Kortsluiting autoradio

Maho1979

Nieuw lid
Ik zal maar gelijk toegeven dat ik ontzettend dom geweest ben.
Onlangs heb ik een nieuwe autoradio ingebouwd (Pioneer DEH-x9500bt) in mijn Octavia I. Bij het uitzetten van de auto werden alle instellingen gewist.
Daarom heb ik de gele en rode draad omgewisseld. Bij testen werkte het prima.
Echter bij het terugzetten van de radio vergat ik de isolatie vd stekkertjes helemaal terug te schuiven. Dus toen ik de accu weer aansloot, reageerde de min van de accu vrij hevig. Ik vermoed dat de rode draad tegen de gele draad aanzat.

Ik heb inmiddels het een en ander nagelopen. Er bleek een zekering (uiteraard van de autoradio) kapot te zijn in de zekeringskast. Die heb ik vervangen. Echter de radio doet nog steeds niets.
Het kan natuurlijk dat de radio gewoon kapot is gegaan. Het rare is echter dat mijn oude autoradio ook niks doet als ik die weer aansluit (die nog wel prima werkte toen ik 'm verving). Tenslotte heb ik ook de originele skoda radio nog geprobeerd (symphony). Die geeft wel een reactie (ik moet daar een 4 cijferige code invoeren die ik niet bij de hand heb dus kan ik die verder niet testen)
Wat zijn er nog meer voor mogelijkheden? Hebben jullie nog tips/ideeen?
Alvast bedankt
 

Maho1979

Nieuw lid
Zekeringen in je auto nakijken.

Je bedoelt de zekeringen in de kast neem ik aan? (aan de linkerkant van het stuur). De zekering voor de autoradio was daarvan doorgebrand en is vervangen, zoals hierboven beschreven). Welke andere (kapotte) zekeringen kunnen er voor zorgen dat de autoradio niet functioneert?
 

Noord26

Forumguru
Je bedoelt de zekeringen in de kast neem ik aan? (aan de linkerkant van het stuur). De zekering voor de autoradio was daarvan doorgebrand en is vervangen, zoals hierboven beschreven). Welke andere (kapotte) zekeringen kunnen er voor zorgen dat de autoradio niet functioneert?
Zekering van de radio dacht ik dat je zekering achterin de fysieke radio zelf bedoelde..
 

Cordoba

Forumguru
@MAHO: meet eens of er spanning staat op de geschakelde 12V en de constante 12V. Goede kans dat er 1 van de 2 niet aanwezig is, door bijv. nog een kapotte zekering, kan zekering zijn voor 'instrumentenbord' die volgens mij ook voor de constante 12V op de radio zorgt.
 

Ronnie

Forumguru
Dan toch maar even met een proeflampje en/of multimeter aan het werk!
Pin 7 = Accu 12V (constante plus)
Pin 4 = Geschakelde plus 12V (Contact aan-uit)

@Cordoba : je was me net voor.....
 

Maho1979

Nieuw lid
@MAHO: meet eens of er spanning staat op de geschakelde 12V en de constante 12V. Goede kans dat er 1 van de 2 niet aanwezig is, door bijv. nog een kapotte zekering, kan zekering zijn voor 'instrumentenbord' die volgens mij ook voor de constante 12V op de radio zorgt.

Heb de zekeringen nog even doorgelopen. Van het instrumentenbord (nr 11) was niet kapot, maar die er boven wel! (nr 10, benzinemotor - regelapparaat). Geen idee of dat er mee te maken heeft, maar vervang ik uiteraard even. Heb ze niet op voorraad, morgen maar even halen. Wel raar trouwens dat er een 10A in zat terwijl er in het boekje staat dat er een 20A in moet. Twijfel nu zelf of ik er weer een 10A in doe of toch een 20A. Weten jullie dat toevallig?
 

Cordoba

Forumguru
20A is meestal een blauwe steekzekering, 10A is geel van kleur. Weet je zeker dat je de goede telling hebt aangehouden voor de zekeringen? (ik weet niet of er bij jou ook een kaartje bij zit, met de nummering en een symbool van de belangrijkste gebruiker per zekering)

Als je zeker weet dat je geen vergissing hebt gemaakt (en het boekje bij jouw auto hoort, en niet voor bijv. ander modeljaar is), gewoon vervangen door 20A. Overigens zorg gewoon dat je wat zekeringen op voorraad hebt, als je er een stel gelijk koopt, is het meestal ook goedkoper, en kun je ook in het weekend zo een zekering vervangen indien nodig.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het schema van Ronnie bekijk, zie ik dat er een 10A zekering in hoort voor auto's vanaf 11.01 (november 2001) en is die zekering voor het s-slot (de zaken die over het contactslot geschakeld staan, zoals bijvoorbeeld de geschakelde plus van de autoradio). Ik heb het schema er niet bij, maar vermoed dat de zekering voor het bijbehorende relais voor het s-slot is.

Voor oudere auto's is het voor diesel maar een 5A zekering, en voor benzineuitvoeringen een 15 A zekering.
(uit het hoofd: 5A is rood van kleur, 15A is oranje/bruin)

Het lijkt er dus op dat de zekering de boosdoener is, en dat er wel de goede zekering in zat.
 

Maho1979

Nieuw lid
Als ik het schema van Ronnie bekijk, zie ik dat er een 10A zekering in hoort voor auto's vanaf 11.01 (november 2001) en is die zekering voor het s-slot (de zaken die over het contactslot geschakeld staan, zoals bijvoorbeeld de geschakelde plus van de autoradio). Ik heb het schema er niet bij, maar vermoed dat de zekering voor het bijbehorende relais voor het s-slot is.

Voor oudere auto's is het voor diesel maar een 5A zekering, en voor benzineuitvoeringen een 15 A zekering.
(uit het hoofd: 5A is rood van kleur, 15A is oranje/bruin)

Het lijkt er dus op dat de zekering de boosdoener is, en dat er wel de goede zekering in zat.

Ik heb vandaag een aantal nieuwe zekeringen gehaald. Nr 10 en 42 vervangen. Daarna deed alles het weer gewoon.
Bedankt voor het meedenken en de tips!
 
Bovenaan Onderaan