Laden met overtollige zonne-energie

paul1955

Nieuw lid
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.

Tees

Donateur
De auto kan in principe niet weten hoeveel overtollige stroom jij hebt, dat weet de laadpaal. Dus ik denk dat de Elroq op de een of andere manier bepaalde instellingen van de laadpaal overruled, of je hebt de instellingen in de laadpaal niet goed staan.

Slider

Forumguru
Wat @Peter-036 zegt.
Eigenlijk is een auto thuis opladen met een laadpaa hetzelfde als een thuis accu opladen.

Een thuis accu is een accu (joh) wat in jouw geval de auto is.
En een lader, wat nu de laadpaal is.

De auto kan niet zelf bepalen (naar mijn weten), dan alleen de laad snelheid aan te passen. Hij kan niet weten of het zonne of net stroom is.

Wat ik kan vinden is er maar 1 type SolarEdge EV charger: zoals deze

Gebruikt overtollige zonne-energie om EV’s op te laden met zonne-energie, voor lagere elektriciteitskosten voor de woningeigenaar*
*Vereist toekomstige software-update.

Hoe dan ook zal er een stroom meter gebruikt moeten worden met aansturing van de laadpaal.

Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@paul1955 Wat jij wil kan alleen de (juiste) laadpaal in combinatie met (eigen) uitleesapparatuur op je slimme elektriciteitsmeter, en misschien ook op de omvormer voor de zonnepanelen.

paul1955

Nieuw lid
@paul1955 Wat jij wil kan alleen de (juiste) laadpaal in combinatie met (eigen) uitleesapparatuur op je slimme elektriciteitsmeter, en misschien ook op de omvormer voor de zonnepanelen.
Die staat hier de solar edge laadpaal kan alleen overtollige zonne-energie naar de elroq laten gaan, alleen als ik de elroq op 11 kw laden zet en/of de helft dan voegt ie toch netstroom bij om die 11 kw of de helft te halen. Ik kan dus niet alleen overtollige zonne-energie laden. Komt dit nu door de elroq of staat er in de laadpaal iets verkeerd ingesteld.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De laadpaal moet dan dus 'weten' of er energie uit de zonnepanelen komt, hoeveel daarvan niet in huis/werkplaats gebruikt wordt, en dus 'overtollig' is.

Daarvoor moet het een 'slimme' laadpaal zijn, die die gegevens krijgt van de P-1 meter, maar dan is er nog de kwestie dat EV's minimaal 1,4kW (per fase) nodig hebben om ook maar te beginnen met laden (Tesla kan met minder laden heb ik begrepen, maar dat is hier niet aan de orde).

1,4 kW komt neer op 6 Ampere....per fase, en dan is de volgende vraag: zit je omvormer op 1 of 3 fasen aangesloten, omdat je het hebt over 11kW laden is dat dus een 3 fase lader en dan moet er minimaal 4,2 kW aangeboden worden.

Om zoveel 'overtollige stroom' van je zonnepanelen te hebben moet je een heel flinke omvormer en veel panelen hebben.
De meeste van deze vragen kan je electricien/installateur waarschijnlijk beter beantwoorden dan ik, maar de basis 'behoeften' heb ik nu wel opgesomd.

paul1955

Nieuw lid
Ok, je heb dus minimaal 4,2 kw nodig om te gaan laden. Maar stel dat er 5 kw wordt beschikbaar is en ik ga laden dan pakt ie die 5 kw plus 6 kw uit net om aan die 11 kw te komen en dat wil ik juist niet. Zit dat nu in een instelling van de laadpaal of is de elroq in deze bepalend, daar kom ik niet uit. Bedankt voor de eerdere reacties.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De laadpaal kan "weten" wat er beschikbaar is, due die is leidend.
Zoals het nu is, 'pakt' de laadpaal eenvoudig 11 kW, en dat een deel daarvan 'overtollige zonnestroom' is, boeit niet.
Dat zul je 'm eerst moeten laten weten.
Daarna is het een(?) instelling.
Er is op dit forum veel kennis van Skoda's, veel minder kennis van laadpalen.
Overigens is een laadpaal niet meer dan een 'stopcontact' met enige intelligentie (om juist zonnestroom aan te kunnen sturen is er vaak meer dan dat beetje nodig), de lader zelf zit in de auto.

Slider

Forumguru
@paul1955 Bespreek dit echt met je installateur. Het is en blijft de laadpaal die dat moet regelen, niet de Skoda.
Heb je deze wens ook met hem besproken toen de laadpaal werd geïnstalleerd?

Hoe gaat deze wens werken in de winter maanden? Dan ga je je auto dus niet thuis opladen, want er is geen zonnestroom. Laat staan overtollig. Is de openbare laadpaal goedkoper dan je eigen stroom tarief?

Bovenaan Onderaan