Koppelingspedaal blijft even onderin plakken

locker14

Actief lid
Vanaf de vakantiebestemming 450 kilometer naar huis gereden zonder problemen. Soms voelt het pedaal wat ‘korrelig’ bij het intrappen, soms niet. De koppeling grijpt halverwege aan en het pedaal gaat ook niet zwaar. De koppeling lijkt dus niet versleten. Vandaag een kort ritje gemaakt en toen bleef het pedaal weer even onderaan hangen. Direct gecheckt of ik de oorzaak kon achterhalen, maar er is verder niets te zien. Het tapijt ligt netjes op zijn plek. Toch maar even de garage gevraagd om ernaar te kijken, ik heb 8/9 een afspraak.

Jessedew

Forumguru
Ik heb wat TS zei ook gehad met mijn O3, bleef bij mn vrouw de koppeling hangen voor de slagboom van de camping. Mogelijk is de drukcilinder dan aan het 'overlijden'.

Ik heb er niets aan laten doen en half jaar later de auto ingeruild. (nu hoeft dat niet perse en is laten controleren / eventueel repareren door de garage en blijven doorrijden waarschijnlijk goedkoper) km stand was bij mij ruim 200.000 toen.

locker14

Actief lid
Klinkt inderdaad als hetzelfde probleem! Heb ooit begrepen dat er twee drukcilinders in de drukgroep van de koppeling zitten: eentje bij het pedaal (die is relatief goedkoop om te vervangen) en een andere waarvoor de hele versnellingsbak gedemonteerd moet worden en de koppeling vervangen moet worden. Dat was het geval bij onze vorige auto, dat geintje kostte 1.800 euro . Weet je welke cilinder bij jou stuk ging?

Arjan1985

Forumguru
Zo jammer dat ze dat niet ordinair met een veer systeem doen en dan evt die cilinder buiten de bak monteren.
Die ontwerper moet dat toch te horen gekregen hebben op de tekentafel dat dat niet heel handig is. Of zou hij instructies gehad hebben dat onderhoud extra geld moet kosten?! (Retorisch)

Jessedew

Forumguru
............ Weet je welke cilinder bij jou stuk ging?
Nee, heb hem zo ingeruild. Was eenmalig dat die echt bleef hangen. Koppeling was echter niet helemaal fris meer had ik het idee. Icm km stand niet meer in de auto geïnvesteerd en de O4 gekocht. Overigens was het echt een fijne en betrouwbare auto.

Laatst bewerkt door een moderator:

gehaktbal

Forumguru
Zo jammer dat ze dat niet ordinair met een veer systeem doen en dan evt die cilinder buiten de bak monteren.
Bijzonder. Bij mijn Octavia uit 2013 met 6-bak was dat destijds namelijk wel het geval.
Ik heb toen beide cilinders vervangen voor Borsehung (OEM Leverancier).

Daarbij had ik daar ook moeite met het ontluchten en er ook een topic aan gewijd.

Dat heb ik toen opgelost met een hulpcilinder (op de bak) van het merk Brembo i.p.v. Borsehung. Het ontluchtingsventiel zat onder een andere hoek, schijnbaar maakte dat het verschil.

Bovenaan Onderaan