Kosten eerste servicebeurt Fabia GL

Hallo,

Omdat ik de rekening van de 1e servicebeurt aan mijn Fabia GL wat vond tegenvallen, ben ik nieuwsgierig wat andere forumbezoekers hebben betaald. Mijn rekening was op enkele centen na 275,00 euro. Een fors bedrag. De olie en de toevoeging van additieven maakten bijna 125,00 euro van de rekening uit. Het aantal liter - exclusief additieven - was 4,3 liter. Is dat niet wat veel?

Ik denk er nu ook over om bij de 30 duizend beurt de olie niet te laten verversen omdat volgens de nota er en long-life olie is gebruikt. Deze kan toch van 15 tot 45 duizend blijven zitten? Tenslotte gaat bij de Polo Bleumotion de olie ook 30 duizend mee.

Dank voor reactie!
Osynlig
 

Noord26

Forumguru
Er staat voor de eerste servicebeurt een vast bedrag van €160,- (kleine beurt) bij skoda dealer voor een Fabia II diesel. Uw rekening klopt daarom niet.

Een grote beurt kost voor je Fabia II diesel €300,-. Dit zijn vaste prijzen, te bekijken op oa de skoda.nl website.
 
Dank voor de reactie's. Ik vond de prijs ook al wat overtrokken. Ik heb vaker nieuwe auto's gereden (van andere merken) maar ben nooit zoveel kwijt geweest voor een eerste service beurt.

De olie werd apart in rekening gebracht tegen een prijs van rond de 25,00 euro per liter (shell). Verder kostte het diesel additief ook ongeveer 28 euro. Ook nog milieu-heffing en wat klein materiaal, brengt het bedrag (volgens de factuur) op 275 euro. Kan ik nu begrijpen dat de prijs inclusief alles moet zijn? Skoda is wat service prijs betreft niet een budget merk. Onderhoud is uitgevoerd door dealer.

Groeten, Osynlig
 

Ligflits

Senior Member
Olie zit gewoon bij die €160 in. Zie de 2e link in mijn reactie wat er inbegrepen is.
Terug naar de dealer. Evt met een printje van beide links als die moeilijk doet.
 

EdK

Forumguru
ga naar discussie tools en maak keuze printversie en print de hele discussie uit
Is één van de voordelen van dit forum !
Ook voor een backup van sommige dingen
 
Hallo,

De laatste stand van zaken over het door mij betaalde service faktuur bedrag.
Volgens de dealer zijn er twee tarieven: 1 voor veelrijders - deze bedraagt 160 euro en 1 voor automobilisten die niet meer rijden dan 15.000 kilometer per jaar. Voor deze laatste bedraagt het tarief 250 euro. Voor de veelrijder volgt geen grondige inspectie omdat deze meerdere malen per jaar in de garage komt. Daarom wordt bij de eerste 15000 km alleen olie vervangen. Bij de weinigrijder wordt de auto wel grondig nagekeken en geinspecteerd op gebreken omdat deze maar eenmaal per jaar voor een servicebeurt naar de garage gaat. Ik zou als veelrijder langs kwik-fit rijden bij de eerste beurt - er wordt door de dealer uitsluitend olie ververst voor die 160 euro. Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Nooit eerder meegemaakt.

Osynlig
 

EdK

Forumguru
je hebt inderdaad een km onderhoud en een jaar onderhoud
Ook je BC zal het aangeven na een jaar dat je aan een servicebeurt toe bent en deze begint op bepaalt moment te melden aan de hand van tijd of KM stand dat je weer aan een service beurt toe bent

Of in de prijslijst deze bedragen ook vermeld staan dat durf ik niet zo te zeggen, maar dat is een kwestie voor jou om de folder te downloaden op skoda site en kijken of dit inderdaad ergens vermeld staat
 
Draait toch steeds om goede communicatie met de dealer.

Maak bij een afspraak voor een beurt gewoon duidelijk wat je wilt en hoeveel het gaat kosten!
Een dealer kan je best een jaarbeurt aanbevelen, geen probleem mee.
Maar als jij hoort dat dit 255 euro is en alleen een kleine beurt wilt of gebruik wil maken van het vaste 15.000 Km tarief van Skoda, geef dit dan aan.
Niet de dealer, maar jij bepaalt wat er aan de auto moet gebeuren.

De vraag waar het hier (denk ik) vooral om gaat, is of je een jaarbeurt om mag zetten naar een 15.000 Km beurt zonder de algehele garantie aan te tasten.
Stel dat je maar 5000 Km per jaar rijdt, dan zou je de eerste drie jaar niet naar de dealer hoeven.
Ik kan mij dan voorstellen dat dit niet echt de bedoeling is.
J.m.t.c.
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mijn dealer bestaat de jaarbeurt niet meer, omdat er ook onderdelen aan veroudering onderhevig zijn is men daarvan afgestapt. Als mensen op bv 10 jaartijd maar 25.000 km rijden dan zou nooit de luchtfilter (dat van papier is) vernieuwt worden. Dan zou die dus afgebroken kunnen worden, en je op enig moment stuk luchtfilter de motor in zuigt. Om zo'n problemen te verkomen krijgt je Skoda na een jaar een 15.000 km beurt ook als deze km.stand nog niet bereikt is.
Mijn GL heeft 8700 km gelopen en vandaag zijn eerste beurt gehad.
Er is Longlife 5W30 XL-3 in gekomen.
Ook ik heb een andere prijs betaald dan in de folder staat n.l. € 155,-- All-in. volgens mij een oude prijs.
Heb er wel nog een lakstift bijgenomen voor onze Honda en de Fabia. Deze waren € 20 ,-- bijelkaar totaal dus €175,--
 

GL-rijder

Nieuw lid
Longlife olie, 1 oliefilter,1 carterring, 1 RSV (wat dat is weet ik niet), wat op de site staat en klein materiaal en milieuheffing, totaal €134,45 dus €160 incl BTW.
Alles conform wat Skoda op de site heeft staan.
Zo is het bij mij gebeurd en uitgevoerd.
 
Hallo,

Ik heb de prijslijst op internet van de Fabia gl geraadpleegd. Ik kan niets vinden over 2 soorten onderhoud prijzen. Sterker, het verhaal van mijn dealer over veelrijders en weinigrijders en tarieftoepassing, wordt in de toelichting op de Skoda-site heel anders verteld. Hier zou de weinigrijder juist minder kwijt zijn. Bovendien zijn er niet meer werkzaamheden uitgevoerd dan dat de web-lijst aangeeft. Dealer heeft mij de werkzaamheden uitgelegd. Ik ga nu toch het gevoel krijgen dat ik mijn vertrouwen in een 'foute' dealer heb gesteld. Namen noemen vind ik onkies omdat ik nog geen 100% zekerheid hebt over mijn en jullie gelijk. Ik zou heel graag meer gegevens willen verzamelen om de dealer op zijn praktijken aan te spreken. En ik, ik ga in mijn regio maar op voorhand opzoek naar een andere dealer.

Dank voor jullie reactie.
Osynlig
 
Je bent gewoon opgelicht!
Je hebt voldoende info om direct het verschil terug te krijgen. Punt.
Ik zou dus, als ik jou was, gelijk een aangetekend briefje schrijven met het verzoek het teveel in rekening gebrachte binnen 14 dagen terug te storen op je bankrekeningnummer; onder verwijzing naar de links die EdK genoemd heeft in zijn post.
Doet de dealer dit niet, dan eenvoudig je rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Heb je die niet, dan naar een gerechtsdeurwaarder, met het verzoek tot dagvaarding voor het kantongerecht.
Een eenvoudige procedure die je op grond van de gegevens wel zal winnen!
Succes.
 

Noord26

Forumguru
Over welke dealer hebben we het hier?

Er wordt heel wat meer gedaan als alleen olie ververst bij 15Dkm, aldus mijn eigen dealer. Oa remmen nakijken en eventueel reinigen, bandenstaat en vloeistofniveau's.
 
Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik vind niet dat ik de naam van de dealer - zonder weerwoord van deze - bekend kan maken. Wat ik wel mag en kan doen is een review schrijven op bijvoorbeeld de autoweek site.

Ik heb hiervan wel geleerd dat deze garage zich niet houdt aan de tarieven zoals Skoda deze op haar site vermeldt. Skoda dealers liggen niet echt druk bezaait - het zal moeite kosten om een dealer te vinden niet te ver van huis. Dat moet dan maar want deze dealer heeft mijn vertrouwen wel beschaamt.

Osynlig
 

van_der_P

Senior Member
Er wordt heel wat meer gedaan als alleen olie ververst bij 15Dkm, aldus mijn eigen dealer. Oa remmen nakijken en eventueel reinigen, bandenstaat en vloeistofniveau's.
Als ik zo de rekening bekijk dan staat daar dat men 0,6 uur (36 min.) gewerkt heeft
De werkzaamheden: Storingsgeheugen uitlezen, koelvloeistof bij vullen, olieverversen, nieuwe olifilter. Dan vind ik dat men toch veel werkzaamheden uitgevoerd heeft in dat half uur. Als men dan ook nog de remmen controleert en schoon maakt lukt dat niet binnen de tijd.(tenminste dat kan ik mij niet voorstellen)
Volgens mij zegt zo'n dealer maar wat, om de prijs/uren te verantwoorden.
 

van_der_P

Senior Member
Osynlig@ Dat zal toch niet zo'n bezwaar zijn, je heb toch maar ongeveer een beurt per jaar nodig. Dan neem je een dag of een halve dag vrij voor die beurt. Zo doe ik dat ook. Voor mijn dealer ben ik 56 km onderweg.
 
Bovenaan Onderaan