Koppelingsset DSG7 vervangen onder garantie

Monteurtje

Forumguru
PS: Wat de herstelling nog bemoeilijkt volgens mijn Belgische dealer is dat er 2 types koppelingsplaten gebruikt worden voor deze koppeling. Ze moeten de koppeling eruit halen om te achterhalen welk type erin zit, en dan pas kunnen ze die bestellen. Klopt dit? Ik kan me niet inbeelden dat daar geen gegevens van zijn? Zou toch erg amateuristisch zijn?

Dat is niet zo heel moeilijk. Vanaf een bepaalde modeljaar is de koppeling verandert. Maar aan de hand van de productiedatum en modeljaar van de auto is dat eenvoudig te achterhalen. Tenzij die net in de grens valt dat het onderdeel is gewijzigd Kan ik mij voorstellen dat er misschien een tussen zit niet klopt met de gegevens in ETKA. Maar heb nog nooit de verkeerde gehad. In ETKA staat ook altijd duidelijk de datums erbij van wijziging.

Je hebt ook als klacht dat de auto meermaals schokt met wegrijden. Dat klinkt mij bekend in de oren en de oplossing is in dat geval de koppeling vervangen. Dat is toen ook vanuit de fabriek medegedeeld.
Stel dat de second opinion uitwijst dat de koppeling vervangen moet worden, zorg er dan wel voor dat het bij een dealer of ander DSG specialist gebeurt. Die het gereedschap hebben en weten hoe je de afstelling bepaald van de koppeling. Het is niet zo dat je de oude eruit haalt en de nieuwe erin. Versnellingsbak er weer achter en gaan. Dat komt niet goed.
Wel een leuke klus. Heb er al een aantal gedaan. Oude en nieuwe uitvoering.
 

fabtdi

Lid
De skoda dealer in Zwolle is goed bekend met dit probleem. Collega en mede forumlid had vergelijkbare problemen met zijn Yeti en heeft daar onder garantie een nieuwe koppeling in de DSG gekregen. Hij rijdt nu weer probleemloos en schokvrij rond.
 

MarcoO2

Forumguru
Heb dan contact opgenomen met ECC Belgium om mn rechten te weten, en de handelaar in Nederland is verplicht me garantie te bieden. De handelaar is uiteraard niet tevreden want hij had me gezegd dat ik eigenlijk geen recht had op garantie bij de aankoop. Maarja, wettelijk is wettelijk.
Heeft ECC je ook nog verteld waar die garantie dan op gebaseerd is? "wettelijk is wettelijk" is makkelijk gezegd, maar op welke wettelijke bepaling is dat dan exact gebaseerd? Je hebt uitdrukkelijk géén garantie gekregen van de handelaar (en het is uitdrukkelijk niet zo dat iedere handelaar verplicht is om garantie te geven!), de fabrieksgarantie zal inmiddels ook vervallen zijn, dus je enige anker is dan nog het zogenaamde conformiteitsbeginsel en de vraag wat je redelijkerwijs mocht verwachten. Je komt dan in de spagaat tussen jouw onderzoeksplicht (bijvoorbeeld aankoopkeuring) en de informatieplicht van de verkoper. Zeker daar waar het om "publiekelijk bekende" problemen gaat (zoals de kettingspanner van deze motor en de problemen met de DSG67), weegt de onderzoeksplicht van jou als koper zwaar.

Ik denk dat je van de handelaar niet teveel moet verwachten, dit soort risico's horen een beetje bij het kopen bij een handelaar. Als je die risico's niet wilt, zul je bij een dealer of een handelaar die wél garantie geeft moeten kopen. Als je zonder aankoopkeuring en garantie een auto in het buitenland koopt, doe je dat meestal weloverwogen en bewust en neem je bepaalde risico's op de koop toe. Je kende die risico's ook, gezien alles wat je in je eerdere topic is verteld.

Uiteraard hoop ik voor je dat je er gewoon uitkomt met de handelaar, maar om te voorkomen dat je verkeerde beslissingen neemt wilde ik je enthousiasme wel een beetje temperen ;)
 

Yargo

Actief lid
Vandaag bericht gekregen dan de wagen kan afgehaald worden. Na mijn vraag over wat wat ze nu juist hadden gedaan deden ze in begin wat vaag. Ik begon toen al onraad te ruiken. Uiteindelijk zeiden ze dat de dealer in zwolle ( Kortrink Lichtmis ) niets kon vinden aan de wagen. Dus dit zelf na de bevestiging van mijn eigen dealer + DSG dokter :-/. Vandaag contact willen opnemen met Lichtmis, maar ze hadden het erg druk en na 3x bellen konden ze me nog steeds niet te woord staan ?!?. Morgen dus nog eens proberen bellen naar die garage. Maar ik zal van een kale reis terugkomen, kzie het nu al.
 

Yargo

Actief lid
Ik heb het over de dealer te Lichtmis. Ik dacht dat dit ook een onderdeel van Zwolle was, vandaar de verwarring :-).
 

dirkkroneman

Forumguru
Is idd van dezelfde eigenaar als ik mij niet vergis ;) Zwolle, Rouveen en Meppel. Waarvan de laatst genoemde niet meer bestaat (of binnenkort dicht gaat?).
 

Yargo

Actief lid
Ze vinden niets abnormaals zeggen ze. Dus ze hebben er eigenlijk niets aan gedaan en ben toch meer dan 3 weken mijn wagen kwijt... Op het verhaal dat mijn koelvloeistof na het bijvullen op 2 weken tijd weer gehalveerd was dus dat er zeker ofwel ergens een lek moet zitten, ofwel de waterpomp kapot moet zijn hadden ze ook geen antwoord. Ze vinden niets... Nochtans ligt er redelijk wat vloeistof op de bodemplaat en op de grond van mijn garage. Volgens mij dus duidelijk een verhaal van vriendjespolitiek tussen de 2 garages niets meer of minder maarja. Ik heb geen poot om op te staan, buiten de 2 diagnoses van DSG Dokter en mijn eigen dealer.Maar die leggen ze doodgewoon naast zich neer.... VCDS is geen officiële Skoda software dus niet betrouwbaar aldus die garage ... Zwaar balen!!
 

Monteurtje

Forumguru
Dat VCDS geen officiele Skoda software is en daardoor niet betrouwbaar lijkt me grote onzin. Laat ze met ODIS dezelfde meetwaardeblok uitlezen en ze krijgen waarschijnlijk dezelfde waardes in beeld. En dan is het wel betrouwbaar.
Als er koelwater op de onderplaat ligt moet er wat te vinden zijn. Afdichting van de aansluiting op de thermostaat lekken wel eens. De afdichtring die erin zit is iets te klein.
Erg vervelend dat je nu geen stap verder bent.
 

Yargo

Actief lid
Dat VCDS geen officiele Skoda software is en daardoor niet betrouwbaar lijkt me grote onzin. Laat ze met ODIS dezelfde meetwaardeblok uitlezen en ze krijgen waarschijnlijk dezelfde waardes in beeld. En dan is het wel betrouwbaar.
Als er koelwater op de onderplaat ligt moet er wat te vinden zijn. Afdichting van de aansluiting op de thermostaat lekken wel eens. De afdichtring die erin zit is iets te klein.
Erg vervelend dat je nu geen stap verder bent.
Ze beweren een druktest uitgevoerd te hebben zonder resultaat. Zou die slechte ring dan ook aan het licht komen bij dergelijke test?
 

Monteurtje

Forumguru
Als die niet bij de test aan het licht komt. Dan kun je in ieder geval een spoortje zien van koelvloeistof. Droogt namelijk roze van kleur op.
 

Yargo

Actief lid
Als die niet bij de test aan het licht komt. Dan kun je in ieder geval een spoortje zien van koelvloeistof. Droogt namelijk roze van kleur op.

Ik heb mijn Superb nogmaals bij mijn eigen Skoda dealer hier in België binnen gestoken. Ze belden me vandaag op dat na het uitvoeren van een druktest het overduidelijk was dat de waterpomp lekte.

met andere woorden, volgens mij heeft die Skoda dealer in Lichtmis juist niets aan mijn auto gedaan. Volgens mij hebben ze er zelf niet naar gekeken. Mijn garage zegt dat je er niet naast kon kijken. Echt straf :mad:
 

Falcon

Donateur
@Yargo: Het wordt dus nu tijd om alle rapporten (Skoda dealer in België, DSG Dokter en eigen dealer) naast elkaar neer te leggen en richting de rechter te gaan.. dan maar een civiele rechtszaak.
 

Joske

Forumguru
Ja idd.. zoals @Falcon al zegt. Er zit niet veel anders meer op.. alles documenteren, tegenpartij in gebreke stellen en hun aangetekende brief sturen dat de herstellingsfactuur op hun verhaald zal worden. In bijlage stop je dan de geschatte prijs voor reparatie (van de dealer).

Voor je het weet heb je mss wel een minnelijke schikking kunnen regelen.... ;)
 

Yargo

Actief lid
Graag ontvang ik van u een lijst met bevindingen en gebreken die uw auto volgens u heeft. Ik heb u vanaf dag een verteld dit op een nette volwassen manier te gaan oplossen ik doe dit dan ook.

Een kleine quote van de verkoper in een van de laatste mails dezer dagen. Toch ongelofelijk he. Hij toont volgens mij express dat hij wil mee werken maar lijdt volgens mij aan een zware vorm van alzheimer ofzo. Want hij weet al van half december maar al te goed dat de koppelingsplaten versleten zijn en de waterpomp lekt. Het is gewoon een geslepen vent. Hij wil nu dat ik de wagen terug naar daar breng en zal dan alles herstellen, maar eind vorig jaar zei hij net hetzelfde en heeft er ook niets aan gedaan :banghead:. Deze zaken laten herstellen in een externe firma valt niet onder de garantie zegt ie. Maar ze kunnen het toch niet zelf herstellen. Dus of ze hem nu naar een dealer brengen in Nederland, of hier in België maakt het toch niet uit maarja... Ik ken zijn soort ondertussen wel. Herstellingskosten volgens mijn dealer 1350 euro. Koppelingsplaten en waterpomp. En daar is de 65 procent coulance al van getrokken op de koppelingsplaten :cry:
 

Yargo

Actief lid
Ja idd.. zoals @Falcon al zegt. Er zit niet veel anders meer op.. alles documenteren, tegenpartij in gebreke stellen en hun aangetekende brief sturen dat de herstellingsfactuur op hun verhaald zal worden. In bijlage stop je dan de geschatte prijs voor reparatie (van de dealer).

Voor je het weet heb je mss wel een minnelijke schikking kunnen regelen.... ;)

Een minnelijke schikking zou ik zowieso preferen, want ik ben niet van plan nog eens mijn auto daar binnen te steken om dan voor een tweede keer te horen dat er niets aan is, hij is er toe in staat! Ook mogen ze hem van mij al zeker niet binnen steken bij Lichtmis want als die nog geen simpel lek kunnen opsporen, dan zijn ze al zeker niet capabel om een DSG te vervangen. Maar die 2 spelen gewoon onder 1 hoedje volgens mij.
 
Bovenaan Onderaan