Krijg de deurklink rechts-achter en niet uit!

  • Onderwerp starter Johan Falize
  • Startdatum
J

Johan Falize

Hallo forum lui,

Ik heb er voor de duidelijkheid maar foto's op gezet.
Ik heb via het programma "ElsaWin" een gedetailleerde tekening, hoe de buitenklink van de achterdeur uitgebouwd moet worden (zie tekening).
Diezelfde tekening kom ik elders op het forum ook tegen...
Tekening deurklink.jpg


Onderstaande foto is de deurklink van de rechter achterdeur.
Volgens de formele technische omschrijving:
1. Klink helemaal naar buiten trekken;
2. Afdekkap 1 wegnemen;
Mijn vraag:: Welke afdekkap?
3. Bout in de aangegeven richting draaien;
Mijn vraag: Welke bout?

Volgens mijn (bescheiden) inschatting, moet de zwarte rubber eruit genomen worden.
Als je goed in de gleuf van de handgreep kijkt, dan zie je het zwarte palletje zitten wat aan het kabeltje zit, waarmee het slot via de handgreep ontgrendeld wordt.
Maar het probleem (mijn probleem) is: dat ik deze rubber er met geen mogelijkheid uit kan krijgen.
Dus, als deze rubber eruit is, dan kan je het palletje er gemakkelijk uitwippen.
En als het nieuwe slot erin zit, is er ruimte genoeg om datzelfde palletje er weer netjes is te haken.

Deurklink.JPG

Dit is de rubber die in de opening van de deur zit.
Deze heb ik vanzelfsprekend inmiddels bij de dealer besteld.
56cec040b02fc.jpg
Ik vraag mij eigenlijk af, hoe het mogelijk is dat de technische informatie, volgens merk/type/bouwjaar niet juist is.
Volgende vraag: Wat doe ik verkeerd?
Laatste vraag: Hoe moet je deze rubber er dan wel uithalen?

Ik heb het al geprobeerd met een gebogen bekkentang, die zelfs nog ruim 'n halve centimeter in de uitsparingen gaat, waar de klipjes van het sierdekseltje ingeschoven worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag advies...

Groetjes van Johan.
 

Cordoba

Forumguru
Johan, ik heb geen ervaring met de O1, en niet met een achterportier, maar van de voorportieren van mijn Fabia (2003) weet ik dat er ook een schroef in de zijkant van de deur gelost moet worden, mogelijk dat dit bij jouw probleem ook zo is, en dat je dan het kunststofdeel er wel uit krijgt.
 
J

Johan Falize

Waar zit die schroef dan?
En aan de foto van de nieuwe rubber is ook niet te zien dat er een schroef nodig zou zijn...
Dus: ???
 

Spierings

Forumguru
Deur open doen en te hoogte van de klink (mogelijk onder het rubber) zit een gat waardoor je je schroevendraaier op de bout kunt zetten.( Die bout zit nooit aan de buitenkant omdat het anders wel heel makkelijk is om de wagen open te breken)

Dan klink naar buiten en bout los draaien tot dat je het stuk naast de klink eruit kunt trekken.. (het deel wat je nu al half gesloopt hebt)

Niet te ver draaien anders kun je heel de deur demonteren omdat het mechanisme anders uit elkaar valt.

Dan kabeltje uit de klink wippen en de greep eruit halen..
 

Cordoba

Forumguru
Johan, zie het bericht van Spierings, die preciezer omschrijft wat ik al noemde. Ik had gehoopt dat je met mijn aanwijzing en herlezen van de info die je al hebt, het wel voor elkaar zou krijgen. Misschien dat het met de aanvulling van Spierings wel lukt.
 
J

Johan Falize

Ik kan het "draaien" of "keren" hoe ik maar wil, maar ik kan aan die hele rubber absoluut geen gaatje zien waar dat boutje in zou moeten zitten.
Als je naar de foto kijkt van de nieuwe rubber, dan zie je de onderkant, en de bovenkant is precies hetzelfde.
Dat maakt het nu zo ingewikkeld. Geen gaatje, en ook geen afdekplaatje in die rubber.
En ik krijg die rubber en met geen mogelijkheid (heel) uit.

Bovendien: aan de hand van de foto die ik van de deurklink gemaakt hebt, is het zeker dat de technische tekening absoluut niet overeenkomt.
Wat stelt nummer 2 dan voor?
Dat klopt van geen kant.

Ik heb het sierdekplaatje (in de kleur van de auto) er met een kunststof gereedschap uit gewrikt.
En daar houdt het op!
 

Ronnie

Forumguru
Portier openen, aan de "kopse kant" zit een plm 1 cm groot afdekrubbertje boven het slotmechaniek, dit wip je eruit.
Daarachter zit (iets dieper in het portier) een inbus of torx boutje.
Dit draai je enkele slagen los en dan kun je het hele geval (plaatje) er zo uit schuiven.
 

Cordoba

Forumguru
Johan: wat je 'rubber' noemt, is geen rubber maar een stuk plastic. Het rubber waar Ronnie en Spierings het over hebben is het deurrubber (wat om de deur zit voor de afdichting). Zoals al gezegd door Spierings en Ronnie: je moet de deur openen om die schroef te vinden, en als de deur dan zo'n 20 cm open is, kijk vanaf het achterlicht tegen de schroef (of het rubber wat er over zit) in de deur.
 
J

Johan Falize

Ok!
Dus dit gaatje aan de rechterkant.
Maar dat wordt dan niet duidelijk aangegeven op de technische tekening.
Nu wordt het duidelijk...
Dank je wel.

gaatje.JPG
 
J

Johan Falize

Dank je wel voor alle reacties.
Probleem alweer opgelost.
Dus ik neem aan als de klink er helemaal uit is, dat dit plastic ding(staat op de foto) ook gewoon vervangen kan worden.

Dank jullie wel.
 
J

Johan Falize

Ja! Dat zijn van die "kleine" dingetjes, die je gauw over het hoofd ziet als je er niet dagelijks mee bezig bent.
Nu is het allemaal duidelijk:

Wat heb ik over het "hoofd" :sleep::sleep::sleep: gezien?
Inderdaad: De lijn van de deur loopt inderdaad VOOR het gereedschap. :banghead::banghead::banghead:

Dank je wel allemaal.
 
J

Johan Falize

Nou!
Het gaatje heb ik gevonden...
Is er toevallig nog een "handigheidje" over, waar dat schroefje dan wel zit.
Volgens de tekening is het torox T20.
Ik heb het hele gebied afgetast, maar ik kan dat schroefje (helaas) niet vinden.

(?):banghead::banghead::banghead:(?)
 

Ronnie

Forumguru
Als je er met een goede zaklamp inschijnt kun je het schroefje zien zitten, het zit er toch echt!
 

turboturbo

Forumguru
Kijk anders even op YT het filmpje van Humblemechanic Take-a-part serie waar hij een Golf/Passat deur slot verwijderd.

Super duidelijke how to.

Edit; ik bedoel deze:
 
J

Johan Falize

Nou!
Ik heb gekeken met een goede lamp.
Heb het "beruchte" schroefje gevonden.
Als ik dat los draai, totdat een beetje weerstand voelbaar is, kan ik dat plastic onderdeel er gewoon uithalen.
Maar omdat ik toch al een nieuwe heb besteld, zet ik die er ook maar meteen in.

Dank jullie wel voor de hulp en het geduld.
Bedankjes en groetjes van Johan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan