Krakende voorvering?

Beste forumlezers,

Sinds het wat kouder weer is geworden komt bij het nemen van drempels en hobbels een krakend geluid vanuit die wielkasten voor.

Bijgevoegd een filmpje waar het geluid hoorbaar is.
Ik begreep van mijn omgeving dat dit geluid niet van een paar rubbertjes komt, die enkel ingevet dienen te worden.

Hebben jullie enig idee wat dit euvel kan zijn?
Verstandig om maandag de garage te bellen?

B.v.d.
 
Ze vertellen me dat dit geluid meer is dan alleen rubbers. Ik als leek durf hier weinig van te zeggen, dus vandaar even een check hier op het forum.

De vraag is of andere topics hetzelfde geluid omschrijven als in mijn filmpje te horen is.
Maar de omschrijving van het euvel is inderdaad wel hetzelfde.
 

Antera

Donateur
Rubbers van de ophanging zijn het enigste wat bijgeluiden gevennormaal gezien. Vooral die van de stabilisatorstang. Of je dempers kunnen bijgeluiden maken maar dit voel je dan vaak ook in je stuur.
 
Hm oke, ik merk niks bijzonders tijdens het rijden / sturen. Dus dan toch ervan uitgaande dat het rubbers of dempers zijn.
 
Spijtig nieuws. De garage heeft vandaag de rubbers van stabilisatorstang ingevet/spoten.
Helaas geen verschil.

Ze vertelde dat er verder niets te zien was en wisten zelf ook geen oplossing die het geluid met zekerheid zou verhelpen.
Om materialen te vervangen om even te 'testen' wordt een duur grapje.

Jullie nog tips / ideeën?
Hoor het graag.
 

Tees

Donateur
Mijn ervaring is dat de ophangrubbers vaker kraken dan de stabilisatorstang-rubbers. Dke dat nog even insluitenet siliconenolie.
 
Bij mijn Citigo werd er gezegd dat het kwam door droogte van de rubbers na een warme zomer. Na wat inspuiten was het over. Nu, doet mijn fabia 3 het ook. Echter alleen als ik rechts een hobbel neem. In maart een grote beurt dus maar even aankaarten.
 

EdK

Forumguru
Hoor mijn fabia eigenlijk nooit kraken, misschien doordat ik de radio wat harder heb staan ?
Daartegen hoor ik me knieen met uitstappen wel kraken, maar ja dan is de radio uit...
Dokter geweest en inspuiten met WD40 werd afgeraden..... :wavecry:
 

kwillems

Donateur
Knieën kraken niet, die crepiteren. :LOL:

Maar on topic: vraag voor de zekerheid nog even na bij de garage of ze toevallig niet ook de draagarmrubbers hebben ingespoten. Eerlijk gezegd lijkt het mij wat onnozel als ze alleen de rubbers van de stabilisatorstang hebben ingespoten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Mijn fabia kraakt ook, vooral met koud weer. Mijn vorige fabia had deze kwaal ook. Zeker bij verkeersdrempels kraakt het flink.
 
Er is gekeken naar de draagarmrubbers, maar die zagen er goed uit, zat geen speling op of iets dergelijks, heb ik me net laten vertellen.
Dus niet ingespoten, maar volgens de garage dus ook niet nodig...
 

Tees

Donateur
Er is niets te zien of te voelen aan de rubbers, dit is een kwaal waar vrijwel alle VAG-autos aan (gaan) lijden. Inspuiten helpt iig enige tijd, maar de enige echte oplossing is vervanging voor een ander type rubber. Een goede garage zou dat moeten weten...
 
"maar de enige echte oplossing is vervanging voor een ander type rubber."

Weet iemand welke type rubbers dit dan moeten zijn? Ik zit er niet op te wachten om elke winter in te spuiten/smeren, als het probleem ook verholpen kan worden.
 

Tees

Donateur
Polyurethaan bussen, ook wel PowerFlex genoemd. Werden op GTIs en sommige Seats standaard gemonteerd. Maar je vering wordt daar wel stijver van, en vergis je niet in wat dit kost...ik zou nog even inspuiten als ik jou was, dat is héél veel goedkoper.
 
Bedankt voor de info. Is dat inspuiten ook zelf te doen? Via youtube filmpje ofzo. Om daarvoor weer terug naar de garage te gaan...
En als het toch een terugkerend probleem is, dan hoop ik met zo'n busje het zelf te kunnen oplossen, tijdelijk weliswaar.
 

Tees

Donateur
De achterste rubbers zijn meestal redelijk toegankelijk zonder krik of brug, de voorste veel lastiger en bovendien zit daar meestal een bodemplaat onder. Verder is t niets meer dan met siliconenolie tussen het vlak van de rubbers met het metaal spuiten.
 
Bovenaan Onderaan