Koppelingsset vervangen: Wat nog meer?

gehaktbal

Forumguru
Ik ben van plan de koppelingsset van mijn O3 uit 2013 te vervangen.

Paar facts:
Bouwjaar: 2013
Km-stand: 245.000 km
Motor: 1.4 TSI
Motorcode: CHPA
Versnellingsbakcode: NBJ

Klachten/reden tot vervanging:
- Koppelingspedaal trapt zwaar. Bij enige bewuste slip, wordt deze ineens een stuk lichter totdat de auto een aantal uur later stil gestaan heeft;
- Hoogte van aangrijpingspunt is wisselend. Om die reden zijn de hoofd- en hulpkoppelingscilinder al vervangen en natuurlijk ontlucht. Probleem blijft bestaan;
- Schakelen gaat soms hakerig, soms soepel (ik denk in samenspraak met het punt hier boven);
- Druklager is soms zeer goed hoorbaar bij stationair draaien. Paar keer koppelingspedaal indrukken en druklager is ineens stil, weer paar keer intrappen en je hoort hem weer;

Het vervangen van de koppeling wil ik uitvoeren in een doe-het-zelf garage met brug en profi gereedschap, samen met iemand die een bredere auto-achtergrond heeft (maar niet specifiek VAG).

Over het vervangen bij deze 2 vragen aan de techneuten hier:

1. Ik wil de set "SACHS KOPPELINGSSET XTEND 3000 970 101". Weet iemand of deze passend is bij de motor/versnellingsbak code?
2. Zijn er behalve de set (koppelingsplaat, drukgroep en druklager) meer zaken om (preventief) mee te vervangen i.v.m. bovenstaande klachten? Of is het bijv. gezien km-stand verstandig om de krukaskeerring mee te vervangen? Of b.v. de geleidebus van het druklager? Of is dit onzin?

Bedankt alvast! Hoop een berg leed te kunnen voorkomen waarbij de versnellingsbak er na de koppelings-wissel weer van af zou moeten! :D Da's zo'n beetje het laatste waar ik straks aan wil denken als ik dit gedaan heb.
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Met de set (plaat, drukgroep en druklager) zou het geen probleem moeten geven, een plastic prise as maakt het centreren van de plaat een stuk eenvoudiger......
 

Thijs4motion

Forumguru
- Druklager is soms zeer goed hoorbaar bij stationair draaien. Paar keer koppelingspedaal indrukken en druklager is ineens stil, weer paar keer intrappen en je hoort hem weer;

dit even verduidelijken
een druklager is hoorbaar bij ingetrapte koppelingspedaal
hoor je het bij niet ingetrapt pedaal, dan is het je prise as lager in je versnellingsbak


keerringen zou ik vanaf blijven als deze niet lekken

als de bak er toch af is, steek er een nieuwe koppelingscilinder in, origineel of betrouwbaar merk

hebben deze modellen een lager in het vliegwiel voor de prise as, of een bronzen bus oid?
 

gehaktbal

Forumguru
dit even verduidelijken
een druklager is hoorbaar bij ingetrapte koppelingspedaal
hoor je het bij niet ingetrapt pedaal, dan is het je prise as lager in je versnellingsbak
Dit is volledig nieuw voor mij. Bij niet ingedrukt pedaal, staat er geen druk op het druklager dus is speling mogelijk: rammelen.
Maar ik begrijp van jou dat het dus precies andersom is en dat mn bak wss verrot is?
 

catch me

Forumguru
Heb zelf zo'n beetje dezelfde "klachten" met dezelfde motor en bakcode maar dan in een seat leon 2014.
De koppeling blijft soms een soort van hangen op het moment dat hij aangrijpt en maakt regelmatig een schrapend/piepend geluid.
Schakelen gaat over het algemeen goed, alleen bij langzaam overschakelen van 1 naar 2 soms beetje hakerig.
Het schakelen is over het algemeen niet heel licht moet ik zeggen zeker niet in vergelijking tot vorige auto's uit t vag segment die ik gehad heb.

@blackswamp30 Dat rammelende geluid hoor je dat binnen in de auto bij je pedalen, stationaar draaiend?

Bij mij wel en heb ook een heel licht gierend geluid als je in z'n 6de 100km pu rijd. .In z'n 5 is het geluid weg.
Dit komt niet voort uit het druklager maar uit een defect lager van de 6de versnelling. Oorzaak ( af fabriek) net te weinig olie erin waardoor de 5 en 6 te weinig smering krijgen.
Het is dus best mogelijk dat je hetzelfde probleem hebt.
Koppeling ga ik op korte termijn vervangen en een gereviseerde bak monteren.
 

gehaktbal

Forumguru
Het geluid komt duidelijk onder de motorkap vandaan en herken ik ook als een druklager geluid, ook van andere wagens.

Interessant dat je begint over het zwaarder schakelen, want los van het “hakkelend er in vallen” wat ie soms doet, gaat het ook in het algemeen wat stroever dan bij andere vag autos.

Gierend geluid bij het rijden heb ik niet, behalve dat er wat resoneert rond 2500 toeren bij vol gas. De versnelling maakt dan niks uit.

Heb naar dat laatste al meerdere mensen incl garagebedrijven laten kijken en allen geven aan dat het niks spannends is en dat ze niks kunnen vinden.
Geeft mij voordeel vd twijfel dat het toch evt weer het druklager of de drukgroep zou kunnen zijn.
 

Thijs4motion

Forumguru
Dit is volledig nieuw voor mij. Bij niet ingedrukt pedaal, staat er geen druk op het druklager dus is speling mogelijk: rammelen.
Maar ik begrijp van jou dat het dus precies andersom is en dat mn bak wss verrot is?
een druklager zal niet rammelen, deze zit namelijk vastgeschroefd aan je versnellingsbak
(of alles moet afgebroken zijn maar dat hoor je wel)

als je je pedaal bedient druk je het lager tegen de drukgroep aan,
dit houd in dat deze mee moet gaan draaien (lager) dan hoor je of deze defect is of niet
onbelast is er geen contact tussen druklager en drukgroep


ik ben geen lid, maar misschien iemand hier wel?
 

catch me

Forumguru
Bij mij is het het gierende geluid heel licht hoorbaar moet de radio wel uit anders hoor je het niet.
Ratelende geluid van de bak is ook goed hoorbaar buiten de auto en in de auto bij stationaar draaiende motor, koppeling intrappen en het is weg.
 

Thijs4motion

Forumguru
schiet me nu te binnen ratelen bij onbelaste koppeling kan ook nog het 2massa vliegwiel zijn.

@Peter-036 ik heb het in dit geval over een hydraulisch lager, deze zitten aan de bak geschroefd.
Renault Volvo nissan e.d. hanteren dit,

net even gekeken deze skoda dus niet
 

vulk

Lid
Als de bak er af is, dan zou ik zeker de krukaskeerring vervangen.

Kost misschien 20 euro extra, maar als de oude na een half jaar gaat lekken, dan moet de bak er terug af.
 

gehaktbal

Forumguru
Onnodig citaat.
60 euro, van Borsehung. Had hem al aangeschaft :D Net als de versnellingsbak-keerring.
Moet alleen nog blijkbaar aan een tooltje komen om die krukaskeerring te monteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan