Laad-tussenstop terwijl minimum percentage van accu nog niet bereikt is

Afgelopen maandag is mijn Elroq-85BE afgeleverd, dus alles is nog nieuw voor mij.

Binnenkort ons 1e vakantie tripje met de Elroq naar Overijssel.
In principe moet ik de bestemming qua actieradius makkelijk halen maar om even te pauzeren wil ik graag bewust een tussenstop maken bij een snellader om weer 'even' tot 80% bij te laden. Ik heb deze tussenstop alvast in de navigatie-route ingevoerd.

Nu vraag ik me af of de navigatie/het systeem begrijpt dat de accu voor deze tussenstop eerst moet voorverwarmen, dit terwijl het ingestelde minimum percentage van accu nog lang niet bereikt is.

Snapt de navigatie dit en wordt de accu automatisch van tevoren opgewarmd of moet ik de accuverwarming zelf handmatig en tijdig van te voren inschakelen ?

Iemand ervaring hiermee ?

Bijlagen

• 20260513_114637b.jpg
    20260513_114637b.jpg
    416,8 KB · Weergaven: 17

hemi24

Donateur
Op deze manier gaat ‘ie er waarschijnlijk niets mee doen, aangezien je wagen geen noodzaak ziet om bij de ingevoerde tussensto te gaan laden.
Voor zover het voorverwarmen in deze überhaupt al relevant mocht zijn, kun je het laden op de tussenstop in de navi forceren door met het accupercentage bij aankomst te spelen.

Op deze manier gaat ‘ie er waarschijnlijk niets mee doen, aangezien je wagen geen noodzaak ziet om bij de ingevoerde tussensto te gaan laden.
Voor zover het voorverwarmen in deze überhaupt al relevant mocht zijn, kun je het laden op de tussenstop in de navi forceren door met het accupercentage bij aankomst te spelen.
Ok, bedankt voor je reactie;
Aanpassen minimum % bij aankomst is een beetje lastig in te schatten maar inderdaad ook wel een goed idee.

TPT

Lid
Hier wat meer info

JJ te G

Donateur
Onlangs met de Enyaq 80x op vakantie geweest en op de heen- 3x en terugweg 4x aan de snellader gestaan. Op de heenweg begon ik veiligheidshalve te snelladen bij 20 tot 40%, de maximum laadsnelheid bij Ionity kwam niet boven de 90 kW uit. Terug naar huis kon ik beter de beschikbaarheid van de laders inschatten en reed ik de accu leeg tot onder de 20, 10 en 7%. Pas bij de laatste laadstop kwam de laadsnelheid, bij aanvang van de laadsessie, uit op 168 kW. Omdat ik met 60% thuis kon komen ben ik met iets van 80 kW laadsnelheid gestopt.

Moraal van het verhaal: de accu warmt met gewoon rijgedrag niet genoeg op om de maximale laadsnelheid bij aanvang van de laadstop te bereiken. Door te snelladen warmt de accu sneller op en pas bij herhaald snelladen bereikt de accu een temperatuur waarbij de maximale laadsnelheid ook daadwerkelijk bereikt wordt.
2 factoren die van invloed zijn: 1. de mogelijkheid om (tijdig) voor te verwarmen (bijv. Elroq 85 en Enyaq 85), 2. de beschikbaarheid van een snellader die in staat is om het maximale laadvermogen te leveren.

Een 3de factor zou nog de mate van accu-degradatie kunnen zijn. Hierover ben ik niet zeker.

Na bovenstaande reacties denk ik dat ik voor de zekerheid een half uurtje voor onze FastNed-tussenstop de voorverwarming van de accu handmatig aanzet.
Hopelijk is de accu temperatuur voor het laden dan tussen de 20-25 graden zodat de max. laadsnelheid bereik kan worden.
De laadsnelheid van onze Elroq-85 is overigens max. 135kW, ben benieuwd of dit bij de snellader gehaald kan worden.

hemi24

Donateur
Het is jullie ook bekend daar er nog zoiets bestaat als een laadcurve?
En dat die maximale laadsnelheid maar bij bepaalde (lage) laadpercentages gehaald kan worden?

Je kunt voorverwarmen tot je een ons weegt maar als je bij 60% begint te snelladen zul je die 135 kW niet zien.

JJ te G

Donateur
Daarom schrijf ik ook: kwam de laadsnelheid, bij aanvang van de laadsessie, uit op ..
In de huidige versie van de Skoda-app kan je zien hoe het verloop van de sessie in de tijd is

Het is jullie ook bekend daar er nog zoiets bestaat als een laadcurve?
En dat die maximale laadsnelheid maar bij bepaalde (lage) laadpercentages gehaald kan worden?

Je kunt voorverwarmen tot je een ons weegt maar als je bij 60% begint te snelladen zul je die 135 kW niet zien.
Tja, goed punt, daar had ik even niet meer aan gedacht !
Wordt mijn eerste ervaring met een snellader, hopelijk valt het toch nog een beetje mee met de laadsnelheid....

Rallye

Forumguru
@JJ te G Je zegt "Door te snelladen warmt de accu sneller op en pas bij herhaald snelladen bereikt de accu een temperatuur waarbij de maximale laadsnelheid ook daadwerkelijk bereikt wordt." Ik begrijp dat je op de terugweg van de vakantie was en dus meerdere malen op één dag de snellader hebt gepakt? Of meerdere dagen? Blijft die temperatuur dan zo lang in de accu?

Bovenaan Onderaan