Lachen of huilen? (met een oud Golfje 4)

Captain Hook

Forumguru
Zoals al eens eerder gemeld, help ik onze jongelui met hun tigde-hands autootje; een Golf IV 1.6 van 19 jaar oud. Ruim een kwart miljoen kilometer op de teller en rijdt nog uitstekend. Zelfs nog stiller dan onze Skoda van heel wat jaartjes jonger.
Blijf me verbazen hoe degelijk 'ie in elkaar zit en hoe gemakkelijk bepaalde zaken zelf te herstellen/onderhouden zijn.

Uiteraard zijn wel eens dingen versleten en moet je 'm onderhouden. Zo is de 1ste keer de distributieriem pas bij 130kkm vervangen en de 2de keer pas bij 250kkm. Maar zaken als olieverbruik (nihil) en brandstofverbruik zijn gewoon keurig op orde.

Sinds ze dat autootje hebben, was het wel opvallend dat 'ie eigenlijk nooit goed warm werd. Maar ja, gelukkig niet te heet, dan oververhit. Koelvloeistof was keurig op het juiste niveau, geen tekenen van een lekkende koppakking. Zou dan toch de koelwatertemperatuurmeter in het dashboard (of de bijbehorende sensor) niet goed werken?
Het was me wel opgevallen dat er wat sludge aan de binnenzijde van de oliedop zat, maar ja, misschien had de vorige eigenaar er alleen maar korte ritjes mee gereden.
Dat was de afgelopen maanden zeer zeker niet het geval. Onze dochter gebruikte die auto om van/naar haar stageadres te rijden (onbereikbaar met het OV). Vaak bij nacht en ontij vanuit Lelystad naar een Talpa productielocatie in het Gooi. M.a.w. de auto reed minimaal 120km/dag.

Afgelopen week werd het dan toch eens tijd om de olie te verversen en wellicht de koelwaterthermostaat te vervangen (dit had ik al eens uitgezocht; kon een bekend probleem zijn).
Zo'n thermostaat kost amper een tientje (nieuw) + afdichtring + kunststof flens. Kwestie van koelwater aftappen (kan met slangetje onderaan het aftappunt, kraantje open en ff wachten). Kraantje weer dicht, twee bevestigingsbouten losdraaien, thermostaat eruit, nieuwe erin.
En weer vullen met G12 (koelvloeistof). Systeem is zelfontluchtend, dus da's ook makkelijk. Gewoon goed checken en bijvullen tot niveau niet meer zakt. En G12 kost amper 1-2 euro/liter.
Leve de YouTube instructiefilmpjes! :thumbsup:

Wat schetst onze verbazing? :sterretjes: Er bleek helemaal geen koelwaterthermostaat in te zitten!
Bij wat nadere (online) recherche blijkt dat het vaker voorkomt dat die thermostaat er mee ophoudt en de motor te heet wordt. En wat doet de ANWB/ADAC dan? Juist ja, die halen, als quick-fix, gewoon ff die thermostaat er tussenuit, dan heb je maximale koelvloeistofflow. En altijd (te veel) koeling; m.a.w. dat blok wordt nooit goed warm. Vandaar die sludge aan de binnenzijde van de oliedop. En vandaar die, nooit goed de 90 graden bereikende temperatuurmeter in het dashboard.
Maar na afloop van zo'n quick-fix hoor je er natuurlijk wel een nieuwe thermostaat in te zetten. Dat had de vorige eigenaar blijkbaar (?) nooit gedaan. En visueel, zonder de boel open te maken, is dit niet te zien.

Wel lachu; is dit nou zo'n goede auto dat 'ie deze 'verminking' gewoon overleeft, of is 'ie nou zo slecht dat je nergens een melding krijgt? :cool:

Afijn, nieuwe thermostaat besteld en komende week maar eens monteren (kost helaas wel weer de nodige liters G12).
 

ertromp

Forumguru
Zeker apart die missende thermostaat.
Indien je gemeten hebt dat de vorstbeveiliging van de huidige koelvloeistof oké is dan kun je deze aftappen. Wat ik meestal doe is een panty gebruiken als filter. Dus vang de vloeistof op in een bak en schenk die bak door het pantyfilter over in een jerrycan o.i.d. en je hoeft maar beperkt koelvloeistof bij te vullen. En goed ontluchten na het vullen
 

turboturbo

Forumguru
Geen idee of deze motor zo goed mishandeld kan worden. Ik denk dat het dan geholpen heeft dat er tenminste wel structureel lange ritten mee zijn gemaakt, zodat het blok tenminste enigszins opwarmde...(gokje)

Wel denk ik dat het op lange termijn slecht is voor evt sludge vorming (dat zie je pas als je in de motor kan kijken lijkt me?) de katalysator wordt er niet blij van en ik denk ook de lamda’s niet.... die eventuele schade openbaart zich mogelijk later nog. Misschien eerstvolgende olie beurt even een goede flush doen (van Forté bijv) en daarna een of twee keer wat eerder de olie + filter verversen (bijv na 6 maanden of 7500km, welke eerst komt)
 

VAG-man

Forumguru
Kwam het interieur wel goed op temperatuur dan? Op zich geen probleem dat er even geen thermostaat in zit, maar voor hoe lang... en dan met in deze winterperiode.

@ertromp Golf heeft zelfontluchtend systeem voor de koelvloeistof volgens TS.
 

Antera

Donateur
Omtrent een ontbrekende thermostaat is dit geen probleem voor een auto buiten dat hij lastiger warm word.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat betreft dat ontluchten...
Volgens menig verhaal is het vullen via het bolvormige reservoir voldoende. Dan, met open deksel, wachten totdat de vloeistof is weggezakt. Motor poosje laten draaien, liefst wachten totdat de ventilator aanslaat, wederom niveau in het reservoir checken en mogelijk bijvullen. En een dagje later, na een ritje, wederom controleren.
Dat bedoelde ik met 'zelf ontluchtend'. M.a.w je hoeft geen aparte ontluchtingsventielen te openen o.i.d.

En wat betreft interieurtemperatuur; deze auto heeft een climatronic, die, tot mijn verbazing, nog steeds uitstekend werkt en keurig de ingestelde temperatuur handhaaft.

We gaan er uiteraard geen uitgebreide revisiebeurten tegenaan gooien o.i.d. Het moet allemaal wel in verhouding blijven tot de (dag)waarde van die auto.
De auto is voor net iets meer dan 1k gekocht; dus het was sowieso mazzel hebben. En nog steeds verbazingwekkend hoe degelijk en zonder rammeltjes deze Golf 4 nog rondrijdt! :cheer:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
[ter leering ende vermaeck]

Een update over de koelwaterthermostaatvervanging (leuk scrabble woord)

Van te voren diverse youtube instructies bekeken hoe je de behuizing van de koelwaterthermostaat loshaalt en weer vastzet. Zag er allemaal niet zo ingewikkeld uit en zit slechts met twee boutjes vast.
Maar dan, in werkelijkheid, was het toch allemaal iets gecompliceerder... Ai. :(
Je ziet de twee bouten wel zitten, maar de dynamo zit eigenlijk in de weg; je krijgt er met goed fatsoen geen steek-/ringsleutel en/of dop in om vervolgens een slag te kunnen maken om de bouten los, en daarna weer vast te draaien.
Alleen met een specifieke knikkoppeling kom je er nog enigszins tussen, maar dan mis je eigenlijk de krachtoverbrenging om de boel los te krijgen. Afijn met veel hangen en wurgen, friemelen en wrotten toch nog gelukt.
(en nee, we zagen het niet zitten om de multiriem + dynamo ook nog maar ff los te halen)
Bleek ook de afdichtring niet meer goed af te sluiten (was te verwachten natuurlijk na tig jaar)

Maar toen, toen kwam er nog een lastiger klusje. Tijdens het controleren van het koelwaterthermostaathuis (aan de andere kant van het blok; daar waar de temperatuursensor in zit) deed het vermoeden rijzen dat die niet helemaal goed vastzat. Boutjes aangedraaid (zaten niet al te vast) en uit voorzorg die sensor ook maar vervangen.
(beide onderdelen; thermostaat + sensor kosten slechts een paar euro)
Voorzichtig weer G12 ingegoten, wat blijkt; lekkage rond de rand van het koelwaterthermostaathuis tegen de aansluiting van het motorblok.
Balen. :cry:
En dat altijd op zaterdagmiddag natuurlijk...

Alles losgekoppeld (eerst weer koelvloeistof aftappen uiteraard). Koelwaterthermostaathuis losgehaald, slangen losgekoppeld en de boel zorgvuldig onderzocht.
Blijkt EN de kunststofbehuizing gescheurd/gebarsten en de afdichtring gewoon verrot.
EN als klap op de vuurpijl; inwendige draad in het motorblok, van één van de bevestigingsbouten, is lam gedraaid. Bout zelf is ok, de inwendige draad pakt niet meer.
Eerst geprobeerd met een draadtap de draad proberen te herstellen, maar die pakte ook niet meer. Tja, en wat moet je dan op zaterdagmiddag? Goedkoop online een helicoil setje bestellen is geen tijd voor. Dan maar langs de Brezan. Die, helaas het is niet anders, maar liefst vier keer zo duur is, dan online. :(
Netjes alles openingen afgedicht met proppen doek, vervolgens voorzichtig het gat voorgeboord, de speciale tap gebruikt, de helicoil ingedraaid en voilà; er is weer een schroefdraad.
Maar dan, dan zitten we nog met een gebarsten thermostaathuis. Nieuw en/of online is geen optie; vanwege het feit dat die auto eigenlijk maandag weer moest rijden.

Dan maar langs de lokale autosloop. Daar leek het wel uitverkoop, zeker vanwege het mooie weer was iedereen aan het klussen en had onderdelen nodig. :jaja:
Het terrein afgestruind naar VAG auto's met een 1.6 blok en eenzelfde thermostaathuis. Vervolgens van een aantal auto's de motorkap moeten openbreken met een breekijzer voordat je er bij kon.
Uiteindelijk vonden we een Audi A3 met precies hetzelfde blok, en warempel, daar zat precies het goede thermostaathuis, in prima conditie, nog in. Na enige destructieve handelingen in die sloopauto hadden we een keurig thermostaathuis; ready for transplant in de Golf IV.

Weer terug naar de patiënt die nog in operatietoestand open lag. Ook dat onderdeel vervangen, alles weer aangesloten en gecontroleerd. Koelvloeistof gevuld en ... nee hè; nog steeds een paar druppels lekkage rond de flens van die behuizing. Bleek dat de rubber afdichtring net ietsje scheef er tussen geklemd zat.
Ook dat weer hersteld. En het oude Golfje rijdt weer!
ps: wel goed dat de Action nog open was om op het laatste moment nog een flesje G12 te kunnen halen.

En het begon allemaal zo 'leuk':
Hè, papa van mijn vriendin, wil je mij zaterdag ff helpen om die nieuwe thermostaat er in te zetten?
Tuurlijk joh, doen we ff..
. :D

En zo was de zaterdag snel voorbij!
Amper 7 euro voor een nieuwe thermostaat, 6 euro voor een nieuwe temperatuursensor, 10 euro voor een (sloop) thermostaathuis, 58 euro voor een helicoil setje, 10 euro aan G12 (bij de Action).
Familiebezigheid: onbetaalbaar. :bloemen:

Hierboven heb ik het 'vermaeck' beschreven.
De 'leering':
Automonteur is geen rocket science, maar je krijgt er wel vieze klauwen van!

Oh ja, en alles werkt weer! Auto komt nu binnen 10 minuten rijden weer keurig op temperatuur. Temperatuurmeter gaat netjes naar de 90 graden en blijft daar ook staan.
 

EdK

Forumguru
Automonteur is geen rocket science, maar je krijgt er wel vieze klauwen van!
Tsja en daar is nu zeep voor uitgevonden en bij die AC tion verkopen ze ook vaak garagezeep om die tengels weer schoon te krijgen.
En mocht je nog nagels hebben dan is een nagelborsteltje ook erggggg handig...:lezen::koffie:
 

turboturbo

Forumguru
Herkenbaar verhaal! Mijn versie is dan altijd dat de lokale sloperij van het type puinzooi terreinen zijn en je niets lijken te willen verkopen. Dus even een uurtje rijden naar een fatsoenlijke.
En o ja, ze zijn hier in de regio altijd dicht op zaterdag middag :laugh:

En ik heb laatst ook de afweging moeten maken om een setje torx bitjes van ruim edit: het waren er 8! tientjes aan te moeten schaffen omdat de lokale ijzerboeren geen goedkope beunhaas-ik-heb-m-maar-een-of-twee-keer-nodig kwaliteit verkopen. Gelukkig had een nog heel veel verder fietsen ander filiaal ze ook los en mocht ik voor veel te duur maar o zo goed merk daar één bitje aanschaffen. Die knapte bij de 3e schroef al :tongue:

Toch blijft het leuk :)
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@MaRco2 Het was idd een leerzaam middagje.

Vind het opmerkelijk dat voor zo'n oude auto de onderdelen nog steeds, voor een schappelijk bedrag, te verkrijgen zijn. En dat de reparatie-instructies en alles wat daarom heen zit, ook beschikbaar zijn.

Het lijkt me b.v. sterk dat je over 15-20 jaar, voor de huidige generatie auto's, die vol zitten met delicate elektronica en specialistische gadgets, nog onderdelen makkelijk kunt (ver)krijgen. Laat staan dat je die zelf zou kunnen repareren...

Saillant detail: de berijdbaarheid van die oude Golf IV, stond of viel met slechts één stukje getapt draad in het motorblok.
Want als je dat thermostaathuis niet meer zou kunnen vastzetten, dan had je geen werkend koelwatercircuit; m.a.w. einde oefening. Dus door een simpele fix met een helicoil veertje, was een heel motorblok weer functioneel.

En de andere passieve onderdelen waren uit sloopauto's te halen. En wat actieve onderdeeltjes (thermostaat + sensor) voor een paar euro verkrijgbaar.

Maar als ik b.v. in 2035, of later, voor een Kodiaq de haperende aansturing van het 1.5 TSI ACT blok wil fixen... Check ik dan ook ff YouTube hoe dat moet? En haal ik op de sloop dan ff het missende onderdeel?
Ben bang van niet... :pieker:
Of als het volledig digitale display niks meer weergeeft? Ruk ik die dan ff uit een gecrashed exemplaar of bestel ik die bij amazon voor een paar tientjes (als het al verkrijgbaar is)? En zet ik die op een zaterdagmiddag er ff in?
Ben bang van niet... :wavecry:

Meer off-topic qua autotechniek:
Ook bij fietsen zie je een soortgelijke ontwikkeling. Een 'gewone' fiets, van 10, 20, 30 jaar oud valt prima te repareren. Kettingkje, tandwieltje, boutjes, moertjes, lagers, etc. allemaal geen rocket science.
Maar een E-Bike van 15 jaar oud die het niet meer doet? Nog afgezien van accu-issues. Maar wat dacht je van falende hoog vermogens elektromotoren? Verouderde aanstuurelektronica? Nou suk6 ermee!
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Goed verhaal en vermakelijk geschreven @Captain Hook zo ben ik dit weekend bezig geweest om de luidsprekers in de Beetle (ook Gol IV techniek) te vervangen, de foamranden waren na 20 jaar helemaal weg. Nu zitten de DLS speakers die ik nog had liggen erin. Zo'n Auto zit gewoon goed in elkaar. Bij de Beetle word ik wel gehinderd door het ontzettend diepe dashboard (gaskleppenhuis zit bijvoorbeeld onder het dashboard).

Qua fiets onderhoud... Onze oudste heeft een Sparta Ion (met elektrische trapondersteuning). Daar kun je dus bijna niets zelf aan vervangen. De onderdelen worden allemaal gekoppeld aan de ECU van de fiets en kun je dus ook niet zelf vervangen. Laatst was de koppelsensor stuk en dan moet ie dus gewoon naar de fietsenmaker (a 185 euro). Je kunt dus bijna niets zelf loshalen, dus ook simpele dingen als een band vervangen is er niet meer bij.
 

s-line

Forumguru
Leve de moderne tijd, en alles gaat je steeds meer kosten kwa onderhoud omdat je er bijna niets meer zelf aan kan doen.
 

Captain Hook

Forumguru
[update van de never ending story of een Golf IV van bijna 20 jaar oud]

Vorige week draaide ineens de sleutel in het deurslot dol. Die kon je gewoon 360 graden ronddraaien, zonder dat de auto open of dicht ging.
Gelukkig was 'ie ontgrendeld.
En een dag later aan de passagierszijde; zelfde euvel.

Blijft altijd lastig dit soort dingetjes met een hele oude auto van een geringe dagwaarde. Desalniettemin was m'n dochter ff langs de VW garage gereden om te vragen hoeveel het moest kosten om dit te fiksen.
Tja, mevrouwtje, moeilijk, lastig, nieuwe slotcilinder, arbeidskosten. Bestellen, afspraak maken. Over 3 weken hebben we tijd en u moet toch rekenen op minstens 150 euro.

Pap, kun jij er ff naar kijken? Het is best wel duur bij de garage.
Tuurlijk.


fluks ff google aangeslingerd en jijbuis filmpjes bekeken.
Aha; het is een bekend probleem.
Meestal breekt er (van ouderdom) een meeneemnokje in de slotcilinder.

Via amazon twee onderdelensetjes (slot links en rechts) besteld. Binnen een paar dagen in huis (had ook nog goedkoper via AE/eBay gekund, rechtstreeks uit China, maar dan hadden wel wat weekjes geduld moeten hebben).

Benodigd gereedschap:
platte schroevendraaier.
TX-20 schroevendraaier om de cilinder uit de deur los te krijgen.
platbek tangetje om de onderdelen er weer in te frutselen.

En wat geduld en flink wat afwasmiddel om je vingers na afloop weer schoon te krijgen. ;)

Slotcilinder demonteren: < 5 minuten
Slotcilinder uit elkaar halen en nieuwe onderdelen weer terugplaatsen was in een kwartiertje gebeurd. Omdat een paar meeneemnokjes op een vervangdeel iets te lang waren (werd al vermeld in sommige instructievideo's), nog ff een millimeter moeten afvijlen.
Slotcilinder weer monteren en de boel testen: < 5 minuten.

Via amazon.de kostte dit grapje nog geen twee tientjes.
En een knuffel van dochter en (semi) schoonzoon. :bloemen:
 

VAG-man

Forumguru
Zeker een bekend probleem. Hadden de meeste VW'S en ook Opels vanaf midden jaren 70 ook al last van weet ik uit eigen ervaring.

PS. Dit soort klusjes kost bij een garage en zeker een dealer een fortuin. Gewoon lekker zelf prutsen.
Goed gedaan papa!;)
 
Bovenaan Onderaan