Koppelingsset DSG7 vervangen onder garantie

Yargo

Actief lid
Zoals jullie misschien al weten heb ik onlangs een tweedehands Superb Combi 1.8 TSI 09/2010 in Nederland gekocht (als Belg). Ik merkte al redelijk snel dat er iets niet pluis was met de DSG7. Deze schakelde op sommige momenten toch redelijk bruusk, en dat vooral naar 4de. Wanneer ik in stadsverkeer rij, dus veel start stop schokt de wagen altijd wanneer er vanuit stilstand vertrokken wordt. Ook wanneer er vanuit stilstand een bocht van 90 graden gemaakt wordt durft de kast soms opvallend trillen. Dus mee naar garage hier in Belgie geweest en daar conclusie getrokken dat de koppelingsset vervangen dient te worden. De wagen doet dit nu wel niet altijd, de ene keer al wat meer dan de andere keer.

Daarbij komt dat ik vorige week melding kreeg van een lege koelvloeistoftank, wat effectief zo was. Dus hoogstwaarschijnlijk is de waterpomp ook lek ( bijgevuld maar er is al weer een groot deel weg ).

Heb dan contact opgenomen met ECC Belgium om mn rechten te weten, en de handelaar in Nederland is verplicht me garantie te bieden. De handelaar is uiteraard niet tevreden want hij had me gezegd dat ik eigenlijk geen recht had op garantie bij de aankoop. Maarja, wettelijk is wettelijk. Dus na heel wat discussiëren stemt hij plots toch in om de wagen bij hem te brengen zodat hij een 'second opinion' kan laten uitvoeren en als dan blijkt dat er iets niet werkt gaat hij dit vervangen.

Ik vind het raar dat hij plots wel instemt na een kwartier discussiëren en weigeren. Dus ik verwacht me eigenlijk aan een scenario waarin die second opinion zal zeggen dat er niets aan de hand is.

Nu is mijn vraag hoe ik me hier vooraf kan tegen wapenen?

Ik heb reeds een mail gestuurd naar mijn garage of ze hun bevindingen op papier willen wetten. Ook heb ik middels VCDS de slijtagegraad laten uitlezen en heb hiervan een foto (zie bijlage), maar is dit voldoende aangezien garages geen VCDS gebruiken dus misschien ook niet weten wat die getallen willen zeggen. Ik ga die foto ook zeker mee nemen. Zijn er nog dingen die ik kan doen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • vcds.jpg
    vcds.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 98

Yargo

Actief lid
@ertromp of @andrehj jullie idee of dit "normale" waarden zijn voor een DSG-koppeling?


@Yargo
ik wens je veel succes :thumbsup: (en dat bedoel ik gemeend ;) )

Zal het nodig hebben denk ik. Daar ik bijna 3h moet rijden om er te geraken moet ik de wagen er ook achterlaten. Dat komt er nog eens bovenop natuurlijk, niet bepaald praktisch.

Ik dacht hier gelezen te hebben dat het 3de blok van de 2de koppeling belangrijk is. Een nieuwe koppelingsplaat zou rond de 11mm zitten, een versleten 17mm. Dus als dit correct is zit hij er niet ver van.


PS: Wat de herstelling nog bemoeilijkt volgens mijn Belgische dealer is dat er 2 types koppelingsplaten gebruikt worden voor deze koppeling. Ze moeten de koppeling eruit halen om te achterhalen welk type erin zit, en dan pas kunnen ze die bestellen. Klopt dit? Ik kan me niet inbeelden dat daar geen gegevens van zijn? Zou toch erg amateuristisch zijn?
 

EdK

Forumguru
De DSG dokter is een mooie partij als second opinie lijkt me !!
Ook omdat PON daar met probleem bakken schijnt te komen als ik @ertromp zijn teksten goed heb gelezen...

Dus als meneer de dealer blijft hameren op die tweede opinie ( wat ze goedrecht mag zijn ) dan zou ik zeker er op aansturen dat ze daar de DSG nakijken voor jou en de dealer...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Yargo

Actief lid
De DSG dokter is een mooie partij als second opinie lijkt me !!
Ook omdat PON daar met probleem bakken schijnt te komen als ik @ertromp zijn teksten goed heb gelezen...

Dus als meneer de dealer blijft hameren op die tweede opinie ( wat ze goedrecht mag zijn ) dan zou ik zeker er op aansturen dat ze daar de DSG nakijken voor jou en de dealer...

Ik vrees dat ikzelf niet zal mogen kiezen waar de auto heen gaat. Al zeker niet omdat ie in begin zo moeilijk deed. Vandaar ook mijn vrees om het antwoord...
 

EdK

Forumguru
Tsja maar brengt hij hem naar toe ??
vriendjes garage ??

Dus vandaar dat je het er mijn inziens op moet aansturen dat het in Nederland gebeurd en dan bij een specialist en dat is dus de DSG dokter.

Dus geen vlaamse dealer maar ook geen hollandse dealer maar een hollandse specialist in dit onderdeel.

En ik weet echt niet wat de uitspraak van hun gaat worden ( dsg dokter ) maar ik denk dat hier voor beiden het eerlijkste antwoord boven zal komen.
 

Yargo

Actief lid
Tsja maar brengt hij hem naar toe ??
vriendjes garage ??

Dus vandaar dat je het er mijn inziens op moet aansturen dat het in Nederland gebeurd en dan bij een specialist en dat is dus de DSG dokter.

Dus geen vlaamse dealer maar ook geen hollandse dealer maar een hollandse specialist in dit onderdeel.

En ik weet echt niet wat de uitspraak van hun gaat worden ( dsg dokter ) maar ik denk dat hier voor beiden het eerlijkste antwoord boven zal komen.


Ik moet hem naar Zwolle brengen. Ik veronderstel dat hij gewoon naar een Skoda garage in Zwolle zal gaan, maar het kan even goed in eigen beheer gedaan worden, ik zal het eens navragen. Als ze het zelf gaan controleren ken ik inderdaad nu al het antwoord al.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve dat de DSG dokter de beste specialist is in dit deel van de EU, is het waarschijnlijk ook het adres dat de reparatie/herstel het goedkoopste kan oplossen.
Misschien zelf vooraf contact opnemen met de DSG-dokter in Varsseveld, wat je kunt doen om te voorkomen dat ze met je voeten gaan spelen.

Je kunt ook zelf bij de auto blijven, dan kun je zien wat er gebeurt, en waar ie naar toe gaat.
 

CDK

Forumguru
we gaan in elk geval massaal voor je duimen, hoe zuur is dit zeg...., koop je een auto in een buurland en dan heb je dit! Het moet gewoon netjes opgelost worden en anders gaan we (bijvoorbeeld) gewoon de betreffende persoon een paar weekjes plat bellen totdat hij wel z'n wettelijke verplichtingen nakomt naar jou toe. ;)
 

andrehj

Forumguru
@ertromp of @andrehj jullie idee of dit "normale" waarden zijn voor een DSG-koppeling?
Tot nog toe wordt hier in het forum (n.a.v. de website van Gerrit Speek) 17 mm als slijtagegrens gezien, en tot nu toe is daar het ongelijk nog niet van aangetoond, dus die 16.3 van K2 zit daar aardig dicht bij in de buurt.
 

EdK

Forumguru
@andrehj vandaar dat ik zeg dat de DSG dokter in deze de meest objectieve uitspraak in dit verhaal zal kunnen doen lijkt mij zo.
En dan ga ik van geen enkele waarde uit die hier is opgegeven, maar dat er wat met de bak van de TS aan de hand is dat lijkt me redelijk duidelijk
 

Yargo

Actief lid
Behalve dat de DSG dokter de beste specialist is in dit deel van de EU, is het waarschijnlijk ook het adres dat de reparatie/herstel het goedkoopste kan oplossen.
Misschien zelf vooraf contact opnemen met de DSG-dokter in Varsseveld, wat je kunt doen om te voorkomen dat ze met je voeten gaan spelen.

Je kunt ook zelf bij de auto blijven, dan kun je zien wat er gebeurt, en waar ie naar toe gaat.

Ik kan niet bij mn wagen blijven. Kan hem steeds enkel maar in de namiddag brengen (na een rit van 3h). Dus ik moet al iemand hebben die mee rijd met zijn wagen om me terug te brengen. En ervanuit gaande dat ie diezelfde week nog hersteld wordt (toch zeker aan de waterpomp) ga ik hem toch pas een week later terug kunnen gaan ophalen.
 

EdK

Forumguru
Dus maw je krijgt geen ruilwagen mee ?
Al is het tegen een redelijke vergoeding !

Maar hoe zit het met de belgische rechtsbijstand in een verzekering ?
Kun je die ook afsluiten en is die derhalve afgesloten en is die ook te gebruiken naar een dealer toe in Holland ?
 

Yargo

Actief lid
@andrehj vandaar dat ik zeg dat de DSG dokter in deze de meest objectieve uitspraak in dit verhaal zal kunnen doen lijkt mij zo.
En dan ga ik van geen enkele waarde uit die hier is opgegeven, maar dat er wat met de bak van de TS aan de hand is dat lijkt me redelijk duidelijk

Tvs ligt op een uur rijden van zwolle. Ik vrees dat ze niet zover zullen gaan met mijn wagen. Maar ik heb ze een mail gestuurd waar ze de wagen zouden doen.
 

Yargo

Actief lid
Dus maw je krijgt geen ruilwagen mee ?
Al is het tegen een redelijke vergoeding !

Maar hoe zit het met de belgische rechtsbijstand in een verzekering ?
Kun je die ook afsluiten en is die derhalve afgesloten en is die ook te gebruiken naar een dealer toe in Holland ?

Ik denk dat hij me afschiet als ik ook nog eens een vervangwagen vraag. Of heb ik daar recht op? Dat weet ik nu niet.

Alvast bedankt voor de steun jongens!
 

EdK

Forumguru
Afstand zou in deze niet uit mogen maken lijkt me.
Wel ik wens je in ieder geval sterkte met dit probleem.
En zorg ervoor dat je alle mondelinge uitspraken op papier krijgt, voor het geval dat je toch je rechtsbijstand moet gaan aanspreken
Mondelinge uitspraken moeten ook wel rechtsgeldig zijn maar ja toon het maar aan dat het is uitgesproken....
 

ertromp

Forumguru
@ertromp of @andrehj jullie idee of dit "normale" waarden zijn voor een DSG-koppeling?


@Yargo
ik wens je veel succes :thumbsup: (en dat bedoel ik gemeend ;) )

Die 2e koppeling gaat aardig naar de limiet van 17mm maar is dus nog geen probleem. Als je de limietwaarde bereikt heb krijg je eerst een voormelding alleen in VCDS. Je kunt dan nog steeds gewoon rond rijden. Wel zul al van die trillende/bonkende koppelings momenten hebben



De DSG dokter is een mooie partij als second opinie lijkt me !!
Ook omdat PON daar met probleem bakken schijnt te komen als ik @ertromp zijn teksten goed heb gelezen...

Dus als meneer de dealer blijft hameren op die tweede opinie ( wat ze goedrecht mag zijn ) dan zou ik zeker er op aansturen dat ze daar de DSG nakijken voor jou en de dealer...

Dat bakken daar vanuit PON terecht komen zul je mij niet hebben zien posten. Bij TVS komt wel menig dealer en ANWB met defecte DSG bakken of voor DSG aanpassingen
 

ertromp

Forumguru
Je kunt ook nog informeren of je DSG bak de enige tijd geleden verschenen update heeft ondergaan. Dat wil zeggen dan heeft de Skoda garage de synthetische olie vervangen voor een mineraal type en de software geupdated. Dat wil ook nog wel eens problemen opleveren
 

De Stip

Forumguru
Klopt ertromp, daarmee is bij mijn DSG ook alle ellende begonnen. Met als resultaat een compleet gereviseerde DSG op kosten van de fabriek, importeur en dealer. Daar zit overigens wel een hoop medewerking van mijn dealer bij en daarover heb ik zelf al een post gedaan op dit forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan