Kortsluiting in 12V naar sigaretten aansteker / contact in kofferbak

keesd

Lid
Goedenavond,
Sinds een week klapt zekering 47 eruit.
Wanneer er geen verbruikers zijn aangeloten op de sigaretten aansteker of de contactdoos in de kofferbak klapt de zekering er resoluut uit. Waarschijnlijk is er dus kortsluiting in de bekabeling naar, of de sigaretten aansteker, of de contactdoos in de kofferbak.
In de zekeringkast heb ik maar 1 draad op positie 47, een rode met geel streepje. Die zie ik ook bij de sigaretten aansteker terug. Weet iemand waar ik de aftaking naar de contactdoos in de kofferruimte kan vinden? Dan kan ik vaststellen in welke van de 2 kabels de kortsluiting plaatsvindt.

Kees
 

Cordoba

Forumguru
Meest waarschijnlijke is dat er óf iets in een van de twee contactendozen/sigarettenaanstekers zit dat kortsluiting veroorzaakt, of direct bij een van de stekkertjes op de buitenkant van de 12V-contact. (mogelijk verbogen stekker of lip op de contactdoos. Als je een multimeter hebt, kun je ook één voor één de contactdozen afkoppelen (direct de stekker van de contactdoos trekken) en kijken of de kortsluiting voorbij is (wel even zorgen dat de losse stekkers geen kortsluiting maken).
 

keesd

Lid
Dat wordt dus op zoek naar een contactdoos-trekker...
Ik had gehoopt een stekker aan de andere kant van de kabel te treffen om vanaf de stekker door te kunnen meten.
 

Cordoba

Forumguru
Even kijken hoe je het paneel loshaalt waar de contactdoos in vast zit. Meestal is het dan vrij simpel, maar je moet dat wel even uitzoeken (mogelijk staat het al in de kennisbank).
 

keesd

Lid
Zo een drie uurtjes klooien verder.
Ik heb zonder tool beide stekkerdoosjes uit weten te bouwen, lees enorm pielen met 2 horlogemakersschroevendraaiertjes. (leuk voor scrabble)

  1. voor, stekkerdoosje uitgebouwd
  2. voor, stekkerdoosje op continuïteit gemeten, geen sluiting.
  3. voor, in de aansluitstekker de continuïteit gemeten, piieepp, dus nog sluiting
  4. achter, stekkerdoosje uitgebouwd
  5. achter, stekkerdoosje op continuïteit gemeten, geen sluiting
  6. achter, in de aansluitstekker de continuïteit gemeten, geen sluiting :banghead:
  7. Voor, nog eens in de aansluitstekker gemeten, geen sluiting :banghead:
Hier houd ik dus niet van...
Het enige dat er gebeurd kan zijn tussen 4 en 5, is dat de kabelboom bij het uitbouwen van het contact achter heeft bewogen en nu geen sluiting meer maakt.
Bekleding over het spatscherm in de kofferbak maar verwijderd (1,5 uur werk zonder tekeningen).
Tussen stekker en kabelboom geen zichtbare schade aan de kabels.
Conclusie de kabelboom de sluiting zit ergens in de kabelboom naar de kofferbak.

Plan van aanpak:
  1. De + draad achter de zekering kast doorknippen
  2. Stekker van de aansluiting in de kofferbak afnippen en stuk + en - kabel aansolderen
  3. De min - draad aansluiten op het - punt van de trekhaak
  4. De + draad aansluiten op de geschakeld + van de trekhaak
  5. Nieuwe + draad trekken van de zekering kast naar de middenconsole
  6. Nieuwe + draad solderen aan stekker van contactdoos voor
Mogelijke oorzaak?
De compressor die wordt gebruikt voor de Karstentent. De compressor trekt maximaal 15A zeker als de boel een beetje of druk komt. Dat heeft me al een paar keer een zekering voor de auto gekost. De compressor zelf is ook afgezekerd op 15A, maar die is nooit geklapt. Ik heb het vermoeden dat 12V draad en de 0 draad op zich wel 15A kunnen hebben, maar dat ingekapseld in een kabelboom ze hun warmte niet voldoende kwijt kunnen en de isolatie week wordt. Met als gevolg dat er op een gegeven moment een kruipstroom is gaan lopen, welke op zeker moment voldoende was om een definitieve sluiting te veroorzaken.

Zo nu weer aan het werk. Morgen moet het klaar zijn...
Iets met lange vakantierit, kinderen filmpje kijken en koelkastje mee.:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Mogelijke oorzaak?
De compressor die wordt gebruikt voor de Karstentent.
Om herhaling te voorkomen: gebruik de Karsten 2-cilinder voetpomp. Die trekt geen stroom.
Belangrijker: die bezorgt je meteen het equivalent van de aanbevolen "dagelijkse 30 minuten matig-intensieve lichaamsbeweging" voor minstens een week... :D
 

keesd

Lid
Ja ja, zelfs met een compressor kom ik wel aan de broodnodige arbeid. Dat begint al met het van de zolder halen van de tent en bijbehorende aanbouwdelen. En na de vakantie mag het hele zootje weer naar de zolder :nailbiting:.
Maar goed exercitie geslaagd. Alle 12Volts meuk werkt weer :jaja:.
Morgen pakken en toeren.
 

Cordoba

Forumguru
Mooi dat het weer werkt, maar volgens mij is een beschadigde bedrading door overbelasting vrij zeldzaam. Het kan soms per modeljaar verschillen, maar bij mij hoort de 12V plug afgezekerd te zijn op 10A, als daar een zwaardere zekering in gedrukt wordt kan dat net zulke problemen veroorzaken. Check je instructieboekje om te checken hoe zwaar de zekering voor de 12V in jouw auto hoort te zijn.
 

keesd

Lid
Volgens het instructieboekje 15A, maar als ik de dikte van de draden bekijk, heb ik meer vertrouwen in 10A afzekering. Niet zo zeer vanwege de hoeveelheid koper, maar meer de dunne isolatie.
Nu is het bij het gebruik van de compressor voor het opblazen van de karstentent wel zo, dat de druk en dus ook het amperage over een langere tijd gestaag oploopt. De compressor doet er alles bij elkaar zo'n 25 minuten over om de slangen op 5,5 bar te krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
De compressor doet er alles bij elkaar zo'n 25 minuten over om de slangen op 5,5 bar te krijgen.
Voor onze 2,20 x 2,20 tent (met aanbouwslurf) redde ik het met de voetpomp ook in een goed half uur, maar misschien heb jij een groter model?
Na 18 jaar Karsten overigens toch maar overgestapt op een caravan - altijd gebukt naar binnen vond mijn rug niet leuk meer...
 
Bovenaan Onderaan