Kosten rijklaar maken gebruikte auto

LenK

Forumguru
Zag net een advertentie van Kreijne Hoogland. Die vraagt eventjes € 395 voor rijklaarmaken van een gebruikte auto.
Dat begint dus lekker de spuigaten uit te lopen.

Bij een nieuwe auto zijn deze kosten los op de rekening nog nuttig ivm BPM, maar gebruikt wmb uit den boze en zeker zo'n bedrag als bij Kreijne.

(Bij nieuwe auto's heb je natuurlijk weer het geneuzel met afleverpaketten naast kosten rijklaarmaken. Ook zo'n lekkere geldklopperij)

Nu de prijzen van 2e hands flink onder druk staan is dit wellicht weer een truc om alsnog wat van die waardedaling terug te halen.

In de reisbranche is men verplicht om inclusief prijzen te hanteren. Voor de autobranche ook wenselijk!

EdK

Forumguru
Binnenkort ook bij de warme bakker afleveringskosten op een heel wit of bruin !
Dit vanwege dat men het vanaf de plank naar de toonbank moet dragen !!

Ronnie

Forumguru
Bij een nieuwe auto kan ik er nog inkomen dat er een rijklaarmaken bedrag wordt gevraagd,(zou eigenlijk service moeten zijn!), maar bij een gebruikte vindt ik het meer een "ondernemersrisico" in welke staat een occaision aankomt bij de dealer.
Bij binnenkomst kan de auto toch gecontroleerd worden op eventuele gebreken, en de onderhoudstoestand, aan de hand daarvan kan dan toch een prijs worden vastgesteld en hoeft een volgende eigenaar niet voor de nalatigheid van een vorige eigenaar te bloeden!! (dit is mijn mening!)

Vacaro

Senior Member
Kennen wij hier in België niet, vraagprijs of geafficheerde prijs is gewoon hetgeen de koper er voor betaald bij buitenrijden. Wij hebben gewoon nettoprijzen. Kan wel eens een extra bijkomen voor eventueel radio inbouwen of iets dergelijks. Wel moeten wij eenmalig een BIV betalen, "belasting op inverkeersstelling" maar dat is niet aan dealer maar aan de staat. En dit is afhankelijk van fiscale pk/cilinderinhoud. Bv een 1.9TDI is 10pk en dus €123, word een overschrijving +/-2maanden daarna samen met herberekende wegentaks thuisgestuurd.

Hoe meer cc of pk hoe meer BIV je betaald.

Wasmachineman

Forumguru
"Kosten rijklaar maken" is altijd het eerste wat je eruit moet onderhandelen als koper.
Dit lijkt mij inderdaad iets waardoor verkopers van auto toch een beetje hier en daar wat extra marge erbij probeert te regelen.

Je moet een beetje medelijden hebben met ze hoor !
Ze hebben het niet makkelijk tegenwoordig, die autoverkopers.
Maar duidelijk vertellen dat je dit niet wil betalen en dat een (vraag) prijs op een auto gewoon inclusief afleveren etc is.
En als kopers dit niet in de gaten hebben dan heeft de dealer wat extra ruimte.

Tweedehands auto's is toch heel apart verhaal in vergelijk met nieuwe auto's.
Want van die tweedehands auto staat er waarschijnlijk maar 1 van in het land en daarom is hij wel uniek qua kleur, km op de teller, opties etc.
En als jij die ene graag wil hebben dan heb je soms die "Kosten rijklaar maken" er graag bij.
Een dealer is ook niet achterlijk, hij kent zo'n beetje het hele aanbod in het land en past daarop zijn vraagstelling aan.

LenK

Forumguru
Kennen wij hier in België niet, vraagprijs of geafficheerde prijs is gewoon hetgeen de koper er voor betaald bij buitenrijden. Wij hebben gewoon nettoprijzen.
Die rijklaarkosten zijn uit "nood" geboren. In België zijn ze er net zo goed alleen onzichtbaar in de verkoopprijs.
In NL is daar ooit een poging toe gedaan door Citroen en Honda. Maar als de rest van de merken niet mee doen lijken de merken die het wel doen ineens duurder.

Voordeel voor de koopklant is dat alles wat niet in de catalogus prijs zit geen BPM kost.
€ 500 rijklaarkosten bestaat uit 420 netto prijs en 80 BTW
Doe je die rijklaarkosten in de catalogus prijs dan wordt het 420 netto prijs + 168 BPM + 80 BTW oftwel € 668

Voordeel voor de leaseklant is dat er geen bijtelling over deze kosten berekend wordt wat wel het geval is indien opgenomen in de catalogus prijs.

Wasmachineman

Forumguru
Die rijklaarkosten zijn uit "nood" geboren. In België zijn ze er net zo goed alleen onzichtbaar in de verkoopprijs.
In NL is daar ooit een poging toe gedaan door Citroen en Honda. Maar als de rest van de merken niet mee doen lijken de merken die het wel doen ineens duurder.

Voordeel voor de koopklant is dat alles wat niet in de catalogus prijs zit geen BPM kost.
€ 500 rijklaarkosten bestaat uit 420 netto prijs en 80 BTW
Doe je die rijklaarkosten in de catalogus prijs dan wordt het 420 netto prijs + 168 BPM + 80 BTW oftwel € 668

Voordeel voor de leaseklant is dat er geen bijtelling over deze kosten berekend wordt wat wel het geval is indien opgenomen in de catalogus prijs.

Denk ik ook ! Ik refereerde vooral aan het feit dat deze kosten ook worden gebruikt bij gebruikte auto's. Dan zijn ze natuurlijk lager dan een nieuwe wagen maar toch...
Ik denk dat je een gebruikte auto sneller verkoopt als je alles inclusief doet, dan zal er minder af te pingelen zijn door een bijdehante koper als deze in de markt is voor een gebruikte wagen.

van_der_P

Senior Member
Moet gewoon inclusief zijn, dat maakt het vergelijken van verschillende auto's ook gemakkelijker. En het blijft overzichtelijk.
Lijkt op verkoop tactiek.

Bovenaan Onderaan