krik hoogte

Ik heb toch maar een reserve wiel gekocht, nu nog een krik.
weet iemand hoog de krik voor een Karoq met 17 inch wielen moet zijn.
 

ertromp

Forumguru
Hoog genoeg................................

Maar nu serieus: Je kunt niet zomaar ieder willekeurige krik onder je Karoq zetten ook al is die van voldoende hoogte.
Belangrijk is nl. de bovenkant waarmee de krik om de felsnaad van de kokerbalk van je Karoq gaat.
Naar de dealert rijden, bestelnummer opvragen en eventueel daar kopen of op het www zoeken dan met dat nummer. Wellicht wil een Karoq rijder hier op het forum naar het onderdeelnummer kijken op de krik.

Oh ja en welkom hier!
 

Eltjo

Forumguru
Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.
Ofwel, er zijn meer krikken die een idem gleuf hebben.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Ik heb een set van een Octavia 3, volgens mij heb ik die het laatst gebruikt (heb in de schuur nog een schaar- en garagekrik dus weet t niet zeker). Ik vind het wat moeilijk te geloven dat ze per model een andere krik zouden leveren.
 

ertromp

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat Tiguan, Karoq, Ateca uit de VAG stal dezelfde bodem hebben maar of dit 1-2-3 vergelijkbaar is met O3 De hoogte zal toch anders zijn?!
Welk onderdeel nummer staat op de O3 krik en ben benieuwd of iemand hier het nummer van de Karoq krik wil posten
 

Eltjo

Forumguru
Hoogte moet je idd op letten.
De standaard krik die bij Passat’s en S2 zat/zit heb ik alleen maar onderweg gebruikt met een lekke band.
ik vind het op een zo’n poot een stuk minder dan de 2 schaarkrikken van mijn Mazda 626 uit 1990 en een andere die ik van de sloop heb. Beide hebben zo’n gleuf.
 

hemi24

Forumguru
Wie het praktische verschil weet mag het zeggen:

5Q0011031D voor O3, Golf7, etc.
5Q0011031E voor Karoq, Golf7, etc.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat je voor een SUV een grotere krikhoogte nodig hebt, dus mogelijk dat bijvoorbeeld de lengte van de verschillende onderdelen van een krik voor een SUV-model net iets anders is om hoger te kunnen komen. Wat de velgmaat betreft: een grotere velg heeft bij dezelfde auto een plattere band, waardoor de omtrek (en dus ook de diameter) ongeveer gelijk blijft, dat heeft dus geen invloed op de krikhoogte. Alleen als je een auto gaan verlagen wordt het anders: de minimale hoogte van de krik moet mogelijk lager zijn, omdat je anders de krik niet onder de auto krijgt, en mogelijk dat de benodigde krikhoogte veranderd als de veren veranderen.
 

EdK

Forumguru
Wat ik in jullie verhalen mis is het te tillen gewicht
Kan me voorstellen dat een Fabia / Rapid krik een lagere draag kracht heeft dan die voor een Karoq of Kodiaq
 

hemi24

Forumguru
Fabia heeft een totaal ander type krik:

1673381020745.jpeg


Voor Octavia, Karoq, etc. is een zwaardere uitvoering:

1673380904085.jpeg

Verschil in gewicht staat op het label (745 vs. 1100 kg)
 

Bijlagen

  • 1673380803458.jpeg
    1673380803458.jpeg
    139,1 KB · Weergaven: 17

EdK

Forumguru
Fabia heeft een totaal ander type krik:
Model zegt me erg weinig !
Model Fabia ( zoals jij hem noemt ) zit bij mij in de Caddy ook..
Dus stikker lezen in deze dus zeker wel belangrijk
En ja ik heb een krik in de Fabia, maar tot heden nog niet nodig gehad en wil ik eigenlijk ook zo houden....
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zolang je nooit meer dan 1 hoek van de auto opkrikt, zal zelfs 500 kg voldoende zijn.
Wanneer je voor/achter wil wisselen, zal 745 kg (te?) krap zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik nog winter/zomerwissels doorvoerde, gebruikte ik daarvoor nooit de autokrik.
Een hydraulische krik van ca. 3 of 4 tientjes bij de Lidl werkte heel makkelijk om voor- en achterwiel aan één kant tegelijk te behandelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met 1 krik voor en achter aan 1 zijde er gelijk af? Waar plaatste je dan de krik?
Bij het voorwiel van de F2c met een gewichtsverdelend blokje ertussen van een cm of 20 breed, dat kon een haartje naar achteren worden geplaatst - en dan wat hoger opkrikken. Kon het achterwiel dan nèt vrij krijgen.
Er waren achteraan overigens wel hulpveren gemonteerd, waardoor de achterkant in uitgangspositie al enkele cm hoger stond en tevens minder inveerde. Dat zal ook geholpen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan