Korting/goede inruil op OIII combi

Maxel

Nieuw lid
Vandaag heb ik de OIII combi voor het eerst in het echt gezien en meteen een proefrit gemaakt. Ben meteen verliefd geworden op die auto, maar knapte weer een beetje af toen de offerte werd uitgebracht. Kreeg namelijk een bizar laag bod op mijn huidige auto en in de prijs van de elegance businessline zou al korting verwerkt zijn zodat er nauwelijks iets mogelijk was.....

Ik heb de indruk dat op dit moment erg veel belangstelling voor de combi is omdat ie er pas net is. De orderboeken stromen dus snel vol waardoor de dealer in een luxepositie zit en dus hard kan onderhandelen. Hopelijk zie ik het verkeerd. Ben dan ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Hebben jullie goed kunnen onderhandelen en veel korting kunnen bedingen? Ben best bereid om elders in het land mijn combi te gaan kopen als ik daar een goede inruilprijs of hoge korting krijg. Tips zijn dus welkom.

Thanks alvast!
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst is het van belang wat je in te ruilen hebt. Wat bij dealer A absoluut niet behoorlijk in te ruilen valt, is bij dealer B misschien de auto waar ie al lang naar op zoek is voor een klant, over een half jaar kan dat precies omgekeerd zijn, en ben je bij dealer A beter af. Ik denk dat er voor de combi op voorhand al een flinke wachtlijst is, omdat de gewone O3 er al even is.

(ik heb het zelf ooit meegemaakt, dat een verkoper gewoon vertelde dat ie geen goede inruilprijs kon geven voor mijn auto, omdat ie al 3 min of vergelijkbare occasions had staan, maar dat het over een aantal maanden best anders kon zijn. In zo'n geval weet je waarom het is, en weet je dat een bedrijf niet structureel een veel te lage inruilprijs geeft)
 

ertromp

Forumguru
Er zijn verschillende factoren die meespelen bij aankoop/inruil auto.
Ten eerste wat heb je in te ruilen? Courant model / kleur van deze auto / veel of weinig km / onderhoudshistorie etc.
Er zit verschil in marges voor de garagehouder tussen een businessline uitvoering en een "gewone" uitvoering.
Op de gewone zou je ca. 4-8% korting moeten kunnen bedingen is m'n ervaring. Op de businessline hooguit een paar procent of het gaat om het afronden van het eindbedrag.

Belangrijkste vind ik dat het uiteindelijke toe te leggen bedrag naar je zin is.
 

s-line

Forumguru
Mijn dealer vertelde mij 2jaar geleden dat op de business inderdaad veel minder korting gegeven kan/mag worden omdat er op deze auto al zoveel optie's zitten waar infeite al weinig meer op verdiend wordt. En volgens mij zijn de business modellen ook alleen maar voor NL want Nederlanders willen veel voor weinig!
En inruil is ook financieel ook heel ongunstig,je kan hem beter particulier proberen te verkopen maar dan moet je geen haast hebben maar kan je een hoop geld schelen, meer geld voor je auto en meer korting omdat je niets inruild de dealer is ook meestal niet zo happig op tweedehands daar hebben ze vaak al zat van staan.
 

fh232

Nieuw lid
Er zijn verschillende factoren die meespelen bij aankoop/inruil auto.
Ten eerste wat heb je in te ruilen? Courant model / kleur van deze auto / veel of weinig km / onderhoudshistorie etc.
Er zit verschil in marges voor de garagehouder tussen een businessline uitvoering en een "gewone" uitvoering.
Op de gewone zou je ca. 4-8% korting moeten kunnen bedingen is m'n ervaring. Op de businessline hooguit een paar procent of het gaat om het afronden van het eindbedrag.

Belangrijkste vind ik dat het uiteindelijke toe te leggen bedrag naar je zin is.
De dealermarge op de businessline is 4,5%, dat lijkt mij dan ook de max. korting die je kan bedingen.
 

Noord26

Forumguru
Hoe kom je daar bij? Dat is de marge die je verteld wordt wellicht.

Als dagelijks beroep moet ik offertes aanvragen en uitwerken. En dat schept ook in je persoonlijke grotere aanschaffen voordelen op. Zo kreeg ik op de huidige Elegance BL vrij gemakkelijk 12-13% afgelult en gaven ze er waar ik tekende duidelijk het meeste terug voor de inruiler. Plus nog nieuwe zomersloffen en velgen, nieuwe winterbanden en 2 jaar garantie..

4,5% marge? Onmogelijk om een bedrijf te doen laten bestaan inclusief alle omzet uit onderhoud/reparaties. De kosten zijn aanzienlijk hoger als menigeen denkt.

Een van de eerste algemene lessen: accepteer nooit een eerste offerte als er niets aan een leverdatum gedaan kan worden. Kan er wel iets aan de leverdatum gedaan worden, laat dan zwart op wit zetten wat de gevolgen voor de leverancier zijn als die datum niet gehaald wordt.

Ook een van de eerste lessen: vraag altijd op meerdere plaatsen offertes aan en vraag de aanbieders van hogere offertes waarom zij hetzelfde product niet tegen dezelfde of betere condities kunnen leveren als hun collega's/concurrent dealers.

Onderhandelen kun je het beste doen tegen de eind van een kwartaal. Dealers/verkopers staan op basis van contracten via importeurs te werken. Worden er bepaalde doelen niet behaald kan dat grote gevolgen hebben. Hierdoor is het mogelijk dat ze dmv een veel hogere korting als normaal deze doelen wel eerder kunnen behalen en jij als klant daarvoor mee kan profiteren wat een importeur van ze eist. (Persoonlijk ben ik op 22 december een dealer binnen gelopen en wilde voor het einde van het boekjaar nog tekenen. Dan kan er opeens heel veel met een duurder-segment auto..)
 

Joske

Forumguru
Oh en een Amerikaans bedrijf sluit het boekjaar 1 oktober af ;), september is dus goede maand in dat geval :-)
 

fh232

Nieuw lid
die 4,5% staat in de dealerversie van de brochures. Denk dat de meeste leasemaatschappijen die korting ongeveer op zullen strijken (als ze al niet rechtstreeks bij importeur bestellen)
 

rudolfi

Forumguru
Heb zelf voor een elegance gekozen omdat daar meer marge op zit voor de deler en er dus meer ondrhandelingsruimte is.
 

Noord26

Forumguru
Bedrijven als nieuweautokopen.nl geven standaard op vrijwel alle auto's (of het moet net een splinternieuw model zijn) minimaal 7% korting tov een brochure-prijs. En dan moeten dergelijke bedrijven er nog genoeg aan verdienen om winst te maken.

10% is daarom realistischer en de daadwerkelijke winst, kan ik uit ervaring vertellen, is nog iets groter.
 

Joske

Forumguru
Bij Audi kan ik alvast verklappen dat de winstmarge voor een dealer in België tss 12 en 15 % procent ligt op de prijs met opties zonder (uiteraard) BTW. Waarvan de helft naar de verkoper gaat, indien die (afhankelijk van dealer) 200 wagens verkoopt op 1 boekjaar. Is meestal de net niet te halen grens in de praktijk uiteraard...
 

CDK

Forumguru
ik sluit me volledig bij Noord26 aan, dit is ook de weg die ik bewandeld heb, tegen de importeursdeadline zijn er hoge kortingen te behalen én dikke inruilprijzen te realiseren.

greetz Corné
 

Maxel

Nieuw lid
Hoe kom je daar bij? Dat is de marge die je verteld wordt wellicht.

Als dagelijks beroep moet ik offertes aanvragen en uitwerken. En dat schept ook in je persoonlijke grotere aanschaffen voordelen op. Zo kreeg ik op de huidige Elegance BL vrij gemakkelijk 12-13% afgelult en gaven ze er waar ik tekende duidelijk het meeste terug voor de inruiler. Plus nog nieuwe zomersloffen en velgen, nieuwe winterbanden en 2 jaar garantie..

4,5% marge? Onmogelijk om een bedrijf te doen laten bestaan inclusief alle omzet uit onderhoud/reparaties. De kosten zijn aanzienlijk hoger als menigeen denkt.

Een van de eerste algemene lessen: accepteer nooit een eerste offerte als er niets aan een leverdatum gedaan kan worden. Kan er wel iets aan de leverdatum gedaan worden, laat dan zwart op wit zetten wat de gevolgen voor de leverancier zijn als die datum niet gehaald wordt.

Ook een van de eerste lessen: vraag altijd op meerdere plaatsen offertes aan en vraag de aanbieders van hogere offertes waarom zij hetzelfde product niet tegen dezelfde of betere condities kunnen leveren als hun collega's/concurrent dealers.

Onderhandelen kun je het beste doen tegen de eind van een kwartaal. Dealers/verkopers staan op basis van contracten via importeurs te werken. Worden er bepaalde doelen niet behaald kan dat grote gevolgen hebben. Hierdoor is het mogelijk dat ze dmv een veel hogere korting als normaal deze doelen wel eerder kunnen behalen en jij als klant daarvoor mee kan profiteren wat een importeur van ze eist. (Persoonlijk ben ik op 22 december een dealer binnen gelopen en wilde voor het einde van het boekjaar nog tekenen. Dan kan er opeens heel veel met een duurder-segment auto..)

@Noord26: ben wel benieuwd waar jij je O3 EBL hebt gekocht. Misschien moet ik daar ook maar eens langs gaan.....
 

CDK

Forumguru
tip die ik je kan geven..... Skoda Rijnwoud in Rotterdam, daar is nog steeds heel goed te onderhandelen :)
 

Noord26

Forumguru
Ik heb geen O3, kijk maar in mijn onderschrift. Ik had eerst een Fabia Combi Greenline (nieuw) en daarna deze SuperB (2e hands). Bij zowel de Fabia (auto Noordhoek - Tilburg) als de SuperB (Rijnwoud Rotterdam) was er zeer goed te onderhandelen.
 

rudolfi

Forumguru
Rondje langs meerdere dealers loont echt de moeite idd. Ben zelf bij 3 geweest en uiteindelijk m'n nieuwe octavia combi besteld bij Volvo broekhuis in Groningen daar kreeg ik t meeste voor de c30. Maar toch vergelijkend waren onderzoek wezen doen bij skoda dealer in Groningen en Heerenveen. En omdat broekhuis meerdere merken verkoopt was dit voor mij de beste oplossing
 

Dennis Nijholt

Forumguru
LOL rudolfi..ik heb zowel onze Citigo als de O3 in Heerenveen gekocht...terwijl de eerste skoda in 2002 (Superb) (laatste lease auto) ik gekocht heb bij van heukelem in Groningen. Kreeg de Citigo in Heerenveen het goedkoopst, en heb toch echt rondgekeken voor de prijs, in Assen (is broekhuis) en Emmen (is ook broekhuis). De broekhuis vestigingen weten van elkaar wie waar komt voor offertes. En ik heb ook gekeken op internet zoals nieuweautokopen.nl...terwijl ik de Citigo kocht vertelde ik ook altijd wie hem het goedkoopst levert krijgt ook de O3. En Van den Brug in Heerenveen heeft het dus gewonnen. Heb ook aan Broekhuis en nieuweautokopen.nl verteld wat de offertes waren maar op 1 of andere manier kwamen ze niet in de buurt.

ps. ik had geen inruil voor de Citigo.
 

rudolfi

Forumguru
Klein wereldje. Ken de manager van broekhuis Volvo al heel lang, sinds 2001 4 Leons gehad. Misschien is dat mijn geluk geweest. Hij was toen manager bij broekhuis assen, voorheen van Benthem. Eerste 2 Leons waren lease die om de 2 maand een beurt moesten hebben vanwege het aantal kilometers wat ik reed. Zo zie je maar weer dat het per geval varieert.
 

Gunner

Forumguru
Hoe kom je daar bij? Dat is de marge die je verteld wordt wellicht.
Uiteindelijk is het (voor mij persoonlijk) belangrijk wat ik bij moet betalen, en of er dan dikke korting op zit ja of nee maakt me dan niet eens zoveel uit. Ik vind het niet zo erg dat ze er wat aan verdienen. Als m'n dealer verdwijnt omdat er niets wordt verdiend is dat voor mij ook nadelig ;)

Ben dan ook niet bij andere dealers geweest, maar wel de deal gesloten waar ik tevreden mee was. En nogmaals, dat vind ik het belangrijkste.
 

CDK

Forumguru
@Gunner, het gaat tenslotte om waar je jezelf goed bij voelt daar heb je een punt :)
in mijn geval ging het om een bedrag waar je echt U tegen zegt

greetz Corné
 
Bovenaan Onderaan