Krakend geluid stuurwiel

Sinds ik mijn nieuwe Fabia heb, heb ik er al last van. Aan het begin viel het nog wel mee c.q. daar viel nog wel mee te leven. Maar de laatste tijd wordt het steeds erger. Het stuur kraakt tijdens het rijden. Als ik aan het stuur draai tijdens het rijden, wordt er een krakend geluid geproduceerd. En als ik bijvoorbeeld stilstaat voor een stoplicht en ik maak snelle korte draaibewegingen aan het stuur (om te horen hoe erg het geluid is), is het krakend geluid nog beter en luider hoorbaar. Zels als ik rijd en ik laat het stuur los, hoor ik het geluid. Natuurlijk let ik wel goed op de weg. Vooral met het warme weer wordt het probleem steeds erger. Maar ook op koele dagen is het geluid er. Ik vraag me of iemand hier ook last van heeft. En zo ja, hoe dat is opgelost? Of wat jullie denken wat het probleem is? Ik heb trouwens voor morgen een afspraak met de dealer gemaakt. Dit probleem gaat wel ten koste van mijn 'Freude am Fahren'.
 

nakharry

Forumguru
Heb ik ook last van, hij moet binnenkort toch terug naar de dealer en dan kijken ze er gelijk naar. Ben benieuwd welke oplossing ze bij jouw aandragen.

Groetjes,

Harry Nak
 
Ik heb met mijn Fab2 ook een gelijkend probleem, naast een beetje kraken heb ik bij snelle draaibewegingen dat ik ineens een harde klik hoor.

Moet binnenkort ook terug als het rubber voor een van de portieren binnen is, lekte een btje. Laat ik hier ook wel naar kijken.
 
Ik was een tijdje terug bij de dealer langsgeweest voor dit probleem. Ze hebben toen op de aandrijfassen wat poeder of kit gesmeerd. Maar helaas werd het probleem hiermee niet verholpen. Afgesproken om bij de eerstvolgende beurt langs te komen en beter naar dit probleem te kijken.

Maar nu zijn we eruit! :super: De oorzaak is gevonden. Ik ben vandaag langsgeweest voor een 1.500 km beurt en ook voor het krakend geluid ergens van het stuur of de stuurkolom vandaan. Zoals eerder gemeld doet het probleem zich voor als het weer erg warm is en de auto lang volop in de zon heeft gestaan. :722: De zomer is helaas ten einde!

Vandaag was het niet warm en zo zie je maar ben je bij de dealer dan kunnen we het geluid niet reproduceren. Dat dachten we maar! :worshippy: Ik heb een manier gevonden om het geluid te reproduceren door zachtjes of hard op de bovenkap van de stuurkolom te drukken en aan het stuur te draaien. Voilá: daar is het geluid. Dit wordt veroorzaakt door de ABS-ring achter het stuur dat tijdens het sturen te dicht op de onderdelen van de stuurkolom komt. De kap van de stuurkolom gaat door het warme weer uitzetten. Ik weet niet of ik het goed verwoord heb, maar waar het nu op neerkomt is dat er simpelweg te weinig speling zit tussen het stuur en de stuurkolom. Er wordt nu een nieuwe cassette en kap besteld ter vervanging!
 
Ik was een tijdje terug bij de dealer langsgeweest voor dit probleem. Ze hebben toen op de aandrijfassen wat poeder of kit gesmeerd. Maar helaas werd het probleem hiermee niet verholpen. Afgesproken om bij de eerstvolgende beurt langs te komen en beter naar dit probleem te kijken.

Maar nu zijn we eruit! :super: De oorzaak is gevonden. Ik ben vandaag langsgeweest voor een 1.500 km beurt en ook voor het krakend geluid ergens van het stuur of de stuurkolom vandaan. Zoals eerder gemeld doet het probleem zich voor als het weer erg warm is en de auto lang volop in de zon heeft gestaan. :722: De zomer is helaas ten einde!

Vandaag was het niet warm en zo zie je maar ben je bij de dealer dan kunnen we het geluid niet reproduceren. Dat dachten we maar! :worshippy: Ik heb een manier gevonden om het geluid te reproduceren door zachtjes of hard op de bovenkap van de stuurkolom te drukken en aan het stuur te draaien. Voilá: daar is het geluid. Dit wordt veroorzaakt door de ABS-ring achter het stuur dat tijdens het sturen te dicht op de onderdelen van de stuurkolom komt. De kap van de stuurkolom gaat door het warme weer uitzetten. Ik weet niet of ik het goed verwoord heb, maar waar het nu op neerkomt is dat er simpelweg te weinig speling zit tussen het stuur en de stuurkolom. Er wordt nu een nieuwe cassette en kap besteld ter vervanging!

Ok ga ik straks meteen proberen, moet vrijdag namelijk naar de dealer voor mijn nieuwe bijrijdersportier-deurrubber, kan ik dit ook meteen melden.
 
Het probleem met het krakend geluid is eindelijk verholpen. Vandaag werd de sleepring in de stuurkolom vervangen. De dealer kon gelukkig het geluid reproduceren door tegen de plastic onderdelen te drukken. Voorheen moest het echt warm zijn om het geluid te kunnen horen. Door de warmte gaan bepaalde onderdelen uitzetten. Aan de sleepring zitten namelijk 2 plastic onderdelen die tegen de sleepring aanschuurden. Dit probleem was ook de eerste keer dat zij tegenkwamen met de nieuwe Fabia.
 
Bovenaan Onderaan