie niet aan omdat hij struisvogelpolitiek bedrijft.
Wat dat is?
Je kop in het zand steken en hopen dat de ellende vanzelf weer weggaat.
GUN HEM DAT NIET!!!

Schakel inderdaad je rechtsbijstand in.
Ga naar een gerenommeerd spuitbedrijf (desnoods meerdere) en laat hen een oordeel vellen over de ontstane schade.
Sla je dealer daarmee (figuurlijk wel he) om de oren :grin:
Je hebt niks meer te verliezen want jullie relatie ligt toch al op de schroothoop.

Hey, heel veel succes en hou je poot stijf he!
 
Bovenaan Onderaan