Kosten KM-Heffing 2012

LenK

Forumguru
Zeer vreemd, het omslagpunt van mijn auto klopt precies met de MRB prijs die zij noemen. Dat het de MRB van Noord-Holland is staat er bij vermeld, dus als die niet klopt met die van jouw provincie geloof ik dat meteen.

Autoweek.nl:
basistarief per kilometer___________2,2 ct/km
tarief motorrijtuigenbelasting______€ 608
kilometeromslagpunt______________28.129 km

Omslagpunt 28.129 a 2.2 ct = € 618.84 <- Fout 1 want hierboven staat € 608
MRB 1295kg benzine in Noord-Holland = € 564 <- Fout 2 want hierboven staat dus € 608

hemi24

Forumguru
Autoweek.nl:
basistarief per kilometer___________2,2 ct/km
tarief motorrijtuigenbelasting______€ 608
kilometeromslagpunt______________28.129 km

Omslagpunt 28.129 a 2.2 ct = € 618.84 <- Fout 1 want hierboven staat € 608
MRB 1295kg benzine in Noord-Holland = € 564 <- Fout 2 want hierboven staat dus € 608

Even andersom rekenen: 608 x 100 / 28129 = 2.16 ct/km
Das afgerond 2,2!

MRB voor benzine van 1295kg in N-H is idd € 564,-
http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

LenK

Forumguru
Even andersom rekenen: 608 x 100 / 28129 = 2.16 ct/km
Das afgerond 2,2!

MRB voor benzine van 1295kg in N-H is idd € 564,-
http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/
Andersom rekenen? Omslagpunt is toch hoeveel km je kunt rijden voordat je meer kwijt bent dan de MRB. Jij begint met de uitkomst, je lijkt Eurlings wel :1884:
Maar het wordt een beetje geneuzel zo. In mijn geval klopt er dus geen reet van de cijfers.

Edit:
En de Fabia II 1.4 16V MRB volgens website Autoweek €356 en volgens website belastingen €332. Dat zit er ook naast! Als je met de goede MRB gaat rekenen (er van uit gaan dat de km prijs klopt) ligt je omslagpunt bijna 1500km lager dan opgegeven door AW.

Aiii

Lid
Verhoging MRB
De MRB wordt – door de afbouw BPM – verhoogd met circa 6% per jaar. Deze verhoging geldt ook voor motorfietsen. Daarnaast worden de tarieven van de MRB aangepast aan de inflatie. De inflatiecorrectie voor 2009 is 1,7%.

2010 MRB: 564/100*107.7 = 607,43 euro

En zoals hemi al zegt, wordt er naar boven afgerond.

Mysterie weer opgelost.

Bothje

Heel gewoon lid
Op Autoweek staat momenteel een tool waarbij je kunt zien wat je kwijt bent in 2012 aan kilometerheffing voor jouw auto en daarbij ook het "omslagpunt" waarin je kunt zien wanneer het duurder/goedkoper is t.o.v. de wegenbelasting.
Automaat:
Roomster 1.6 16V - 2,6 ct
Allereerst dank voor al je werk.

Heb volgens dezelfde tabellen op Autoweek mijn wagen bekeken vanuit de CO2 optie in combinatie met brandstof en gewicht, daaruit volgt

basistarief per kilometer 3,8 ct/km
tarief motorrijtuigenbelasting1 724
kilometeromslagpunt2 18.944 km

De straf voor LPG rijden (die nu ook wordt betaald) blijkt hieruit.
Bovendien moet niet uit het oog worden verloren dat de provinciale opcenten (in mijn geval ongeveer €64 ) op een andere aard en wijze toch ge-ind gaan worden. Voor de volledigheid het basis bedrag MRB is €73 en de brandstoftoeslag €47, dit alles is per kwartaal.
Het wordt denk ik nog duurder als uit deze tabel vooralsnog blijkt.

EdK

Forumguru
Maar heeft iemand al wat gelezen over de kilometervergoeding die je bij je werkgever kan declareren ? De bewuste 0,19 eurocent p/km !
Gaat die omhoog ? of wordt die ook afgeschaft of ........... ?

EdK

Forumguru

Hetzer

Forumguru
Defensie voertuigen worden nu ook al niet belast, net zoals deze voertuigen niet verzekerd zijn.

LenK

Forumguru
Bovendien moet niet uit het oog worden verloren dat de provinciale opcenten (in mijn geval ongeveer €64 ) op een andere aard en wijze toch ge-ind gaan worden.
Nog steeds het enige positieve aan de km-heffing.
Het liefst zou ik heel de provinciale bestuurslaag zien verdwijnen, maar dat zal nooit gebeuren helaas.
Maar dan is het wel zo eerlijk dat iedere inwoner van de provincie bijdraagt aan de financiën en niet alleen de auto bezitters laten dokken.
En nog liever alles via Den Haag.

LenK

Forumguru
Bij Autoweek heb ze wat leuke ideeen hoe het spitstarief geregeld kan worden

Auto’s die op naam staan van 65-plussers gaan in de spits minimaal het dubbele betalen. De oudjes hebben immers niets te zoeken tussen het woon-werkverkeer en maken de file alleen maar nodeloos lang. Vertrek maar een uurtje later.
Ideetje nummer 2: Opel Agila’s moeten worden aangeslagen voor minimaal vijftien euro per kilometer, omdat ze per definitie altijd vooraan in de file rijden. Bij zo’n woekertarief voor Agila’s zullen de opstoppingen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Wedden?
Linkshangers kunnen natuurlijk met het kastje worden gedetecteerd. Die worden extra aangeslagen omdat ze tijdens de drukte in hun eentje meerdere banen bezet houden en dus de wegcapaciteit nodeloos klein maken.
Het meest lumineuze idee komt tot nu toe van één van de videomannen. Wanneer het in de spits te lang duurt om een bepaald traject af te leggen, vervalt de spitsheffing. Anders staan we alsnog betaald in de file. En heeft Den Haag niet beloofd dat dit zeker niet de bedoeling is van de nieuwe tarifering? Wedden dat het met het DDR-kastje mogelijk is te meten hoe lang je over een afstand doet?

Wasmachineman

Forumguru
Mijn vrouw wilde gister net een Agila aanschaffen en haar Panda inruilen, Opels zijn zo goedkoop de laatste tijd ?:1884:
Gelukkig dankzij deze post van LenK is ze weer bij bewustzijn !

Aiii

Lid
Niet dat een Panda nu het toonbeeld van de snelheidsduivel is (ik noem dit soort auto's altijd de categorie "Alto") ;)

Wasmachineman

Forumguru
Niet dat een Panda nu het toonbeeld van de snelheidsduivel is (ik noem dit soort auto's altijd de categorie "Alto") ;)

Zij mag ook niet hard rijden, die taak heb ik al op me genomen ! En met resultaat ook.
Ja zegt ze, ik krijg echt veel geld terug voor mijn Panda en dan ook nog uitgestelde betaling ! Massel !!!! Doen we nooit. Een Panda ziet er veel leuker uit, zeker deze blauwe met de door mij gekochte 15" LMV set.

Op de snelweg rijdt ze nooit met de Panda, dan heeft ze mijn auto. Dus haar spot je niet vooraan !:super:

Captain Hook

Forumguru
Bij Autoweek heb ze wat leuke ideeen hoe het spitstarief geregeld kan worden
Auto’s die op naam staan van 65-plussers gaan in de spits minimaal het dubbele betalen
Die vlieger gaat ook al niet op, want we motten met z'n allen tot 67 doorwerken... (dat je boven de 45 al afgedankt wordt, is weer een ander verhaal)
Dus het het zou moeten zijn 67-plussers. :grin:

Roel

Lid
Ik vind het nog steeds vreemd dat we hier, net zoals in Duitsland deze heffing in de brandstof verdisconteren.
Het argument van Eurlings, is dat veel mensen over de grens gaan tanken: alsof we allemaal vlak bij de grens wonen....
Ik wil best per kilometer betalen: immers de vervuiler betaald en hoe meer mijn auto verbruikt, deste meer ik betaal aan toeslag. eerlijker kan het niet.
Dit scheelt ook €3,8 mld aan installatiekosten, welke weer goed gebruikt kunnen worden in het uitbreiden van onze wegencapaciteit.

Maar goed, dit is wishfull thinking...

Bovenaan Onderaan