Kosten vervangen radiateur Ocatavia 2014

hastalapasta

Nieuw lid
77 kW / 105 PK
Octavia 2014 220.000km

Hallo allemaal,

De radiateur van mijn Octavia bleek lek. Twee keer laten bijvullen en toen de radiateur laten vervangen door een Skoda garage. De totale kosten waren €1000,-.

Zijn er forumleden die onlangs ook hun radiateur hebben laten vervangen en hebben die ongeveer hetzelfde betaald?

Alvast bedankt voor je reactie.
 
Niet laten vervangen, maar heb het pas zelf gedaan bij de Scala van het vrouwtje.
Was 89 euries kwijt voor een nieuwe radiator en een weekendje aan het sleutelen geweest omdat ik deze prijzen al eerder voorbij heb zien komen...
 
Had bij de Scala wel iets meer voeten in de aarde, aangezien, spatschermen, koplampen en complete bumper gedemonteerd moest worden , maar was zeker de moeite waard voor de prijs die hier genoemd word.
Laaie lichters zijn het..
 

foxman

Forumguru
Ik had het vorig jaar. Radiateur lek, laten vervangen. Belde de garage er zit nog een radiateur/intercooler achter die ook lek was. Totale kosten voor beide waren 700. Dus ik denk dat je veel hebt betaald. Betrof trouwens een 1.6tdi Octavia combi 2013

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Donateur
Idem hier, voor men gti mk6 vroeg de dealer 700 excl btw, ik heb men radiator bij de autozaak gekocht aan 70-80 euro, op een namiddag stak die der in.
is wel wat sleutelwerk en gevloek, maar voor een 600-800€/dag vloek ik wel eens
 

JeSko

Forumguru
Zoiets doe ik samen met mijn garagist vr 150-200 euro, wegblijven bij dealers met auto's van deze leeftijd, ze kloppen je uit als een pinata voor je centen.
 

hastalapasta

Nieuw lid
Dank voor alle reacties tot nu toe.

Mijn vraag heb ik gesteld om te zien of de merkdealer een marktconform bedrag heeft gevraagd of dat het een onverklaarbaar hoog bedrag is. De radiateur zelf kostte al €430,-, koelvloeistof €40,-. Arbeid was slechts €350,- wat bij zo`n arbeidsintensieve klus misschien geen raar bedrag is bij een gemiddeld Skoda dealer uurtarief van €75-€100 ex BTW. In de reacties wordt namelijk al genoemd "een weekendje sleutelen" en "het is wel wat sleutelwerk en gevloek". Dealer vertelde ook dat de hele bumper eraf moest en alles wat eraan hangt.

Heb zelf ook gelezen dat:
-merkdealers vaak vast zitten aan één vaste importeur voor onderdelen. Die kan zich dan als monopolist gedragen en een hele dure radiateur leveren terwijl dat ding online slechts max. €100 kost.
-merkdealers meer overheadkosten hebben, dure locatie e.d. w.s. moeten ze ook flink betalen om merkdealer te mogen zijn en aan allerlei eisen voldoen waar een universele garage geen last van heeft.

Wat denken jullie daarvan?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Die dealer heeft ongetwijfeld een 'dealer-conforme' prijs gehanteerd.
En dat die (toch wel veel!) hoger is dan bij 'zelf doen' met onderdelen van 'derden', is dan normaal.
Wellicht voor eventuele volgende reparaties naar een algemene garage, of op zoek naar een kennis die het voor je wil/kan doen.
P.S. Stel je nog even voor in de meet & greet.
 

Tees

Donateur
Het advies is helder: volgende keer naar de Vakgarage. Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die nog een dealer binnenstappen met een auto van meer dan 4 jaar oud. Enige reden dat ik bij de dealer kom (vanmiddag weer!) is om merkspecifieke onderdelen op te halen bij het magazijn.
 

Timmer

Donateur
Dealer vertelde ook dat de hele bumper eraf moest en alles wat eraan hangt.

Heb zelf ook gelezen dat:
-merkdealers vaak vast zitten aan één vaste importeur voor onderdelen. Die kan zich dan als monopolist gedragen en een hele dure radiateur leveren terwijl dat ding online slechts max. €100 kost.
-merkdealers meer overheadkosten hebben, dure locatie e.d. w.s. moeten ze ook flink betalen om merkdealer te mogen zijn en aan allerlei eisen voldoen waar een universele garage geen last van heeft.

Wat denken jullie daarvan?
Dat de hele bumper er uit moet, betwijfel ik ten zeerste.
je kan namelijk de ventilators achter de radiator losmaken, de leidingen loskoppelen en dan de radiator er lang boven uithalen. Mij lijkt dat dit ook zo gedaan wordt, het is de simpelst manier.
De officiële servicemanual kan wel voorschrijven dat de bumper er af moet, maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt.

Qua prijs, de dealer hangt idd vast aan het onderelennetwerk van de fabrikant.

Hun overhead is inderdaad hoger dan de mijne, mijn garage (kuch, oprit) staat er en alle gereedschap is van mij, ik heb ook geen personeel.

Echter, mijn oprit is ook niet ingericht als de werkplaats van de dealer; ik,heb geen brug pneumatisch gereedschap, pc’s met alle servicemanuals en collega’s/mecano’s die rap even kunnen bijspringen.
mijn ’het is wel wat sleutelwerk en gevloek’ sloeg hier eerder op, ik moest wel enkele keren onder de wagen kruipen op men rug, ergens op de tast een connector losmaken,…

maar je initiele vraag: ja, het is een dealer conforme prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
“Doe maar een radiateurtje…”

Maar wat is er nu daadwerkelijk allemaal vervangen door de dealer?
Voor dat bedrag was de rekening vast wel wat specifieker dan alleen een radiateur en een aantal uren werkloon..!
 
Bovenaan Onderaan