Kort "vreemd" geluid bij starten.motor 1.4 benzine

redriver

Actief lid
Al sinds dat wij de octavia hebben hoor je bij het starten ongeveer 1 seconde een geluid dat ik niet kan thuisbrengen. In onderstaande video hoor je het op ongeveer 0:56 seconden. Ik hoor het ook bij de Skoda Karoq van de buurman dus zal wel normaal zijn. Maar wat is het ? Na het starten, dus als de motor draait en tijdens het rijden hoor ik het verder nooit.

 

JeSko

Forumguru
Dat exacte geluid maakt de Nissan Pulsar van mijn grootmoeder ook net na het starten. Geen flauw idee wat het is, maar het is niets geks.
 

Herzog Jan

Forumguru
Hetzelfde als in dit topic ?
 

redriver

Actief lid
Het enige filmpje in dat andere topic waarvan ik zeker weet dat het hetzelfde geluid is is dit filmpje


Wat dus nu bijna zeker is is dat het geluid bij meerdere Skoda's heel kort hoorbaar is bij het starten van de motor. Nu ben ik dus benieuwd waar het geluid vandaan komt er of het kwaad kan . We rijden nu probleemloos bijna 2 jaar met de auto (ook 1.4 TSI) en het geluid is altijd aanwezig geweest.
 

hemi24

Forumguru
Exact hetzelfde geluid als bij de start van de Golf van m’n vrouw met dezelfde motor…
 

redriver

Actief lid
Maar RARARA wat is het ? Ik zit te denken aan een of ander drukpompje of een naloop van de startmotor.
 

wouter-1303

Senior Member
Dit geluid heb ik ook bij mijn 1.4 150pk. De ene keer wel, de andere keer niet. Maar alleen met starten.
Misschien gevalletje startmotor en dan toch de startknop iets te lang ingehouden? Ook al lijkt het alsof je dat dus niet doet.
De ene keer start de motor ook wat sneller dan de andere keer heb ik het idee.
 

gehaktbal

Forumguru
Interessant topic, dit ga ik volgen. Zowel mijn eigen Octavia als de Dacia Duster van mijn buurman maken exact dit geluid na het starten. Volgens mij kan het geen kwaad, maar ben ook wel benieuwd wat het precies is.
 

PizzaPieter

Forumguru
Op een Engelse site kom ik tegen dat het de opbouw van oliedruk is en/of het gebrek aan olie in cam phaser (nokkenas afstelling)
 

redriver

Actief lid
Denk t ook nu ....

The flowing noises occur at the oil pressure is built up during the engine start and are particularly pronounced after a long stationary period of the vehicle. The noises are construction-related and normal. There is no parts damage.
 

redriver

Actief lid
Nog even terugkomend op "het geluid" .... liep gisteren langs een startende vrij nieuwe renault megane en die had hetzelfde kortstondige geluid. Het is dus blijkbaar niet VAG gebonden :-)
 
Bovenaan Onderaan