Laadpaal superb iV (België EDI)

JMS

Lid
Ik zou de laadoplossingen voor de skoda iV als volgt samenvatten:

a. Gebruik de bijgeleverde lader (10A) op een eigen kring/groep met een "klassiek" stopcontact,

b. Sneller laden kan met een extra lader of wallbox tot 16A, de eenvoudigste oplossing hiervoor is een mobiele lader met een plug geschikt to 16A (zie foto hierboven van EdK, neen niet z'n avatar :D). Een vb van een dergelijke lader: https://www.evchargeking.com/nl/mobiele-lader-type-2-16a. Je kan op deze laders meestal de stroom beperken en door een overgangskabel te maken van de 16A plug naar een klassiek stopcontact heb je een universele lader die je overal kan gebruiken.

c. Wallboxen met 3-fazige aansluting (laden op 11kW of 22kW) of een enkelfazige aansluting van 32A (7,2kW) zijn niet zinvol voor een superb IV, deze kan hiervan geen gebruik maken.
 

EdK

Forumguru
De mobiele lader past dan weer niet op de cee stopcontact denk ik
Tsja omdat je dan ook aan de lader een CEEform stekker moet plaatsen, en geen verloopje !
En voordeel van die CEEform is dat je op iedere camping en jachthaven dan ook kunt inpluggen , daar die stroomzuilen ook allemaal met CEE Form worden uitgevoerd....:lezen::jaja:

En dan bedoel ik niet de laadpalen !
 

EdK

Forumguru
Zijn er in vele uitvoeringen (model ) en ook inbouw als je dat zou willen.
In jouw geval moet je de blauwe variant hebben en dan 3 polig 16A en 6h !
Dat laatste (6h) is in zoverre belangrijk dat als je de CEE wcd hebt met 6h dat de stekker ook een 6h moet wezen ! Anders past het niet in elkaar !
 

Derooke

Forumguru
Citaat
Is dat dan dezelfde aansluiting als de extra Mennekes kabel die ik erbij krijg (voor aan publieke laadpalen of is dit dan nog een andere kabel .
Ben al een heel stuk wijzer met al die goeie en snelle tips van iedereen .
Top!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Derooke

Forumguru
https://www.gamma.be/nl/assortiment/profile-cee-stopcontact-3-polig-230-v-16-a-grijs/p/B252398
Dus deze in combinatie met deze
https://www.evchargeking.com/nl/mobiele-lader-type-2-16a
zou de oplossing moeten zijn dan?
Alhoewel ik nu ook op de evchargeking site ook zie dat de optie er is om een contactdoos bij te nemen .
en die is zelf beter dan deze van de gamma.

Denk idd dat het deze van chargeking zal worden , de installatie is gemakkelijk en de extra kring installeren houd niets in

Super bedankt voor alle info iedereen
 

Derooke

Forumguru
Heb dan direct de goeie plug voor op reis ook (we plannen voor 2021 een rondrit in 2 weken in Italie ) dus dan heb ik een gewoon stopcontact , een laadpaal stekker en die cee(mobiele) stekker ,leuke dingen
Hopelijk geraakt dit allemaal onderin de wagen (waar de andere kabel zou liggen)
 

JMS

Lid
@Derooke, bij chargeking hebben ze ook nog adapter cables (waarvan eentje omzet van CEE naar klassiek stopcontact), dan moet je maar 1 lader meenemen. Let wel dat je bij gebruik van deze adapter de laadstroom best beperkt tot 10A.
 

Derooke

Forumguru
Nog 1 vraagje ,
Als ik die kring met een zekering beveilig , is een zekering van 16 amp dan goed , in die zin dat ik continu 16 amp ga uittrekken voor 4 h aan een stuk , gaat die zekering dan niet continu afslaan omdat het kantje boordje is?
 

Antera

Donateur
20A automaat??

Lijkt me niet 16A afzekeren is meer dan voldoen voor de laders het apparaat zal niet meer gaan trekken dan 16A dus meer dan voldoende. Overkil kan alleen problemen opleveren.

Daarnaast mag je een Stopcontact wat geschikt is voor 16A niet zwaarder afzekeren alleen lichter. Afkeur en bij brand dekt de verzekering het niet.
 

JMS

Lid
@Antera, @Derooke, de correcte methode is idd. om een 16A automaat te voorzien.

De 20A automaat kwam vanuit de idee dat dit ook mag voor grotere verbuikers in een huishoudelijke installatie die een eigen kring krijgen met 16A stopcontacten en een 20A automaat. Bij gebruik van de CEEform stopcontacten kan de keurder hier blijkbaar moeilijk over doen. Logisch is het niet, maar ja ...

Gebuik dus een 16A automaat.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
kwam vanuit de idee dat dit ook mag voor grotere verbuikers in een huishoudelijke installatie die een eigen kring krijgen met 16A stopcontacten en een 20A automaat.
Ook dan mag het niet !! Dat het wel gedaan word is een geheel ander verhaal !!
Maar zodra je een groep gaat verzwaren dan zal je eerst moeten kijken naar de componenten en de bedrading of deze geschikt zijn voor de verzwaring !
En zoals in dit verhaal van de CEE wcd van 16A met zekering van 20A tsja dan zal de 16A wcd van de muur af moeten en dan een 32A geplaatst moeten worden !
En eigenlijk zou de bekabeling in mm² ook dikker moeten worden dan !

Vandaar dat ik hier op forum al geopperd heb aan mensen die een laadpaal gaan plaatsen bij huis.
Leg meteen een Ymvk-as 4x6mm² , dan ben je meteen op de toekomst voorbereid en hoef je geen tweede keer een kruipruimte in en in een tuin te graven ! :lezen::pieker:
 

Derooke

Forumguru
Bedankt voor de info . Dus het word 16 Amp met een dikkere(Future proof) kabel in geval dat binnen dit en x aantal jaar een zwaardere lader en installatie nodig is .

Thx
 
Even ter info. Je kan de iV ook instellen dat hij aan gereduceerd vermogen oplaadt. Is makkelijk in te stellen via de app of in het menu van de wagen. Opladen gebeurt dan aan 6A. Ikzelf laad op aan een klassiek stopcontact met plug voor energiemeting. Zelf op vol vermogen wordt die niet (te) warm.
Hou er ook rekening mee dat je batterij niet altijd volledig leeg zal zijn. Zelfs op gereduceerd vermogen kan je dan nog in kortere termijn volledig opladen.
Ikzelf keek ook voor een wallbox af ander type stopcontact maar op basis van mijn rijprofiel is dit op dag van vandaag echt nog niet nodig. Mijn advies: wacht eerst je wagen af en bezie dan of het opportuun is in functie van je laadbehoefte of je al dan niet dient up te graden.
 

Bakkertje

Forumguru
Heb dan direct de goeie plug voor op reis ook (we plannen voor 2021 een rondrit in 2 weken in Italie ) dus dan heb ik een gewoon stopcontact , een laadpaal stekker en die cee(mobiele) stekker ,leuke dingen
Hopelijk geraakt dit allemaal onderin de wagen (waar de andere kabel zou liggen)

Vroeger moest er een buggy / kinderwagen in nu laadkabels .. ;)
 
Bovenaan Onderaan