Koppelingspedaal blijft even onderin plakken

locker14

Actief lid
Een berichtje vanaf mijn vakantiebestemming in het schöne Duitsland. Vandaag zijn we met onze vouwwagen achter de O3 naar Duitsland gereden. De reis verliep prima en de auto deed wat we van hem/haar verwachtten. Toch gebeurde onderweg iets vreemds: toen we op de snelweg een keer moesten afremmen voor een baustelle en ik moest schakelen, voelde het koppelingspedaal vreemd aan. Intrappen ging iets zwaarder dan normaal maar nog prima, maar hij kwam heel langzaam weer omhoog. Alsof hij even op de bodem bleef plakken. Het gebeurde 2 of 3 keer achter elkaar. De laatste keer schoot het pedaal vanaf de laagste stand ineens weer omhoog met een ‘klonk’ en toen was het probleem voorbij. De resterende 100 kilometer gewoon prima de koppeling kunnen gebruiken.

Herkent iemand dit? Is dit iets om ter plekke even voor naar de garage te rijden? We hebben 2 jaar terug eens langs de snelweg gestaan met onze oude Fiat, toen de drukgroep van de koppeling het begaf. Ik hoop niet dat dit weer een voorteken is. Tips en advies zijn welkom

MarkvdD

Forumguru
Kijk eens of je mat wel goed ligt en niet te ver naar voren. Heb ik eens gehad met m'n vorige Octavia, toen bleef het koppelingspedaal net achter de rand van de mat hangen en schoot dan opeens omhoog.

locker14

Actief lid
Ik zal er eens naar kijken. Maar de mat zit vastgeklikt op de originele bevestigingspunten. Hij kan dus ook niet schuiven?

tim_j

Forumguru
Ik hoop voor je dat dat het is.
Ik had hetzelfde, dat het pedaal tegen mn voet aan klapte na indrukken. Toen was de koppelingsset+hevel vervangen. Kennelijk was de koppeling aardig gesleten en lag er een boel stof in het huis.

locker14

Actief lid
Net even gecheckt, de vloermat ligt vast op zijn plek. Ik denk dat dat niet de oorzaak is. Als ik op het probleem Google vind ik ook ‘lucht in het systeem’ als oorzaak? Dat zou dan weer vrij onschuldig zijn…

Tees

Donateur
Lucht in t systeem zou idd goed kunnen, maar de vraag is dan hoe dat erin gekomen is. Ik zou nog even afwachten of t vaker voorkomt, zo niet dan was t een belletje dat even verkeerd zat, anders zou t meer kunnen zijn.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Kijk eerst eens naar het niveau van de (rem-)vloeistof, de koppeling deelt die vloeistof met de hoofdremcylinder, en de eerste die een tekort krijgt is de koppeling.

locker14

Actief lid
Vloeistoffen zal ik straks even checken. Zojuist de garage in Nederland gebeld. Daar vermoeden ze dat het mechanisme (veer/cilinder) voor bediening van het pedaal even scheef zat of vervuild. Ik zou gewoon door moeten kunnen rijden. Als het probleem weer terugkomt, even naar de garage

EdK

Forumguru
En onlangs wel rondom de pedalen alles gestofzuigd ?
Want vuil kan soms ook rare dingen doen...
Met caddy van werk en vaak werkschoenen met redelijk wat modder kon ik op bepaald moment me gas amper nog indrukken
Bleek er onder pedaal een klont modder te liggen met wat kiezels erin.
Stofzuiger erdoor en geen last meer van gehad, en nu zuig ik het regelmatig eromheen schoon

Bovenaan Onderaan