(koude) startproblemen en melding "depress clutch"

Highway

Forumguru
Is idd een gimmick bij de S2, maar dat hoort die wel te doen ook bij de eerste start poging (op contact zetten).
 

Duijzer

Donateur
Gewoon een rare vraag: is je sleutelbatterij al vervangen? Het alleen bij koude start optreden blijft me bezighouden. Zou het kunnen zijn dat je batterij aan z’n eind is en hij niet herkend wordt? Als je de sleutel in je hand gehouden hebt is hij misschien net weer genoeg opgewarmd om spanning genoeg te geven. Vergezocht, maar gemakkelijk te controleren. Doet hij het bij de andere sleutel ook?
 

Highway

Forumguru
Ik dacht dat de imobiliser chip in de sleutel geen stroom nodig heeft, maar dat je contactslot een magneetveld maakt, de chip reageert hierop door het magneetveld als stroombron te gebruiken en een signaal terug te sturen.

Batterij in de sleutel is voor de afstand bediening.

Weet niet of ik het juist heb, maar dacht dat het zo functioneerde.
 

ed-culinair

Nieuw lid
@Duijzer , dank voor je tip. Helaas doet het probleem zich bij beide sleutels voor, zowel de mijne als de reserve die mijn vrouw gebruikt. Als de sleutel wel het probleem zou kunnen veroorzaken zou het natuurlijk “toevallig” wel kunnen dat hij beide sleutels de eerste keer niet “pakt”. Of het moet zo zijn dat wat @Highway zegt en niks met wel of niet starten te maken hebben.
 

Tees

Donateur
Voor sleutels zonder Kessy is het inderdaad zoals @Highway zegt: er zit een passieve chip in die aangestraald wordt door de ring in het contactslot. Die heeft dus geen batterij nodig.
 

EdK

Forumguru
Tegen beter weten in uitgeprobeerd en helaas geen succes.
Heb je het in iedergeval uitgeprobeerd en kun je weer iets uitsluiten.
Blijf nadenken net als andere en mocht er me iets te binnen schieten dan laat ik me zeker weer horen.
Want ben erg benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak is.....
 

Monteurtje

Forumguru
Wegrijblokkering is het niet. Want dan zal die wel aanslaan en na paar seconden uitvallen.
Die melding van koppeling daar moet het gezocht worden vermoed ik. Of het signaal komt de eerste keer niet door.
De koppeling een paar keer achter elkaar intrappen helpt dat misschien?
Het is een schakelaar of sensor op de koppelingscilinder (commando)
 

Duijzer

Donateur
Oké, andere insteek, volgende verdachte. Remolie/koppelingsolie. Je remolie wordt ook gebruikt voor de koppeling. Is die misschien oud, of staat het niveau laag? Als die water bevat (wat koud wordt, misschien wel bevriest) en daardoor je koppeling niet geheel ontgrendeld zou het kunnen dat je de melding 'koppeling intrappen' blijft krijgen. Als de remolie een paar keer gebruikt is en de motorruimte warmer is wordt de olie warmer en loopt het wellicht wel goed..
 

Cordoba

Forumguru
.... mijn Diesel Specialist (Dieseltech Joure) wil hem graag eens uitlezen maar dat moet die storing zich wel weer voordoen zegt hij (knipperend lampje gloeispiraal) en moet ik met de auto in storing langs komen...

Die Diesel Specialist is misschien wel Diesel Specialist, maar weet verrekte weinig van storingsmeldingen (zit blijkbaar meer op 'huisvrouwen-nivo').
- Allereerst hoeft er helemaal niets zichtbaar te zijn op het dashboard om toch een storingsmelding (in de ECU) te hebben. Als een storing niet belangrijk en acuut genoeg is, merk je daar niets van.
- Als een storing zich niet meer voordoet, staat deze nog steeds als foutmelding in de ECU. Afhankelijk van het optreden van de storing geeft de foutmelding aan als een storing zich niet continue voordoet (intermittent), wanneer de laatste foutmelding met die code is voorgekomen en hoe vaak. Als een storing niet meer optreedt, duurt het minstens 50 ritten zonder storing voor een foutcode uit het ECU geheugen wordt gewist. Alle starts waarbij de auto minder dan 2 uur stil heeft gestaan, tellen daarbij als één rit, dus als je bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen gaat doen (minder dan 2 uur geparkeerd staat) gaat tanken, en ook nog even ergens een bakkie koffie gaat drinken, geldt dat geheel slechts als één rit.

Net als monteurtje denk ik dat er 2 logische groepen van mogelijke oorzaken zijn:
- het intrappen van de koppeling wordt niet herkend (door sensor ziet onvoldoende beweging door bijv. niet geheel juiste positie van de sensor/gammele sensor/bedrading/probleem in de stroomvoorziening van dat stukje elektronica of wat dan ook)
- bij het omdraaien van de startsleutel gaat er iets niet goed (relais dat blijft hangen, haperend contactslot dat niet alles schakelt wat zou moeten, startmotor die om één of andere reden een slechte stroom of massa-aansluiting heeft, noem maar op)
 

DieselTDi

Forumguru
Ff compleet een noob met diesels..
Maar je melding,....depress clutch
Druk op de koppeling letterlijk vertaald.
Koppeling??

Daar iedereen hier (zijn uiterste) best doet voor ideeën, maar blijkbaar we "vast" zitten..
Gewoon een paar (domme) ideeën..

Zit er een schakelaar voor de koppeling net als op je rem?
Zijn onlangs platen /drukgroep oid vervangen?
Moet je je koppeling indrukken om te kunnen starten (maw als je deze NIET indrukt kan je niet starten)?

Ik las op engelse forums over dit probleem waarbij de schakelaar vaag deed tijdens (koude) start (bleef in status hangen en ineeens werkte het weer normaal)
Auto wilde niet starten zelfde symptomen als TS en allemaal door een schakelaar.....
Uitlezen met VAG om constant de status van je schakelaar uit te lezen is misschien een idee.
 

Monteurtje

Forumguru
Het volgende kan je even gaan controleren.
Heb stroomloopschema bekeken.
Het gaat om de koppelingpositiesensor.
Die krijgt voeding vanuit de E-box naast de accu.
Zekering 22. (5A) controleer of die voeding heeft na contact inschakelen.
Deze wordt door relais R1 aangestuurd
 

ed-culinair

Nieuw lid
Wederom dank aan @Duijzer @Cordoba @DieselTDi en @Monteurtje voor het meedenken.

ik zal jullie ideeën eens (laten) uitvoeren om te kijken of dit iets helpt.

Wel valt mij het volgende op. Ik vertelde immers dat een koude start het probleem was volgens mij en dat het starten pas na 15 min en meerdere startpogingen lukt. Inmiddels ben ik er achter dat als ik, nadat de auto minstens 24 uur heeft stilgestaan, de auto op contact zet en ik daarna een seconde of 30 wacht, hij gewoon direct bij de eerste startpoging aanslaat. Ook de melding “depress clutch” doet zich dan niet voor.

Zit ik met deze wetenschap nog steeds goed met de laatste tips van jullie of brengt dit de denkrichting weet een andere kant op? Wat kan het zijn wat even wat tijd nodig heeft om “op gang” te komen zodat hij moeiteloos aanslaat. Het lampje van de gloeispiralen gaat al na 1/2 seconden uit dus dat is de oorzaak niet denk ik.
 

Tees

Donateur
Ik zou het toch in de gloeispiralen zoeken dan. Blijkbaar hebben die meer tijd nodig om op te warmen. Dat het controlelampje uitgaat betekent eigenlijk alleen dat de ECU geen storing daarop rapporteert. Maar de ECU is ook niet onfeilbaar, niet alles wat op z'n eind begint te raken wordt als een foutmelding geregistreerd.
 

Duijzer

Donateur
Ja, inderdaad. Ik verdenk toch echt de gloeispiralen. Zeker als je schrijft dat op contact zetten en wachten het probleem oplost. Het lampje heeft daar niets mee te maken, dat is niet gekoppeld aan de temperatuur van de gloeispiraal.
 
Maar dat verklaard de melding van de koppeling toch niet?

Ik heb zelf weinig verstand van dieselmotoren maar als een gloeikaars niet lekker is zal de motor wel rondgaan lijkt me. En daarna moeilijk opgang komen. Of zit daar een beveiliging in tegenwoordig? Ik weet nog met m’n Crafter dat ik (met echte kou) een halve minuut door stond te starten met blauwe wolken uit de uitlaat :D

ik denk zelf ook meer in de richting van een relais wat niet helemaal lekker lost….
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Duijzer Voorgloeilampje is niet gekoppeld aan de temperatuur van (één van) de gloeibougie(s), maar wel is de voorgloeitijd aan de buitentemperatuur en de motortemperatuur gekoppeld, dus er is wel enige samenhang.

Gloeibougies lijken mij geen melding 'druk koppeling in' te veroorzaken. Een relais dat even blijft plakken als de auto langere tijd heeft stilgestaan (zoals ook in post#32 van Monteurtje) lijkt mij veel meer voor de hand te liggen. Als zo'n relais in beweging is geweest, zal ie langere tijd weer makkelijk opnieuw in beweging komen, maar na bijv. 24 uur stilstand kan zo'n relais opnieuw gaan plakken.
 

Duijzer

Donateur
@Cordoba klopt, dat is de eerste verdachte. Maar ik ging er vanuit dat die al vervangen was. Nu ik de eerste post nog eens goed lees, is dat de vraag. Is dat koppelingsrelais vervangen?
Als dat niet zo is, zou ik dat als eerste doen. Als het wel vervangen is, blijft bedradingsschade over ( maar waarom dan alleen bij koude start?) of iets dat bij een koude motor meer nodig heeft dan bij een warme motor. Zoals gloeistiften.
 

Chrisjemol

Forumguru
Mijn s2 geeft als ik wil starten ook een ‘trap koppeling in’ melding. Anders kan ik ook niet starten
Die melding is dan normaal?
 
Bovenaan Onderaan