Kraken middenarmsteun (oplossing)

turboturbo

Forumguru
Verassend dat hier op dit forum nog geen topic aan gewijd is... :fool: dus trap ik maar even af... Een irritante eigenschap van de middenarm steun: hij kraakt als een malle.

Bij de duitse en britse collega's kon ik er wel wat info over vinden:
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=3&t=1769
en
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/455674-How-to-stop-a-squeaky-armrest

Waaruit duidelijk wordt dat het gekraak alleen uit het deksel komt. Dat klopt inderdaad, want de bevestiging van het de basis van de armsteun in de middenconsole geeft helemaal geen gekraak verder.

Ik las in diverse topics dat WD40 tijdelijk een oplossing kan bieden met het risico dat je vlekken houdt in de bekleding (ik heb een stoffen uitvoering) en dat een duurzame oplossing is om iets tussen de beide delen van het deksel te stoppen. Bijvoorbeeld een stuk vilt of ander opvul materiaal. Simpele oplossing dus voor een zeer irritant probleem!

Eerste stap is het uit elkaar halen van de deksel in de beide delen. Dat kan het beste als je het complete deksel van de armsteun af haalt. Dat schijnt heel makkelijk te kunnen zoals deze meneer demonstreert:
Maar ik kreeg dat niet voor elkaar. Ook niet met ferme kracht van het interieur gereedschap.

Daarna moet je van het deksel het onderste gedeelte scheiden van de bovenkant (waar het stof of leder op zit)
De enige how-to online die ik hierover kon vinden was van de fixmyvw meneer:
In dit filmpje laat hij zien hoe je het deksel opnieuw kunt bekleden. In de eerste paar seconden zie je hoe hij het deksel in de twee delen los maakt.

Ik vond nog een plaatje waar je ongeveer (kwaliteit is niet heel sterk) kunt zien waar de 'hinges' oftewel de haakjes precies zitten:
hinges.png

Begin met het wrikken bij de kant van het deksel-slot, dus aan de voorkant. En werk zo zijdelings naar achter, telkens links en rechts na elkaar. Het schijnt dat de haakjes gemarkeerd in groene ringen het meest kwetsbaar zijn voor breken en het belangrijkst.

Ik heb het met mijn setje plastic interieur gereedschap gedaan. Daarbij brak ik een paar haakjes en oogjes - het is niet anders:
deksel2.jpg
Daarbij zag ik dat de 2 poten ook allebei min of meer geknapt zijn (mogelijk 'geholpen' door mijn pogingen het deksel van de armsteun af te halen) dus het zal niet lang duren voordat die zullen afbreken.

Hier zie je de beide delen naast elkaar:
deksel1.jpg

Dat betekent dat ik met de anti-kraak mod nu even niet verder kan gaan. Anders kan ik over een tijdje de klus weer opnieuw gaan doen.

Ik heb nu een paar opties: een compleet nieuw deksel bestellen (welke met de bekleding van mijn Octavie -copa high- zo goed als niet verkrijgbaar is online)
Ik kan ook deze 'lifetime warranty' oplossing gaan monteren:
http://www.fixmyvw.com/lifetime-warranty-armrest-lid-hinges-black-only/
before_after__77932.1381441968.1280.1280.png


Of ik kan direct een compleet nieuwe onderkant van het deksel bestellen. Dan heb ik het probleem met de afgebroken haakjes ook weer opgelost: dit is het 'bottom half only' deel van het deksel:
103__81174.1435328385.1280.1280.png




Ik kan jullie dus op dit moment nog niet vertellen wat mijn resultaten zijn van het oplossen van het gekraak van het deksel, maar zodra ik eruit ben wat ik ga doen met de stukke armsteun en de spare parts binnen heb, laat ik het hier weten!

Wat zouden jullie adviseren, de 'lifetime warranty' oplossing met het huidige deksel, of een compleet nieuw deksel? (prijzen resp. 25 en 20 dollar excl. mogelijke verzend en douane kosten)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik heb zeer waarschijnlijk de oorzaak (of oorzaken) van het kraken gevonden...

Nadat ik de bovenkant van het deksel (die bestaat dus uit twee delen zoals de foto's hierboven laten zien) een paar weken geleden al had gedemonteerd, merkte ik bij wijze van proef, dat bij het leunen op het deksel (dus nog zonder de bovenkant met de stoffen bekleding er op) de boel nog steeds enorm kraakte.

Wat blijkt, dit gekraak kwam van het el cheapo nieuwe hendeltje (armrest lid console) wat ik via eBay had besteld voor een paar dollar. Het gekraak kwam oa doordat de zijkanten van het klepje de bek of opening van de armleuning raken.

Ondertussen had ik al een kwalitatief veel beter exemplaar besteld bij dhr. Rodriguez van fixmyvw.com voor 15 dollar (met levenslange garantie :thumbsup:) En die is werkelijk fantastisch! Het klepje van 3 dollar wilde altijd maar een beetje moeilijk ontgrendelen - deze versie doet dat geweldig. Dat komt waarschijnlijk door het iets andere design, het gebruikte materiaal / soort plastic (stevig, maar zeer flexibel) en hij heeft twee veertjes ipv één. Hierdoor was de montage kinderwerk vergeleken met dat ding van 3 dollar. En het beste: hij kraakt niet. Zo goed als onhoorbaar.

Hier zie je de 2 onderdeeltjes ter vergelijk naast elkaar:



armrestlid.jpg

armrestlid2.jpg

De klep heb ik ondertussen naar een stoffeerder gebracht hier in de buurt; ik vond het kussen niet meer zacht genoeg. Waarschijnlijk is het foam vergaan of teveel geplet in die 13 jaar. Er komt een nieuw stukje foam in en na mijn vakantie kan ik 'm ophalen en zet ik de boel weer in elkaar. De stoffeerder zei dat hij deze kleppen van VW/Skoda/Seat/Audi vaker kreeg en kon me verzekeren dat het niet uitmaakte dat er wat weerhaakjes afgebroken waren. Dat had hij zelf ook vaak genoeg. Ik doe er tzt nog een stukje anti stlip tussen de beide delen zodat het gekraak zeker te weten achterwege blijft.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
wil net zeggen dat ding kraakt nooit. Als je de helft maar hebt van de onderdelen snap ik het wel :-)
 

turboturbo

Forumguru
Job done!

Afgelopen week het deksel van de middenarmsteun opgehaald bij een stoffeerder hier in de buurt, die veel met auto's werkt. Hij vertelde dat het lastig is om de voorkant van het deksel van de middenarmsteun (oftewel de kant bij de versnellingspook) goed op te vullen. Er is simpelweg te weinig stof om het goed dik te maken; er moet nog genoeg stof overblijven om de stof aan het deksel te bevestigen. Er zit 2 cm nieuw foam in. Maar ik ben dik tevreden over deze nieuwe vulling! Ik krijg nu geen zere elleboog en onderarm meer omdat de foam niet meer veerkrachtig genoeg was.

Verder heb ik een tip van het Duitse Octavia forum overgenomen om er een stukje vilt tussen te doen. Hier een klein foto verslag:

Een stukje vilt uit moeder's naaidoos vissen en op maat knippen. Volgens mij hoef je niet eens zo'n groot stuk te nemen en kan je zelfs volstaan met een paar vierkantjes van een paar vierkante centimeter die je her en der opplakt.
armsteun1.jpg

Let erop dat het vilt ruim tussen de weerhaakjes past zodat er genoeg ruimte over blijft voor de weerhaakjes:
armsteun2.jpg

Hier nog een keer de kale onderkant van de klep, zonder het bovenstuk met stof. Je ziet dat Skoda er zelf ook een paar kleine (zwarte) stukjes plakvilt tussen heeft gezet, waarschijnlijk om contactgeluiden (kraken of schuren?) van plastic op plastic te voorkomen. Die 4 stukjes zijn inmiddels al zo goed als versleten en vergaan.
armsteun3.jpg

Stukje vilt erop:
armsteun4.jpg

En het deksel er weer op klikken. Let op: Begin aan de achterkant met het terugplaatsen van het bovenste deksel gedeelte. Dus aan de kant bij de achterbank. Dat zie je vanzelf, daar zitten nl. een ander soort weerhaakjes, het zijn meer oogjes. Kijk goed waar alle weerhaakjes zitten, zodat je op die plekken de boel kunt aanduwen. Je hoort ze dan op hun plek klikken. Werk zo van achter naar voren langs de zijkanten.

Result:
armsteun5.jpg

armsteun6.jpg

En het goede nieuws: comfortabel & volledig kraakvrij!
 
Bovenaan Onderaan