Krik (set)

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik alles een beetje op de goede plaats post.

Mijn vraag is,
Ik heb sinds 2 weken een Fabia combi greenline, heb zelf een nieuw reservewiel aangeschaft ( aangezien onze kinderen in het buitenland wonen, en ik geen zin heb met vulbus en compressor langs de duitse autobahn te werken .

Heb ik nu een Wagenspecifieke krik ( en wielmoersleutel) nodig?, of volstaat (eigenlijk) een neutrale krik?

Ook vind ik niet de plaats onder de auto waar de krik te plaatsen!

BVD, voor de hulp!
 

erik2907

Actief lid
@sibbele

Welkom op het forum.

De enige juiste tip in mijn opinie die ik je kan geven is om naar de dealer te gaan die de juiste middelen aan je kan verstrekken / verkopen en ook de exacte locatie kan aangeven waar de krik geplaatst dient te worden.
 

van_der_P

Senior Member
Ook vind ik niet de plaats onder de auto waar de krik te plaatsen!

Onder Fabia (dorpels) zit een opstaande rand. Loopt over de hele lengte van de auto. Daar zijn voor de wielen verstevigde stukken in gemaakt, de rand is dikker. Dat zijn de punten waar je een originele krik kunt plaatsen. In deze krik zit een uitsparing waar die rand in past.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je dit dan ook nog doet bij de in de kokerbalk geperste driehoekjes (markeringspunten) kan er helemaal niets gebeuren.......
 

driesenp

Nieuw lid
Is er iemand die, aan de hand van eigen ervaring, vastgesteld heeft dat de krik van VW en Seat identiek zijn aan die van Skoda ?
Als ik zoek naar een krik (b.v. op marktplaats) vind ik er meer van VW in de 2e-hands aanbieding dan van Skoda.
Ik vermoed dat ze hetzelfde zijn, maar als iemand dat zeker weet wil ik dat graag horen. :grin:
 

Falcon

Donateur
Onderstel is het zelfde als die van VW, dus ja die kun je in mijn optiek voor je Skoda gebruiken.
 

busje

Lid
hoi ik heb gewoon een schaarkrikje gehaald bij atu en een dopsleutel 17 mm kost ongeveer samen 15 euro en werkt perfect wel de krik op de gemerkte plaatsen zetten (driehoekjes in kokerbalk)staat wel in het boekje
en ik gebruik een winterband als reserve
gr busj
 
Ik heb ook een krikset + schaal gehaald bij dealer voor 43 euro. Afgelopen weekeind de winterbanden gewisseld, dealer vroeg er trouwens 35 euro voor.

Achteraf wel spijt dat ik het daar niet had laten doen, namelijk kleine schade onstaan aan dat opstaande randje. Bij deze krik moet je idd goed er voor zorgen dat het randje goed in de uitsparing van krik valt. Dacht dit ik hier goed naar gekeken had maar bij omhoog krikken verschuift/kantelde het geheel bij mij wel een beetje, waardoor randje iets ingedrukt/naar binnenzijde gedrukt is.

Nu is het zo dat op de doos van deze set Skoda Roomster staat met code 5J7071108 terwijl ik toen opgezocht had 5J0071108. Kan het zijn dat de krik toch niet lekker past onder de Fabia of zijn dit toch dezelfde krikken?
Van een andere auto heb ik nog een krik waar logo Seat/VWAG op staat. Is net iets andere kop maar zelfde constructie. Hierbij is de uitsparing iets ruimer, echter drukt die hierdoor meer op plaatwerk naast deze opstaande rand. Aan binnenkant is dit niet erg, zit versteviging zag ik maar aan buitenkant lijkt mij dit ook weer niet goed (zie ik namelijk geen versteviging streepjes op krikmarkeringsplekken).

Hebben jullie bij gebruik van een krik ook kleine schades, kan it kwaad, of gewoon beetje textyleen op spuiten?
 
Volgens mij als je een reservewiel van skoda zélf besteld voor € 50 zit daar alle benodigdheden voor vervanging bij dus ook een krik.
 
Volgens mij als je een reservewiel van skoda zelf besteld voor 50 euro zit daar alle benodigdheden voor vervanging bij dus ook een krik.
 
Ik heb uiteindelijk een setje gehaald bij een autorecycling hier, het is een krik waar de kop mee beweegt door een veertje aan de achterkant!.

Op de krik staat VW, Audi, en volgens de verkoper moest dat hetzelfde zijn!, heb 'm even uitgeprobeert en het lijkt mij ok !.

Mischien wil iemand die het Orginele krikje heeft er wellicht een fotootje van maken en hier op het forum zetten?.
 
Als mijn skoda fabia scout hatchback binnen is (volgens zeggen half april nu) dan zal ik eens kijken of ik een foto voor je op het forum kan plaatsen van de krik die er dan bij zou moeten zitten
 
Ik heb bij mijn krik geen veertje zitten, kop kan wel meeschuiven bij het omhoog krikken. Echter heeft dit bij mij afgelopen weekeind wel schade veroorzaakt aan opstaande rand, zoals hieronder beschreven.
Weet er iemand of de krik tbv Roomster nu echt anders is, dus ongeschikt voor de Fabia? Dacht zelf dat de Roomster misschien iets hoger op zijn wielen staat, wellicht volgende keer omhoog krikken met blokje hout er onder ofo.
 
Toch van het weekeind weer eens de krik nodig gehad, beetje roest verwijderd en textileen aangebracht op remtrommels achteras (roesten ervan heb ik trouwens al bij meerder Fabia's en Seats gezien, dacht eerst dat het van mijn stalen wintervelgen af kwam). Zag nu dat er bij originele krik wel een veertje aan "voetje" van de krik zit. Heb nu een beetje door hoe ik zonder teveel schade aan opstaande randje auto opkrik met mijn originele Yeti/Fabia krik. Voetje van krik vlak laten (dus niet aan die veer zitten) en krik iets meer onder auto schuiven ipv er recht onder, dan kop van krik in opstaand rand naar je toe trekken. Dit zorgde er bij mij voor dat randje niet naar binnen gedrukt wordt, als het ware wel iets naar buiten. Maar hierdoor minimale lakschade ontstaan, geen ingedrukt randje meer zoals eerste keer.
 
Sorry, bedoel dus idd tectyleren (soort coating op wasbasis?) van deze remtrommels tbv roestvorming. Weet nog niet of het gaat werken maar doe een poging hiermee.
 

Ronnie

Forumguru
Dit dus absuluut NIET doen! De tectyl is een aardolieprodukt en zal smelten bij warm wordende remmen, het loopt dan misschien de trommel in hect zich aan de remvoeringen met als gevolg dat de achterwielremmen niet meer werken! De trommels zijn van gegoten ijzer en wat je ziet is slechts oppevlakte roest, trommels gaan normaal wel een autoleven mee! De primer welke er bij aflevering opzat brand er door de warmte ook al deels af!
 
Oke dan, had al wel zelf het idee gehad na demontage wiel de gaten van bouten af te plakken alvorens de tectyl te spuiten. Keek namelijk zo de trommel in, dacht dat deze trommel zelf verder wel dicht zou zitten. Er dus niet makkelijk troep enzo in kan komen, maar hoe die dan zijn warmte kwijt moet, achterkant toch ook open ofzo?

Maar ze zijn idd van gietijzer, snap niet dat er geen fatsoenlijke coating op zit welke de roest tegen gaat en tegen warmte kan.
Ik vind het persoonlijk geen gezicht met die lichtmetalen velgen dat je die roestige trommels ziet. Maar slecht kunnen remmen is helemaal niet goed, zal met die tectyl uitkijken, iemand ander idee??
 
Bovenaan Onderaan