Laaddrukgrens overschreden

mijn auto is 2x in 3 dagen in de noodloop gegaan. vanmiddag bij de garage geweest bleek
dat de laaddrukgrens overschreden was. blijkt een lastig gechipte dti eufel te zijn.
heeft er iemand ervaring met deze noodloopstoring en wat was de oplossing??
is hier een gespecialiseerde garage voor misschien (turbo garage?)??
verder rijd de wagen prima gewoon net zo zuinig en snel als voorheen.
even uit en weer starten en de noodloop is eraf.
greets
 

Rosinfield

† In Memoriam
lastig gechipt? Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Ben wel benieuwd door wie de auto van chip is voorzien!
 

Cordoba

Forumguru
Hoogst waarschijnlijk de schoepverstelling van de turbo die vast zit, door vervuiling. Garages als Vagtechniek in Nuenen en JB Autoservice in Dieverbrug, halen de turbo uit elkaar, reinigen hem ultrasoon en zetten de schone turbo weer in elkaar. Kostenbesparing t.o.v. vervangen van een turbo meer dan 1000 €, en verwachte levensduur na reiniging is vergelijkbaar met een nieuwe turbo.

Andere optie: ondeskundig gechipt, op te lossen door chippen ongedaan te maken of door een deskundige te laten chippen.
 

De Stip

Forumguru
Klinkt als ondeugdelijk werk. Maar goed, daar vroeg je niet om. Je vroeg om wat nu te doen. Behalve zorgen voor een permanente oplossing, kun je tijdens het rijden het volgende doen:

koppeling in
contact uit (pas op, niet de sleutel eruit ivm stuurslot!!!)
contact aan
koppeling op laten komen (zorg voor de juiste versnelling die past bij je snelheid ivm overtoeren maken)

Als het goed is, heb je op deze manier de motor tijdelijk ge-reset.

Succes ermee!
 

Sparkie

Forumguru
Met contact aan bedoel je alleen contact aan, of ook de motor met de sleutel starten? Of via de koppeling?
 

CDK

Forumguru
nee hier wordt bedoeld om het contact aan te zetten en dan de koppeling op te laten komen waardoor de motor weer aan zal slaan....
 
Nou .. als je hen uitzet en weer start en wacht tot alle lampjes uitzijn reset die ook , maar dat is het probleem niet.

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
 

De Stip

Forumguru
Juist Corné, dat is wat ik bedoelde. En ik ben ervaringsdeskundige. Met mijn vorige auto, een Seat Altea had ik er ook last van. Echter door deze truc, heb ik lange tijd de zaak onder controle kunnen houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Wat bedoel je daar nou mee supersjors? Blijft die storing dan langer weg ?? Het is eigenlijk de bedoeling om het euvel te fixen wel zo goed en goedkoop mogelijk. Geen zin om de turbo te vervangen en het is er nog steeds . Volgens mij kunnen het meerdere oorzaken zijn .
 

skodaboy

Forumguru
misschien is de mapsensor kapot of geeft deze foutmelding?
de mapsensor meet namelijk de luchtdruk in het inlaatspruitstuk.
hier kan onderdruk of overdruk ontstaan.

de mapsensor meet de luchtdruk en stuurt een signaalspanning door na de ecu,en die bepaald hoeveel lucht de verbrandingskamer word in gestuurd.
 

De Stip

Forumguru
Het was destijds mijn oplossing die me werd aangedragen door de chef werkplaats. Een permanente oplossing zal geboden worden na een diagnose en ik schat in, dat je een nieuwe turbo nodig gaat hebben, indien het net aan de tuning ligt.
Gaat je dik 1800 Euro kosten, dus hop op een andere oplossing, of indien nodig allen de truc die ik je aan de hand heb gedaan ;)
 
@supersjors , met welke snelheid voer je die truc uit dan? neem aan niet zo hard.
ik denk overigens dat skodaboy meer gelijk heefd. de auto rijd verder prima ,rookt niet altijd genoeg power geen raar geluid, als de turbo echt kapot is zou ie toch minder power geven en meer gaan verbruiken. lastig lastig een goeie diagnose zal wel op zijn plaats zijn.
ik zal binnenkort wel weer naar de garage gaan en bespreken hoe dit op te lossen valt.
ik had gehoopt op dit forum verschillende voorbeelden en oplossingen te kunnen vinden.
1 ding is wel duidelijk het gaat geld kosten, maar hoeveel??
 

andrehj

Forumguru
Bij mijn vorige Renault Laguna crashte de (achteraf ingebouwde) cruise control soms (paar keer per jaar). Deze resette ik ook op die manier, dus gewoon bij 120 km/h je contact afschakelen. Auto remt dan op de motor af (die gewoon door draait), maar elektrisch staat alles uit en er wordt ook geen brandstof meer ingespoten. Daarna gewoon contact weer aan, waardoor de motor direct weer loopt (hij liep immers nog), weer gas geven tot 120 en CC weer aan. Ging perfect. Koppeling indrukken was helemaal niet nodig.

Maar dit was een Laguna van 1999 zonder canbus. Bij mijn huidige S2 hangen alle Can modules ook aan een constante voedingsspanning, buiten het contact om. Deze schakelen pas na een tijdje (als de motor al lang uit is) uit. Dus ik vraag me ten zeerste af of je deze modules net zo makkelijk kunt resetten als ik destijds onze Laguna. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de motorbesturing wel direct uit gaat als je even het contact af zet.
 

MacManiac78

Forumguru
Storing uit laten lezen. Als het de LMM (Lucht Massa Meter) is, dan geeft deze een hiervoor specifieke code. De LMM is eveneens rijdend prima te controleren. Als de auto niet goed getuned is. De boel middels een maatwerktuning opnieuw laten doen. VVT of JDengineering.
 
Storing uit laten lezen. Als het de LMM (Lucht Massa Meter) is, dan geeft deze een hiervoor specifieke code. De LMM is eveneens rijdend prima te controleren. Als de auto niet goed getuned is. De boel middels een maatwerktuning opnieuw laten doen. VVT of JDengineering.


ik zal de code de volgende keer opschrijven. maare hoe is de LMM dan rijdend te controleren??
de auto is in zijn garantietijd door ABT getuned , lijkt me wel een goede:pieker:
 

De Stip

Forumguru
Gewoon even terug laten lopen naar normale en mbt de omstandigheden veilige snelheid (vaak doet de auto dat zelf al, omdat er geen pit meer in zit) en dan de truc uitvoeren.

Overigens had ik het euvel waar je last van hebt, vaak als ik de auto stationair liet draaien op bijvoorbeeld een p-plaats, tijdens een stop. Meestal na een rit waar behoorlijk wat van de auto werd verlangt (caravan erachter, of na een flink stuk het gas erop).
 

MacManiac78

Forumguru
LMM is middels VCDS uit te lezen. Google even naar Gerrit Speek en lees daar over VCDS en de LMM. (Uit m'n hoofd zeg ik groep 30, maar ben daar niet geheel zeker van.)

En als het de LMM mocht zijn, steek er dan GEEN Bosch in, maar een Pierburg. (En koop deze via eBay!)
 
tot nu toe heb ik het alleen met flink gas erop gehad dwz 140 in 6 dan vol gas.
dat gebeurt ook niet zo vaak, maar ga het toch nog is proberen. als het rustig genoeg is op de weg:jaja:
 
Bovenaan Onderaan