Krakende achterophanging of vering

SuperbIV

Senior Member
Vandaag de remklauwen geverfd en daarbij werd ik met omhoog en omlaag krikken nog eens gewezen op het feit dat de ophanging achter zo extreem kraakt.

Nog eens goed naar gekeken en geluisterd en daarbij een aantal zaken ondervonden:
  • met siliconespray inspuiten van de zichtbare rubbers geeft geen roelaas
  • Het lijkt echt van achter te komen of het moet wel heel extreem vertekenen
  • Hij maakt het geluid alleen bij het van links naar rechts schudden van de wagen. Bijvoorbeeld als je de wagen schud aan de dakrails. Dus niet als je bijvoorbeeld op de trekhaak gaat staan.
  • Wanneer ik de ankerplaat vast hou terwijl ik schud wordt het geluid minder. Maar volgens mij vooral doordat er dan minder resoneert.
  • Het geluid is aan beide zijden even hard hoorbaar en is ook hoorbaar in de auto.
  • Na een stuk rijden wordt het geluid minder.
Iemand van jullie die, met deze info, en bijgevoegd filmpje, zou kunnen zeggen waar dit geluid door wordt veroorzaakt??

Bij twee garages, waar ik geweest ben, kunnen ze het geluid niet reproduceren na een nacht daar te hebben gestaan. Ik hoor het echter altijd als de auto even stil heeft gestaan.

 

SuperbIV

Senior Member
Nee, helemaal origineel voor zover ik weet. Ik zie verder ook geen afwijkende zaken.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Lijkt bijna alsof er iets langs je remstof schild schaaft. Bekijk deze eens bij inveren of kijk naar schuur sporen.
 

Timmer

Donateur
Hiervoor ga je onder de wagen moeten kruipen denk ik, en mogelijks het wiel even uitbouwen. Klinkt, zoals @brepus13 aangaf, alsof het schild ergens tegen schuurt.
 

SuperbIV

Senior Member
Het vreemde is alleen dat het gekraak gedurende de gehele veerweg terugkomt. Liet hem vanmiddag zakken na het opkrikken en dan start het zodra de band de grond raakt en gaat door tot hij helemaal in is geveerd. Als het iets was dat zou schuren langs de stofkap bv zou je het denk ik niet zo continu horen?
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Is het probleem altijd aanwezig geweest of ineens ontstaan?

om de inverende beweging na te bootsen kun je hem op een assteun zetten en dan een krik onder de as.
 

SuperbIV

Senior Member
Het probleem is er sinds ik de auto heb in ieder geval. Daarvoor heeft hij een paar maanden stil gestaan. De rubbers onder de vering zit netjes op zijn plek zover ik kan zien.
 
Laatst bewerkt:

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik heb een O3 FL combi en hetzelfde probleem. Begin dit jaar bij de onderhoudsbeurt is er op mijn verzoek naar gekeken en iets gesmeerd (ik weet natuurlijk helaas weer niet wat ze gedaan hebben….). Het is een hele tijd weg geweest, maar toen er laatst iemand achterin stapte, hoorde ik het weer. Ik moet voor de Connect Lite DataPlug toch een afspraak maken, dus dan kan ik dit ook gelijk weer plannen.
 

SuperbIV

Senior Member
Ok, ben benieuwd wat ze gesmeerd hebben, hoor het heel graag als je meer weet. Je hoort het bij mij inderdaad ook bij instappen.
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Senior Member
Wat gebeurd er als de handrem strakker aantrekt of even lost? Het lijkt sterk op het dooslippen/wrikken van de remblokken op de schijf.
 

SuperbIV

Senior Member
Had even contact met @Antera. Hij wees me op het feit dat de handrem er waarschijnlijk op stond.. Dat klopt . Morgen even er af zetten en kijken of dit geluid in ieder geval weg is. Dan blijft er geluid terugkomen bij rijden, maar dat zal dan in ieder geval een andere oorzaak zijn.
 
Bovenaan Onderaan