Kraakje / tikje in koppelingspedaal

vulk

Lid
Collega's Skoda rijders,

ik heb een Octavia 1.0 TSI uit 2020 met 52.000km op de teller.
Sinds een tijdje voel ik een kraakje/tikje onderaan het koppelingspedaal. Ik heb de scharnieren van het pedaal reeds gesmeerd, maar helaas.

Herkend iemand dit?
Ik ben redelijk neurotisch op vlak van mijn auto's en hier word ik helemaal gek van.
 

EdK

Forumguru
Tsja dat word een nieuwe Skoda bestellen....
Is een product eigenschap van de wagen... :pieker:
 

vulk

Lid
Tsja dat word een nieuwe Skoda bestellen....
Is een product eigenschap van de wagen... :pieker:
Dat laatste aanvaard ik dus niet. Hij heeft het 50.000km niet gedaan dus hoort het gewoon ook de volgende 200.000km niet te doen.
 

EdK

Forumguru
Dat laatste aanvaard ik dus niet.
Tsja, dan ga je een moeilijke tijd tegemoet...
Want product eigenschap is het standaard antwoord...
TIP: Oriënteer je vast op een goede radiozender, en word je er echt gek van dan het geluid van die zender harder zetten !
Hoor je het kraakje ook niet meer...... :koffie:
:pieker:
 

vulk

Lid
Ik voel het ook in het pedaal.
Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om de auto weg te doen.
 

vulk

Lid
Ik hou niet van symptoombestrijding.
Binnenkort krijgt de auto een beurt, ik laat er de garage naar kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Okkie2017

Actief lid
Ik heb dit probleem ook. Het begon met een gekraak / gepiep wat leek op iets wat gesmeerd moest worden.
Dit was ook te voelen in het pedaal. Vervolgens hebben ze het bij de garage gesmeerd.

Het is toen een paar weken weg geweest maar kwam weer terug. Deze keer met een harde klik tijdens het intrappen.
De garage had geen tijd en ben toen daarvoor bij een universele garage langs gereden om te vragen of ik hier mee kon blijven rijden.
Ik zou namelijk een week later met de auto naar Italië gaan. Deze heeft het pedaal gevoeld en vertelde mij dat het geen problemen zou geven. Hij had wel dat het leek alsof er iets afgebroken of losgeschoten was.

Ondanks dat ben ik toch met de auto naar Italië geweest. Op een gegeven moment verdween het geluid weer en ook het gekraak / gepiep en voelde ik ook geen weerstand in het pedaal.

Na de vakantie weer terug naar de garage geweest. Ze hebben toen onder garantie het koppelingshuis vervangen. Toen was alles nog steeds normaal.

Ik denk zo'n kleine 2 maanden later begon ik weer een trilling in het pedaal te voelen. Deze is de ene keer beter te voelen dan de andere keer. Sindsdien heb ik het maar zo gelaten.

Ik rij een O3 FL 1.4 TSI 2017.
 

Arjan1985

Forumguru
Wij hadden een eend die meereed nadat we de auto gekocht hadden. Elke keer bij intrappen koppelingspedaal hoorde we de eend.

Was de eend na een week beu. Kwart busje silicone droog smeermiddel gespoten rond de scharnieren. Nul gekraak van het pedaal met 237.000 km sindsdien.
 

vulk

Lid
De auto is binnen geweest bij de dealer. Zij wijzen naar de hulpkoppelingscylinder.
Die zou kennelijk bij het pedaal zitten.
 

vulk

Lid
Intussen een tweede opinie gevraagd bij een VAG-specialist in de buurt.

Het is inderdaad de hulpkoppelingscylinder die dat geluid maakt. Deze vervangen zou het probleem maar tijdelijk oplossen.
Kennelijk worden de koppelingen van de 1.0 tsi's met tijd zwaarder en zwaarder. Waardoor de hulpcylinder harder moet werken en dus geluid gaat maken.

Volgens hem zal het rond de 80-100k nog erger worden. Koppeling vervangen hiervoor is niet aan de orde.

Het zal vast wel onder de categorie "producteigenschap" vallen, maar veel vertrouwen in de bouwkwaliteit geeft het toch niet.
 
Dank je Vulk naar de verwijzing van deze topic. Is uiteindelijk het probleem verholpen? De hulpcillinder zit namelijk in het motorcompartiment boven bij je versnellingsbak en de hoofdcillinder bij je koppelingspedaal. Ik zit er ook aan te denken om deze misschien (zelf) beide te vervangen.
 

vulk

Lid
Bij mij is het niet verholpen, maar ik heb er ook nog niets aan gedaan. De auto staat intussen op 60.000km.
De garage gaf aan dat de hulpcylinder vervangen symptoombestrijding is. De grondoorzaak is slijtage aan de koppeling. De hulpcylinder vervangen zou maar kortstondig een oplossing bieden.
 
Okay...... ik heb recent bij 224.000km de koppelingsplaten, drukgroep en lager laten vervangen. Volgens de monteur zagen deze er nog redelijk nejes uit maar zat er een lichte speling op het massavliegwiel. Dus het verhaal van die cillinder volgens de garage bij jou met zo weing kilometers vindt ik niet realistisch. Dit is mijn optiek dat zij er makkelijk vanaf willen komen....
 

vulk

Lid

Of net niet. Hij had me even goed direct een nieuwe cylinder kunnen aansmeren natuurlijk.
Je leest het wel vaker dat die dingen kraken blijkbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update. Nadat het geluid weer terug was gekomen, heb ik een hoofd- en hulp koppelings cillinder besteld en deze gemonteerd. Tevens de Dot 4 vervangen in de leiding wat vaak een vergeet is met het onderhoud. Ook gelijk de schakelkabels opnieuw afgesteld want soms pakte hij de 5 en 6 wat stram. Nu is alles verholpen. Geluid weg en schakelt weer als een zonnetje!
 
Zou de remvloeistof voor de koppeling ook een officiele vervangingsinterval hebben?
Heb 2 weken geleden alle 4 de remklauwen wat ververst.
Maar de hoofdkoppelingsnippel ben ik vergeten door te spoelen.....
 

ertromp

Forumguru
Ja die moet je meenemen die nippel bij verversen (rem)vloeistof iedere keer. Dus interval remvloeistof
 
Bovenaan Onderaan