Laden met een electrische leaseauto en een priveauto

A.s. vrijdag krijg ik mijn nieuwe Enyak Sportline via mijn werkgever geleased bij Leaseplan. Inmiddels, ook via Leaseplan, is een laadpaal geïnstalleerd. heb ook via Leaseplan al een laadsleutel gekregen. Nu heb ik ook prive een andere elektrische auto besteld. Hoe gaat dat nu met het laden? Ik zal voor die auto een laadpas/sleutel nodig hebben om thuis te kunnen laden. Betaal ik dan automatisch mijn tarief dat ik betaal voor stroom thuis? Of zijn er nog zaken die ik in de gaten moet houden met de aanschaf van een pas/sleutel?
 

Bakkertje

Forumguru
Dat ligt aan de tweede pas die je aanvraagt. De ene aanbieder heeft een toeslag per kWh (meestal 1 ct) de ander per laadsessie een vast bedrag (10 ct bijvoorbeeld).
In feite maak je gebruik van het roaming principe. Hoe is de verrekening van je stroom thuis geregeld met je werkgever?

Zelf heb ik een Elec2go laadpas die heeft geen abonnement en een opslag van 1 ct per geladen kWh. Voor mij ideaal omdat ik bijna nooit buiten de deur laad en thuis gewoon gebruik maak van een thuislader op het stopcontact. En ik heb maar een 10 kWh accu..
 

EdK

Forumguru
Als je de laadpaal niet jouw eigendom is en dus eigendom blijft van Leaseplan dan kan ik me zo voorstellen dat als jouw 2e EV eraan word gehangen om te laden dat Leaseplan toch een bepaalt bedrag zal innen voor het gebruik.
Denk dat Leaseplan de paal dan min of meer als een openbare paal gaat zien en wil dan zeker mee verdienen hieraan.
Dus zou eens met Leaseplan gaan bellen wat hun regels en eventuele bedragen zijn hierin.
Je kunt ook kijken als je de tweede wagen er nu aanhangt en je gekregen laadpas er tegenaan houd of dan de laadpaal in werking treed.

Maar heb jij een financieele verrekening met de werkgever mbt jouw verbruikte elektra waarvan de rekening rechtstreeks naar de werkgever gestuurd gaat worden dat er dan een scheiding financieel moet zijn tussen de 1e en de 2e wagen....
 

Bakkertje

Forumguru
Laden zal ie sowieso doen @EdK er zit alleen een verificatie op de rfid van de laadpas en de paal. Tussen auto en paal zit geen controle (behalve op dingen als laadvermogen e.d.)

Het zal er aan liggen hoe de verrekening van de thuis kWh’s naar de werkgever geregeld is, of er moet een tweede slimme meter geplaatst zijn maar dat is hoogst onwaarschijnlijk.
 

hemi24

Forumguru
Of je plaatst er een tweede eigen laadpaal naast…

Kwestie van vragen bij de ‘eigenaar’ van de laadpaal, maar voor de voorgenoemde bedragen kun je weinig investeren lijkt mij…
Klinkt een beetje alsof tenminste de keus voor één van de EV’s een opwelling was!
 

leon-cupra

Forumguru
Hoe het bij mijn schoonbroer geregeld is : hij heeft binnenkort een VW ID.4 als leasewagen . Er wordt ook een paal bij hem thuis geïnstalleerd. Hij heeft een kaart waarmee hij thuis op zijn paal moet badgen. Op die manier weet de LM hoeveel elektriciteit hij thuis heeft verbruikt voor zijn wagen. Voor het afnemen van zijn privé-elektriciteit voor zijn bedrijfswagen krijgt hij een vastgestelde vergoeding per kilowatt (ligt zelfs iets hoger dan de gangbare tarieven van de elektriciteitsmaatschappijen).
Moest mijn schoonbroer een tweede EV hebben, die privé is, kan hij gewoon opladen via zijn thuispaal. Is het uiteraard niet de bedoeling dat hij dan badgt en dan betaalt hij gewoon via zijn eigen privé-verbruik de elektriciteit van zijn tweede EV-wagen die privé is.
 

Captain Hook

Forumguru
Toch blijft het een bizarre situatie, dat met die kWh prijzen voor het opladen van EV's.

Wij betalen op dit moment (gelukkig een vaste prijs contract) nog maar 21 cent/kWh. En op dit moment hebben wij geen EV, noch een specifieke laadpaal daarvoor.
Maar met de ontwikkelingen van de elektraprijzen anno 2021/2022 gaan de consumententarieven toch fors omhoog. De dagprijs is vandaag ca. 24 cent/kWh (Frank energie). Maar die fluctueert enorm.
En dan krijg je nog het bizarre fenomeen, dat als je snel wilt laden, je veel meer gaat betalen. Prijzen van 70cent/kWh bij een dikke laadpaal zijn geen uitzondering.
Is toch zeer merkwaardig? Want meestal gaat de prijs van een product juist omlaag, als je er meer van afneemt. Zo betaalt de industrie (grootverbruiker) fors minder dan een enkele consument.

Zou wat zijn, dat als ik benzine ga tanken, ik bij de ene pomp 1,92/liter voor E10 betaal, maar dat als pomp/vulpistool dikker zijn, de prijs ineens 6 euro/liter zou bedragen!? :fool:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik vind het wel merkwaardig.
Want de benzinemaatschappijen en uitbaters van tankstations zijn ook commerciële ondernemingen. De hele infrastructuur en logistiek daarachter zit ook verdisconteerd in de prijs.

Net zoals dat de regionale netbeheerders en TenneT hun opslag in de uiteindelijke prijs van een kWh verrekenen.

't Is alleen zo dat de markt van het snellaadgebeuren nogal in opkomst is, dus denken de first-graaiers dat ze maar snel moeten cashen. :koffie:

Nogmaals, lees dit dan eens:
"Zou wat zijn, dat als ik benzine ga tanken, ik bij de ene pomp 1,92/liter voor E10 betaal, maar dat als pomp/vulpistool dikker zijn, de prijs ineens 6 euro/liter zou bedragen!?"
dat zou toch niemand accepteren?
 

Canon-Eye

Forumguru
Want de benzinemaatschappijen en uitbaters van tankstations zijn ook commerciële ondernemingen. De hele infrastructuur en logistiek daarachter zit ook verdisconteerd in de prijs.
Dat is precies een van de redenen waarom de prijzen bij verschillende pompen nogal uiteen kunnen lopen: de locatiekosten verschillen nogal eens (dure concessies langs de snelwegen bv.) en dat komt ook tot uitdrukking in de literprijs. Ik vind dat niet zó raar...
 

leon-cupra

Forumguru
Snelladers geven ook een bepaald “voordeel” aan de klant : snel laden. Wil je gewoon laden ben je genoodzaakt om daar lang te staan. Wil je die tijd verkorten, kan je snelladen maar dat heeft zijn prijs. Of die meerprijs in verhouding is tot het voordeel, dat is een andere vraag.

dat je dit fenomeen niet onmiddellijk terug vindt bij tankstations is ook heel logisch. Gaan tanken kost je een paar minuten. Moest er een tankstation bestaan waar tanken maar 10sec duurt, zouden er maar bar weinig consumenten staan te springen om de forse meerkost te betalen om 2 min sneller weg te zijn. Bij EV laden spreken we over verschillen die veel verder uit elkaar liggen.
 

Captain Hook

Forumguru
@Canon-Eye Uiteraard, maar dan praat je over een paar procent verschil. Niet over een paar honderd procent (!) verschil...

Ik dacht dat mijn voorbeeld toch wel duidelijk was? ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Verschillen van meer dan 10% vind ik ook al vrij significant - de rest heet "marktwerking", denk ik.
En voorlopig begeef ik me niet op die markt, zoveel is zeker.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
JA sorry erik mij verbazen die verschillen in prijzen niet !
Wij maken ook betaalsystemen voor stroom op Jacht en beroepshavens en als ik daar alleen al de prijs verschillen zie !?
Ene jachthaven heb je voor €0,50 een 2Kwh maar er zijn er ook die maar 1Kwh geven
Dan zijn er die je ongevraagd 4Kwh per € 3,00 afschrijven.
En beroepshavens hoor ik vissers wel eens klagen. De kleine beroepsvissers die na verhouding meer betalen dan een kotter die in één keer de waddenzee leeg trekt.

Of het klopt en netjes is ?? naar mijn mening moet er ook een vaste prijs komen per KWh voor laden buiten je eigen prive laadpaal om dan.
 

Rallye

Forumguru
Ik denk dat je je vergist in de winstgevendheid van die commerciële laadpartijen: https://www.volkskrant.nl/economie/...p-van-stekkerauto-s-maar-geen-winst~b7145554/

En dat met het minder flexibel kunnen gebruiken van je apparaten (auto, maar ook wasmachine) wordt steeds erger:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/2...-meer-opladen-tenzij-je-meer-betaalt-a4071957
Door de slimme meter (en het feit dat er geen regels zijn die het verbieden), waardoor per uur of nauwkeuriger je verbruik kan worden vastgelegd, kunnen commerciële partijen hun risico’s (bijvoorbeeld van gebruik op “dure uren”) bij de gebruiker neerleggen. Ofwel door flexibele tarieven te bieden ofwel door vaste tarieven te verhogen, ofwel (op termijn) bepaalde soorten van gebruik onmogelijk te maken. Degenen die hun verbruik het beste kunnen sturen (geen gezin met een vast dagritme, wel een thuisbatterij etc.) maken dan gebruik van het flexibele tarief - bij de ANWB kan dat nu al. De rest betaalt meer dan nu. Dit zal een maatschappelijk probleem worden.
 

EdK

Forumguru
Het continu monitoren van je slimme meter door de leverancier kun je uit zetten ! ( althans ik kan dit wel bij mijn leverancier )
Dan mogen ze het alleen gebruiken voor de meterstanden eind van het jaar die je dan zelf ook nog keer moet doorgeven.....??
Zelf monitor ik mijn aansluitingen wel !
Deels via de P1 poort van de slimme meter en deels door pulsmeters ( MID gekeurde meters )
En zo hou ik zelf bij wat mijn verbruik per minuut is ( mogelijk ) maar kijk in algemeen dagelijks naar het verbruik.
Dus kan zeggen dat ik zeer bewust bezig ben met mijn verbruik.
Ik kan dit ook via me leverancier doen, alleen geef ik hem dan veel meer inzage en om die gegevens te zien ben je vaak ook nog een bedrag kwijt per maand.
En hoe ik dit doe ?
Sommige ( ook hier ) doen het met een raspberry en wat software
Ik heb een Module van CEMM aangeschaft, dit is een nederlandse toko die deze dingen bouwt en verkoopt en een zeer goede aftersales erna levert.

Ohja en dat stukje uit de volkskrant over de winstgevendheid...
Mwahhh wij bouwen en leveren ook laadpalen en een klant vertelde me dat hij er een leuke zakcentje aan overhield ! Vandaar dat hij binnen een half jaar al een tweede wilde hebben.
 

Tees

Donateur
Ik heb dat nog een klein stapje verder gedaan @EdK, ik heb om een digitale meter zonder communicatiemogelijkheden gevraagd (de zgn niet-slimme of domme meter) toen ik een nieuwe meter moest. Heb daar idd een Raspberry Pi op aangesloten om m'n stroomverbruik (en zonnepanelen en nog wat sensoren in m'n woonkamer) te monitoren

Ik snap overigens prima dat er zo'n prijsverschil is tussen snelladen en 'normaal' laden, er is zowel een flink hogere investering nodig van de aanbieder en een flink voordeel voor de klant. 1 + 1 = 3 in dit geval
 

Rallye

Forumguru
@EdK Natuurlijk kun je dat uitzetten. Maar dan ga je dus veel meer betalen omdat je geen flexibel tarief krijgt.
 

EdK

Forumguru
ik heb om een digitale meter zonder communicatiemogelijkheden gevraagd
Ja maar waarschijnlijk zit jij in een koopwoning
Ik zit in een huurwoning en heb je toch iets minder zeggenschap.
Maar ik vind het al prettig dat ik onafhankelijk kan mee monitoren en zo op mijn manier ook de boel kan controleren
Weet wel dat ik op deze manier wel al stukken zuiniger omga met mijn energieverbruik.
Vooral in begin kom je pieken in je verbruik tegen die je in eerste instantie niet kunt herleiden, totdat je op zoek gaat en de boosdoeners vind.
En aan de hand van dat ga je dingen aanpassen
 

Bakkertje

Forumguru
upload_2022-1-10_7-46-33.png
Om toch nog even op de vraag van de TS terug te komen. In het plaatje is de spuitbus lijn de authenticatie tussen de paal en het pasje.
Daar zit de aansturing van de paal (CS in het plaatje, CPO (charge Pole Operator wordt vaker gebruikt)).
Waar de cirkel staat (Energy Management System) dat is in NL de slimme meter.

Bij het installeren van een paal wordt deze vaak aangesloten op de P1 poort van een slimme meter om ervoor te zorgen dat door het laden van de auto de hoofdzekering er niet uitklapt.

Verder loopt de stroom van de laadpaal door de slimme meter naar de auto toe en zolang dit jouw privé slimme meter is kun je ook je privé auto ermee opladen, mits de laadpaal andere passen accepteert dan de pas bij de leaseauto. En dat wordt weer bestuurt door de MSP (Mobility Service Provider) rechtsboven in het schema. Die houdt bij welke pas met welke laadpaal mag laden en stemt dat af met andere MSP's. De service die gebruikt wordt om dit met elkaar te laten praten heet een roaming platform.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan