Laadpaal superb iV (België EDI)

Derooke

Forumguru
Beste, heeft er al iemand van jullie ervaring met de laadpalen van EDI (België)

Dit is een bedrijf die aan de Volkswagen groep hangt en/of er deel van uitmaakt.
Ik heb vandaag de vraag gesteld aan de verkoper van de wagen (suberB iV) of ze laadpalen doen en hij heeft me doorverwezen naar EDI .
Maar met de huidige maatregelen beweegt er daar niet veel.
Dus wat ik wil weten is .

Hoe duur ze echt zijn ?
(Er staan op de site prijzen maar die kloppen evengoed als van zonnepaneel sites neem ik aan).

Is de kwaliteit ok?
En hebben jullie zo een paal en zo ja welke.
En ben je tevreden?
En kan je zelf dingen voorbereiden?

Of zijn er betere alternatieven , of kan ik dit zelf installeren.(het is een 1 fase aansluiting 40 ampere die in ons huis binnenkomt)
Ik heb wel wat ervaring met elek maar begin er niet aan zonder me goed ingelezen te hebben.
Ik heb ook gelezen dat je installatie moet herkeurd worden.
en ten laatste er moet een detectie van vermogen in de paal zitten zodat maximaal kan worden geladen zonder de woning plat te leggen.

Mvg
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Wij monteren ook laadpalen op het werk maar niet van dit merk. Wij hanteren EVbox of Alfen laadstations en wil je simpel maar goed pak je een Webasto.

Erg goed alleen zal je alleen even een nieuwe groep in de meterkast moeten maken en een kabel leggen naar de plek waar je je laadpunt wenst te hebben.

je hoofdaansluiting van 40A is meer dan voldoende
 

JMS

Lid
Ik heb wel wat ervaring met EDI, van de installatie heb ik geen klagen.

Is dit enkel voor superb iv ? In dat geval zou ik niet voor een vaste wallbox gaan:
a. De vaste installatie vergt een speciale (dure) differentieel,
b. Je installatie moet opnieuw gekeurd worden,
c. De superb iv kan je maximaal bij 3.6kW (16A) laden.

Het is veel goedkoper om een plug geschikt voor 16A te plaatsen, en hieraan een mobiele oader te hangen. Eventueel kan je deze plug ook aansluiten op een kWh teller.
 

Derooke

Forumguru
@JMS Ja enkel voor superb iv (nu toch) ik hou mn wagens meestal niet langer dan 3 a 4 jaar.
Het punt is , ik heb een garage achteraan waar ik de wagen laat "slapen" in de nacht ,maar overdag ga ik veel op en af (telkens 10km) naar een stad in de buurt (tot wel 6 keer per dag) dan sta ik om de oprit aan de voorzijde (andere straat) daarvoor zou de walbox/laadpaal dienen voor het gemak van de plug te nemen en in te steken, de mobiele lader blijft in de garage waar ik hem slecht 1 keer per dag moet insteken.

Wat is duur?

en zou je een mobiele lader (stel dat ik een 2 de neem) buiten mogen laten liggen in een wind en waterdichte kast , maar niet vochtvrij? en kan die dan de volle 16 amp nemen (ik dacht ergens gelezen te hebben dat een mobiele lader maar 10 amp trekt continu)

@ antera is dit dan deze?
https://wallbox.com/nl_be/pulsar-type-2-5m-7-4kw-enkelfasige
 

Antera

Donateur
Mobiele laders zijn officieel alleen voor noodladen en niet voor een vaste oplossing. Deze zorgen er vaak voor dat de installatie te veel belast word en het stopcontact gaat dit vaak ook niet lag volhouden.

@Derooke dat wat ik bedoel is bijvoorbeeld Webaste Pure, met diegene die jij laat zien heb ik helaas geen ervaring. Er is zon groot bos met verschillende laadstations :-)
 

JMS

Lid
@Derooke, als je het laat installeren mag je rekenen op een kost van minstens 750€. Als je het zelf zou doen moet je al zeker 300€ rekenen voor materiaal en keuring (differentieel moet in België van het type B zijn, de goedkoopste die ik hiervoor gevonden heb is de Chint NL210-63).

@Antera, @Derooke, de reden dat een mobiele lader beperkt is tot 10A is door het stopcontact, dit is inderdaad niet geschikt om 16A te leveren. De lader zelf zorgt niet voor overbelasting, de lader zorgt niet voor enige omvorming van AC naar DC. Het enige wat de lader doet is aan de wagen zeggen "ik kan zoveel stroom leveren" en de spanning doorschakelen als de wagen zegt dat hij er klaar voor is. In essentie is de lader gewoon een schakelaar die zegt welke stroom de wagen mag "trekken". Er zijn mobiele laders beschikbaar die tot 16A (zelfs tot 32A) kunnen doorgeven wanneer deze aangesloten zijn op een aangepast stopcontact (blauwe CEE plug). Er zijn ook laders die 16A uit een gewoon stopcontact halen en dan zowel het stopcontact als de laadunit beschermen tegen overtemperatuur, Deze zou ik niet aanraden.
 

Derooke

Forumguru
@JMS En als ik een bvb webaste pure zou nemen van het minste vermogen 3.7 kw .
Moet je dan je installatie herkeuren (het is maar 16 amp) gewoon een aparte kring met een directe kabel naar het laadstation (mss iets dikker dan de standaard stopcontactkabel om extra veilig te spelen en mss toekomstbestendiger ivm later )

@Antera Bedankt ze zien er idd rechttoe rechtaan uit (lees "simpel")heb de pagina opgeslaan voor later mss dat ik er dan ook 1 in mn garage kan installeren? met een nieuwe extra kabel te trekken(al word dat moeilijk . . . )

Zou het echt niet mogelijk zijn om in de garage altijd de mobiele lader te gebruiken ? met een deftig stopcontact te monteren (dat het niet smelt) want de kring moet het aankunnen in theorie
 

JMS

Lid
@Derooke, ik vrees van wel, is niet echt een herkeuring, maar een keuring van de uitbreiding. Is waarschijnlijk ook verplicht bij het plaatsen van een nieuwe kring met aangepast stopcontact (maar dan heb je geen differentieel type B nodig). Om het toekomst bestendig te maken zorg je best voor een driefazige aansluting.

Het is echt geen probleem om altijd de mobiele lader te gebruiken, daarvoor is hij gemaakt, maar wel bij 10A. Ook je stopcontact zou hiervoor geschikt moeten zijn.

Toen Ik het laadstation heb laten plaatsen (voor een elektrische wagen) was ik nog niet op de hoogte van wat een wallbox was en hoe deze zou aangesloten worden. Ondertussen zou ik geen wallbox meer plaatsen en enkel een stopcontact met hoge stroomrating voorzien.
 

Derooke

Forumguru
Ok dan plaats ik gewoon een aparte kring met een zwaar stopcontact achteraan om 10 Amp te laden en dan de wallbox vooraan om die 16 Amp zonder problemen te kunnen laden vooraan (de "snelheid" vooraan is belangrijker)
 

JMS

Lid
Voor 10A hoef je geen zwaar stopcontact te voorzien. Voor de Wallbox met 16A, vergeet niet dat een volledige lading nog steeds 3h30 minuten zal duren ipv 5h. Misschien zal je ook moeten vermijden dat anderen gebruik maken van je wallbox waardoor je er een met kaartjes of wifi access moet hebben, en of losse kabel. Als je uitkomt bij een losse kabel dan ben je echt heel dicht bij een mobiele lader in combinatie met 16A stopcontact.

PS: Rijd jij met een grijze superb iv style van bij Lagrou?
 

Derooke

Forumguru
Neen dat ben ik niet . Ik heb heb daar wel besteld (ander kleur)levering normaal september 2020 (zal wel later zijn)
En heb in januari testgereden met een grijze superb van iemand hier op het forum.

En neen het is op het einde van de oprit (9meter van de weg af . Dus problemen met andere laders)zal ik niet gouw hebben (icm een camera).
Ik zal er nogmaals goed over nadenken want als ik telkens de mobiele lader (toch een paar keer per dag) moet uithalen enz wat zal dit doen met slijtage (kost ook 3a400 euro dacht ik ) .

Mvg
 

JMS

Lid
@Derooke, heb ik ook een testrit mee gedaan. Mijn superb IV was voorzien voor nu ongeveer, maar...

Als je de wagen nog niet hebt zou ik zeker nog wachten, misschien haal je in 80% van de dagen een volledige dag elektrisch en heb je slechts uitzonderlijk nood aan extra kilometers. Een dikke duim om ernaar te streven om de wagen zoveel mogelijk elektrisch te gebruiken. :thumbsup::thumbsup:

Mvg,
 

Vinny

Forumguru
interessant topic, ikzelf ben ook aan het wachten op mijn Superb IV die beging deze maand ging geleverd worden :(
ik had ook voorzien om iedere nacht te laden via een gewoon stopcontact ik heb er wel een schakelaar voor gestoken zodat ik niet de hele tijd de stekker uit moet trekken.
Maar als ik dit hier allemaal lees vraag ik me af of het wel een goed idee is van er een schakelaar tussen te steken.
 

Antera

Donateur
een stopcontact kan best wat aan maar om elke dag 8 uur lang continu 10A te leveren zorgt er vaak voor dat het stopcontact problemen gaat geven in de loop der tijd. Het is namelijk een klem verbinding en bij vollast continu zal de nul warm worden en langzaam zijn kracht verliezen en daarmee warmte ontwikkeling creeren.

Mijn ervaring als o.a. elektromonteur en laadpalen monteur.

Ieder zijn keus natuurlijk.
 

JMS

Lid
@Antera, niets is voor eeuwig, maar 10A continu uit een stopcontact van 16A (in België zijn recente stopcontacten 16 A) zou toch moeten lukken. Heel wat droogkasten, wasmachines, vaatwasmachines, ovens hebben een vergelijkbaar verbruik en worden ook op een stopcontact aangesloten.

@Vinny, als je schakelaar geschikt is voor 16A Is er geen probleem. Ik weet niet wat het sluimerverbruik is van de lader, en dus ook niet of het veel zin heeft om een schakelaar te voorzien.
 

Derooke

Forumguru
Mijn totaal gemiddelde dagverplaatsing is ongeveer 100 a 160 km dus helaas moet ik na elk ritje(20 km) de plug insteken.
Daarom de wallbox vooraan .(gemak en "snelheid")

Er is een rit van 70 km in die dag dus daar zal helaas benzine nodig zijn .

En idd de stopcontacten zijn 16 Amp soort.

Had gelezen dat je de wagen kan instellen om traag te laden ook (mss dat dit een optie is om het stopcontact in de garage te ontlasten op lange termijn ).

PS ik heb hier een jacuzzi staan die continu (enkel van maart tot september) een 2000 wat verbruikt . Natuurlijk eens het water warm is is dit minder (600 Watt voor de circulatie pomp) .
Dat stopcontact is nog in perfecte staat.
Edit: het is 2400 om te verwarmen (net gaan kijken)
De mobiele lader past dan weer niet op de cee stopcontact denk ik
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan