Kuren Infotainment

Hi!

Al het een en ander teruggelezen op dit forum over problemen met o.a. reboot van het Infotainment systeem. Bij ons begonnen de kuren pakweg een week of 3 geleden. Op een zonnige maandagmiddag staat de buurman bij de deur. Blijkt het Infotainment systeem spontaan aan te zijn gegaan met de radio op maximaal volume. Auto stond al een week stil voor de deur. Geopend, radio uit en weer naar binnen. Met paar minuten weer raak. Uiteindelijke allerlei settings uitgezet en dacht het even opgelost te hebben. Tot in de avond bleek dat het Infotainment systeem zichzelf weer inschakelde.

Volgende dag precies hetzelfde, glazenwasser voor de deur. Hetzelfde verhaal, herrie uit de auto. Uiteindelijke naar fabrieksinstellingen reset gedaan. Daarna paar dagen geen issues meer.

Tussen die dagen en nu de volgende situaties meegemaakt, zowel individueel als ook in combinatie:
- het systeem verlaagd het volume tot uiteindelijk de mute stand
- het systeem verhoogd het volume tot uiteindelijk de maximale stand
- van menuscherm springt het scherm naar de klok
- doorlopende loop van reboots
- je hoort ook vaak een 'klik' alsof de toetsen bedient worden

De software versie is al 1941. Is hier de oplossing om naar 1969 te gaan of is er wat anders aan de hand?

Betreft een Octavia IV First Edition 1.5TSI (2020)

Bijlagen

• PXL_20240605_144127088.jpg
    PXL_20240605_144127088.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
Zie ook de volgende post (link: https://www.skodaforum.nl/forum/i/geluid.49180/) en de suggestie die ik daar heb gedaan. Ik herken punt 3 en 5 tijdens een rit (eenmalig gehad). Het was toen een wat warmere dag en na het schoonmaken van de balk (en scherm) was het probleem verdwenen en is nooit meer teruggekomen. Alles wijst erop dat iets een aanraking op de touch-balk triggert.

leon-cupra

Forumguru
Heeft er toevallig niet iemand anders dan jezelf de toegang tot de app van jouw wagen?
Iemand die jouw zit te plagen met het aanpassen van instellingen?

Met de app van mijn tesla kan ik ook 1001 aanpassingen doen in de wagen (zoals radio veranderen , temp. veranderen, zetelverwarming aanzetten, …) terwijl ikzelf niet in de wagen ben.

Zie ook de volgende post (link: https://www.skodaforum.nl/forum/i/geluid.49180/) en de suggestie die ik daar heb gedaan. Ik herken punt 3 en 5 tijdens een rit (eenmalig gehad). Het was toen een wat warmere dag en na het schoonmaken van de balk (en scherm) was het probleem verdwenen en is nooit meer teruggekomen. Alles wijst erop dat iets een aanraking op de touch-balk triggert.
Voor zover ik het kan herinneren doen de problemen zich altijd voor bij zonnig/warmer weer. Zal de balk nog een keer schoonmaken met een ontvettend, niet agressief, middel. Tot nu toe heb ik alleen een droge of licht vochtige doek gebruikt.

Vanhoofke

Nieuw lid
Hi!

Al het een en ander teruggelezen op dit forum over problemen met o.a. reboot van het Infotainment systeem.
En nu de volgende situaties meegemaakt, zowel individueel als ook in combinatie:
- het systeem verlaagd het volume tot uiteindelijk de mute stand
- het systeem verhoogd het volume tot uiteindelijk de maximale stand
- van menuscherm springt het scherm naar de klok
- doorlopende loop van reboots
- je hoort ook vaak een 'klik' alsof de toetsen bedient worden
Ik heb precies hetzelfde aan de hand sinds een paar weken…

Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
@leon-cupra Volgens mij is de radio aanzetten op afstand bij VAG geen mogelijkheid..... Bij mijn Golf in ieder geval niet. Ik kan hem wel laten claxonneren.

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , weet niet of het in dit geval om een Enayq gaat, maar bij deze modellen zou je toch veel meer moeten kunnen met de app dan enkel claxonneren.

Smeeuwis

Donateur
Op de Enyaq kan je niets vanuit de App bedienen. Alleen de clima aan zetten en laad instellingen wijzigen. De rest doet nada, noppes. Alleen status van sloten ramen en deuren etc. Is zichtbaar. Of ik moet iets compleet gemist hebben… geldt zowel voor de nieuwe MySkoda app als de Skoda Essentials app. Die laatste gaat overigens verdwijnen las ik.

Rallye

Forumguru
Ik heb een Golf uit 2021, waarmee ik via de app het volgende kan:

Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-07 om 09.29.51_f21f8e25.jpg
Voor ver- en ontgrendelen was een speciale identificactoeprocedure noodzakelijk, verder kan ik via de app nog:
- knipperen;
- claxonneren en knipperen; en
- de standverwarming aanzetten (maar dat is omdat ik die heb).

Een O4 uit 2020 (zelfde platform) zou dit ook moeten kunnen, eventueel via een betaalde Skoda Connect service.
Oftewel: ik denk niet dat het platform van de O4/Golf 8 de mogelijkheid biedt om het infotainment op afstand aan of uit te zetten.

Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Dat verklaart allicht waarom de Enyaq het niet kan, die staat niet op MQB-Evo zoals Golf8 en O4, maar op MEB platform. Kennelijk maakt dat veel meer verschil dan alleen de fysieke techniek.

hemi24

Forumguru
Bij de ID.3 kun je ook niet knipperen en claxonneren.
Vergrendelstatus laat ‘ie bovenin de app zien, maar kun je niet op afstand bedienen.

Schermafbeelding 2024-06-07 om 18.31.48.jpeg.png

Helaas heeft de tip van @jesse_s93 , het schoonmaken van de slider balk, de kuren niet kunnen voorkomen.

Ik heb precies hetzelfde aan de hand sinds een paar weken…
Alhoewel ik het niet met data kan onderbouwen en het meer een signalering is van de momenten dat het gebeurd: het lijkt wel alsof de issues zich voornamelijk voordoen op het moment dat het wat beter/zonniger weer is. @Vanhoofke wanneer ervaar jij de problemen.

Iemand nog andere opties?

jesse_s93

Forumguru
@Tannas vervelend om te horen dat het niet verholpen is. Ik denk dat het te maken heeft met je infotainment (scherm+knoppen), maar ik wil ook de volumeknop op het stuur uitsluiten. Als het volume harder of zachter wordt, zie je dan een volumebalk op je infotainment of op je dashboard? Als je namelijk het volume op je infotainment bedient, zie je hem enkel daar, als je hem via het stuur bedient zie je hem enkel in het virtual cockpit.

Omdat de problemen zich bleven voordoen toch maar de Skoda dealer, A-point A'dam, gebeld. Online was er pas vanaf augustus een werkplaatsafspraak te boeken. Ik mocht de auto er voor een week neerzetten zodat ze er bij uitval naar konden kijken. Gelukkig hadden ze tijd en is er een 'regelunit' vervangen. Na de reparatie geen problemen meer gehad, ook niet met het het warmere weer van de afgelopen dagen/week.

Alleen de software is van versie 1941 achteruit gegaan naar versie 1668. Waarschijnlijk daardoor geen draadloze Android Auto meer mogelijk. Voor de vakantiereis is het prima om met een kabeltje te werken. Na de vakantie maar een keer updaten.

Bijlagen

• skoda.jpg
    skoda.jpg
    173,3 KB · Weergaven: 11
Bovenaan Onderaan