Kraak in de voorophanging

Jessedew

Forumguru
Bij de O3 had ik krakende draagarmrubbers, waar ik overigens behalve smeren, nooit echt iets aan heb laten doen. Ik heb het idee dat mijn O4 dit ook (weliswaar licht) heeft. Bij manoeuvreren bij lage snelheid, inparkeren etc. hoor je een lichte kraak bij stuurbewegingen, met name bij koud weer. Hebben meer O4's hier last van? Volgende week staat een onderhoudsafspraak en heb nog garantie, dus daar moeten ze iig even naar kijken. Niet de illusie dat het ernstig genoeg is om er iets aan te doen overigens en is ook lang zo erg niet als de O3, maar als het relatief eenvoudig gefixt kan worden of herkenbaar is bij jullie hoor ik dat graag.

Dat gekraak is een standaard euvel in de voortrein bij VAG.
Zat toevallig de werkplaatsvlog van Carrec te kijken waar het ter sprake van, hij monteerd vaak powerflex.
En daarmee is het gekraak weg naar zijn zeggen.

Jessedew

Forumguru
Die video had ik deels al gezien, kijkt regelmatig naar carrec video's. Had net doorgespoeld op dat moment, :banghead: nu wel bekeken. Ik vermoed dat de garage dan zal zeggen, nee meneer hoor erbij. Ik schat in dat powerflex bussen 500 euro kosten of meer, dat is me het dan ook weer niet waard.

Tees

Donateur
Het gekraak van de ophangrubbers is niet typisch bij stuurbewegingen, die hoor je meestal bij verkeersdrempels en vooral bij koud weer.

Bij stuurbewegingen denk ik eerder aan een toplager die niet helemaal optimaal is. Tis het proberen waard om die (net als de rubbers) eens in te spuiten met siliconenolie.

Jessedew

Forumguru
dat is waar wat je zegt, het is meer bij het insturen zelf dan bij rechtuit rijden. of dan is de snelheid hoger dat je het niet hoort.

Als de garage het smeert vind ik het an sich ook voldoende, ik acht de kans dat dit anders een eindeloze discussie is/wordt, maar goed punt wat je aangeeft. Daarom post ik het ook, dan heb ik nu iets meer info om aan de werkplaats door te geven, dat zo'n toplager ook weleens de oorzaak kan zijn.

andrehj

Forumguru
@Disaster-Master
Leuk dat ie de Powerflex bussen aanraadt, maar hij zegt er niet bij dat die veel minder trillingen absorberen dan de standaard rubber bussen. Je levert daarmee dus een heel stuk comfort in. Dat is misschien een voordeel als je dagelijks rondjes over de Nürburgring rijdt, maar als je je Skoda gewoon gebruikt om comfortabel van A naar B te komen zou het mijn keuze bepaald niet zijn.
@Jessedew : Het bekende krakende geluid komt uit de rubbers van de stabilisatorstang. Dat zijn namelijk de enige waarin iets beweegt. Alle anders rubbers zijn aan beide kanten aan staal vast gevulkaniseerd.
Ik heb die rubbers uitgebreid met siliconenspray ingespoten en nadat dat er goed ingetrokken was (duurde een weekje of zo) is het geluid weg. Een goedkope fix dus.

Als je gekraak bij het sturen hebt, zal het een stuurkogel of (waarschijnlijker) het toplager zijn. Maar beide is wel erg vroeg bij een O4. Wat is de kilometerstand? In beide gevallen helpt smeren trouwens niet, maar moet je het onderdeel vervangen.
Diagnose kun je stellen door de voorwielophanging vast te pakken en tegelijkertijd iemand stilstaand te laten sturen, dan kun je voelen waar het probleem zit.

Jessedew

Forumguru
Kilometerstand is net 60.000 dus niet echt hoog, ja het is, hoorbaar met insturen. Met name als je iets meer stuurbeweging maakt, dus ik ga dat zeker even doorgeven dat ze kijken of er meer nodig is dan alleen invetten.

Het is niet verkeerd om rubbers met silicone te behandelen. Die “houden” daar wel van. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een kruipolie of WD-40 ofzo. Dat zijn op aardolie gebaseerde smeermiddelen en dat kan juist rubbers aantasten.

pkrijgsman

Senior Member
Net wat @Tees zegt. Ik had t zelfde bij de superb. Bij lage snelheid indrasien een soort zacht krakend/knakkend geluid. Toplager gesmeerd, nagenoeg verdwenen nu.
Scheelt weer 500 euro :D

Bovenaan Onderaan