Kosten eerste servicebeurt Fabia GL

@ Van_der_P

Ik woon in de randstad en dan ben je eigenlijk te veel verwent om alles dicht naast de deur (in veelvoud) te hebben. Maar je hebt gelijk: een dag vrij en wat kilometertjes rijden moet geen bezwaar zijn.

Als de garagist meeleest op het forum (schijnt veel voor te komen heb ik begrepen, ook andere merken) dan weet hij nu dat ik een afspraak met hem gaat maken. Ik vind het na raadplegen op dit forum en enkele aanvullende berichten, verstandig om de lucht te klaren. Ik baal met name omdat ik een prima gevoel over de garage had en nu meteen na de eerste servicebeurt moet constateren dat een toeslag van 75% op de standaard factuur geen bezwaar voor deze garage is. Nogmaals, als hier werk voor is verzet dan heb ik daar geen enkel bezwaar tegen maar dan wil ik wel duidelijkheid.

Genoeg nagedacht: ik ga bellen. En dank voor het meedenken over dit issue.
 
Om mij bij Gl rijder aan te sluiten. ik kom voor mijn kleine beurt ( 15000 km) in april 2011 uit op 168,76. Ligt redelijk in de buurt van zijn € 160 euro. Je bent helaas relatief veel kwijt voor de olie, die toch elke 15000 km weer ververst wordt. Moet over 5000 km weer voor zijn 2e beurt gaan( oftewel 1e grote beurt) en ben benieuwd of die dan ook rond de richtprijs van skoda ligt
 

van_der_P

Senior Member
Moet over 5000 km weer voor zijn 2e beurt gaan( oftewel 1e grote beurt) en ben benieuwd of die dan ook rond de richtprijs van skoda ligt
Zolang het niet noodzakelijk is buiten het pakket zaken uit te voeren zal de prijs overeen komen.
Maar naarmate een auto meer gebruikt wordt, is het noodzakelijk vaak iets extra's te doen.
 

memoscan

Senior Member
Beste GL rijder,
1 RVS staat volgens mij voor Ruitensproeiervloeistof, dit wordt standaard vaak op de factuur gezet.
het lijkt mij verstandig om zelf elke keer als de auto naar de garage gaat om zelf dit reservoir af te vullen ook voor een eventuele apk, dit bespaart je deze kosten.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Memoscan, duidelijk en bedankt voor je toelichting.
De kosten van de servicebeurt zijn overigens exact aan wat op de Skoda-site voor de 15000 km-beurt wordt berekend.
 
Even de zaak duidelijker maken m.b.t. onderhoudsbeurten, wat hier onder valt en wat het kost.

Naar aanleiding van deze post, heb ik een mail nar Skoda Nederland gestuurd.
Dit is het antwoord:

Geachte heer xxxxx,

Hartelijk dank voor uw e-mail aan Škoda Nederland, die wij hebben geregistreerd onder contactnummer SKxxxxxxxxxx.
We willen u vragen bij alle correspondentie het contactnummer te vermelden.

In antwoord op uw vraag kunnen wij u als volgt informeren:

Voor de specificaties van de werkzaamheden tijdens een onderhoudsbeurt willen wij u graag verwijzen
naar het Serviceplan van uw auto. Hierin worden de diverse onderhoudsintervallen nader toegelicht.
Het is mogelijk dat door de stand van de techniek er technische redenen kunnen zijn om wijzigingen door
te voeren in de uit te voeren werkzaamheden. Dit kan tevens per model, uitvoering en bouwjaar verschillen.

De onderhoudsprijzen zoals vermeld in de brochure ‘Onderhoudsprijzen’ zijn adviesprijzen.
Dealers zijn zelfstandig ondernemers en bepalen zelf de prijzen voor hun diensten.
Dat de prijs per onderhoudsbeurt verschilt, wordt mede bepaald door de uitgevoerde werkzaamheden,
welke verschillen per onderhoudsbeurt.

Uw dealer zal u graag informeren over de huidige stand van zaken met betrekking tot de uit te voeren
werkzaamheden bij een kleine of grote onderhoudsbeurt. Tevens kunnen zij u vertellen wanneer
er aan uw auto andere wettelijke verplichte werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.

Uw dichtstbijzijnde dealer is: xxxxxx


Duidelijker kan het niet!
Bespreek voordat je een servicebeurt laat verrichten bij de dealer, wat er precies gedaan wordt aan de auto en voor welke prijs.
Laat de werkzaamheden ook duidelijk op de factuur vermelden; dus met naam en toenaam, en niet alleen "15.000 Km-beurt".
Hier kun je nl. later geen (of weinig) rechten aan ontlenen.
Als een dealer de viscositeit van de remvloeistof controleert bij een 15.000 Km-beurt, prima; maar dan moet dit ook wel op de factuur staan!

Wat ik onder 15.000 Km-beurt versta, kan voor een ander totaal verschillend zijn.

Ik neem aan dat mijn dealer voor 160 euro de volgende zaken doet:

Olie verversen met 507 olie
ruitersproeiervloeistof aanvullen.
Bandenspanning controleren (ook van het eventuele reservewiel)
Visuele controle van:
-remblokken- en remschijven
-stuurinrichting
-onderzijde auto op beschadigingen/ lekkages (bvb remleidingen, radiator)
-verlichting
-handrem
-overige elektrische functies (airco, VAG-diagnose controle en/of update)
-en wellicht nog iets wat ik vergeten ben te noemen en belangrijk is! (voel je vrij om waar nodig aan te vullen)

Het antwoord van Skoda is begrijpelijk, maar ik vind wel dat dan de prijzen die genoemd worden op de site (of in een PDF) m.b.t. onderhoudsbeurten weinig zinvol zijn!
 
Vandaag de eerste 15000 km beurt. Totaal factuur 165 euro.
Wat staat er allemaal op: Oliefilter, carterstopring, ruitenreiniger/antivries, moterolie 5W30, koelvloeisof, kleinmateriaal 5% (2,61) en milieuheffing 3% (1,56)

Update:
Onderhoudlijst: Banden profielmeting, Moterolie aftappen en oliefilter vervangen, Moterolie bijvullen, Service-intervalindicatie teruggezet, Remblokken/remvoering gecontroleerd, Uitlaatsysteem gecontroleerd, Servicesticker volgende beurt aangebracht.
 

MarcoO2

Forumguru
Da's netjes. Op de factuur staat dus alles wat er aan materiaal in gaat, maar niet wat er gecheckt is. Op zich ook logisch, omdat een factuur in principe geen verantwoording van werkzaamheden, maar een verantwoording van in rekening gebrachte materialen is. Alleen als er een post "arbeidsloon" op staat, zou ik om een specificatie van de werkzaamheden vragen.
 

The bone collector

Senior Member
Misschien een beetje een late reactie, maar ik wou toch even de vergelijking maken. Mijn ma haar Kia Rio (2008) heeft ook elk jaar een "jaar onderhoud" aangezien ze slechts 10.000 km rijdt in plaats van 15.000, en die komt er telkens vanaf met 100 euro. 275 is gewoon buiten proportie zonder een herstelling. Mijn mening.
 
Da's netjes. Op de factuur staat dus alles wat er aan materiaal in gaat, maar niet wat er gecheckt is. Op zich ook logisch, omdat een factuur in principe geen verantwoording van werkzaamheden, maar een verantwoording van in rekening gebrachte materialen is. Alleen als er een post "arbeidsloon" op staat, zou ik om een specificatie van de werkzaamheden vragen.
Zie mijn update.
 
Bovenaan Onderaan