Kraken bij inveren

Eduardo

Forumguru
Hallo Skoda-vrienden,

De Fabia-combi (bouwj. 2013, 58.000km) van mijn vrouw kraakt sinds kort bij het inveren aan de voorzijde, bijv bij verkeersdrempels en andere oneffenheden. (Rubbers???)
vraag:
Kan dat kwaad en hoe is dat op te lossen ??

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Kan geen kwaad, het zijn de rubbers die je hoort kraken, je kan ze vervangen of jaarlijks laten invetten, laatste is een tijdelijke oplossing.

Eduardo

Forumguru
Kan ik dat invetten ook zelf doen als ik de Fabia op een paar bokkies zet ??
Zo ja, weet iemand waar die rubbers zitten ??
Nog een vraag: Zou het ook met WD40 kunnen, dat verhelpt ook vaak kraakjes en piepjes.....

Huibert

Forumguru
Het zijn meestal de rubbers waar de stabilisator stang in hangt inspuiten met wd40 helpt maar niet lang. Loshalen en goed smeren met vet of vaseline help wel langdurig, is alleen een simpele maar ietwat tijdrovende klus

Yorick

Senior Member
Ik heb sinds oktober nieuwe draagarmrubbers, de auto kraakt bij drempels alsof het rubber plat wordt gedrukt, rond wordt gedraaid en dan nog een schop na krijgt. Het kan geen kwaad maar het blijft irritant. Indien het regent word ik vrolijk want dan kraken de rubbers niet..... upload_2017-3-9_21-43-57.png

Huibert

Forumguru
Zojuist bij mijn 4 jaar oude fabia de rubbers los gehad om te voorzien van een kledder vet, koste me drie kwartier. Straks even kijken of het werkt

Eduardo

Forumguru
Hallo Huibert,

Hoe kan je die rubbers los krijgen en wat voor vet gebruik je ??

Vr.groet,
Eduardo

Huibert

Forumguru
Deze stabilisatorstang rubbers zitten opgesloten in een metalen beugel. Deze beugel zit vast met twee bouten die je los draait, dan kun je deze beugel met behulp van een tang van de rubbers af wrikken. Rubber is gespleten dus kan nu los genomen worden. Als vet heb ik kogellager vet gebruikt maar vaseline of siliconen vet is ook goed bruikbaar. De bouten zijn tamelijk lastig bereikbaar maar met een ringsleutel met ratel gaat het erg goed.
Heb een afbeelding gevonden

http://audi-a2.nl/uploads/imageupload/638/JC7UVG3ACN2F.jpg

Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
De boutjes zijn bereikbaar vanaf de kant van de aandrijfas. Probeer de auto minimaal onder de draagarm op te krikken. Krik je te hoog dan krijg je spanning op de torsiestang en krijg je decrubbers slecht los en al helemaal niet meer vast. Je kunt ook de koppelstang loshalen aan een kant, is maar een boutje.

Eduardo

Forumguru
Hallo Spierings,

Ik heb een poging gedaan, maar merk dat ik er heel moeilijk bij kan komen.
Nog tips om het makkelijker te maken ??

vr.groet,
Eduardo

Spierings

Forumguru
Heb het gewoon op de brug gedaan, 3 bouten kun je zo met de ratel en verlengstuk bij en een enkele bout heb ik met een ring ratel gedaan..
Mocht je geen ringratel hebben kun je eventueel het wiel iets in laten veren zodat de aandrijfas uit de weg is..

Bovenaan Onderaan