Krakend geluid, kleppen van ventilatie voorruit?

Hallo allemaal,

Sinds een maand of 2 is er een vervelend geluid middenvoor in het dashboard onder de voorruit van mijn mooie Octavia. Het treedt op ongeveer 5 seconde nadat ik de auto start en ook nog ongeveer 2 minuten daarna. Het duurt zo'n 10-20 seconden en is daarna weer voorbij. Voorheen was het er niet. Het komt op mij over als plastic kleppen die niet bepaald meer soepel lopen.

Binnenkort gaat de auto naar de dealer hiervoor, maar vroeg me toch al af of er hier leden zijn die het geluid herkennen / kunnen plaatsen.

filmpje 1
filmpje 2

Tees

Donateur
Dat lijkt mij een van de stelmotoren die levensmoe is. Zou 2 dingen kunnen zijn: de klep zelf loopt heel stroef, of de tandwielen in de motor zijn kapot en slaan over. Van die eerste ben ik meer een soort walvisgeluid gewend (heeft de recirculatie klep bij mij ook), dit zou de erge variant ervan kunnen zijn, maar ik vind er iets teveel geratel inzitten daarvoor.

Dank voor de vlugge reactie.
Ik zat zelf ook die kant op te denken. Wel jammer bij een auto van nog geen jaar oud, maar kan altijd gebeuren natuurlijk. Laat ik er vanuit gaan dat de dealer het netjes oplost

EdwardP

Forumguru
Klinkt inderdaad als een van de stelmotoren, bij mij is er vorig jaar een vervangen. Gaf een vergelijkbaar geluid.

ALS dit het blijkt te zijn dan ga ik ervan uit dat het gratis gaat zijn, auto nog geen jaar oud. Maar zal wel relatief arbeidsintensief zijn voor de dealer. Ik schat in dat het hele dashboard eruit mag?

EdwardP

Forumguru
Bij mij mocht inderdaad het hele dashboard eruit. Is een paar dagen werk geweest. Was voor mij gelukkig ook garantie.

baa15ed7f1fd8736e070ca7052adfdbd.jpg

Nou ik ben benieuwd. Ik schrik hier wel van.
Interieur is momenteel 100% krasvrij. Net als exterieur overigens. Deze omvang van werkzaamheden vraagt natuurlijk om bijna meer ellende veroorzaken dan dat er wordt opgelost.
Misschien beetje negatief, helaas net iets te vaak minder-postitieve ervaringen gehad met dealers.

Is overigens geen Octavia 4 aan de pook te zien. Maar werkzaamheden zullen gelijkwaardig zijn.

Bovenaan Onderaan