Koppeling trilt of klappert skoda fabia 1.4tdi

Hey allemaal ....

Daar was ik weer......tot nu toe verbaasd hoe zuinig de Fabia tdi te zijn ...motoren zijn eigenlijk prima te noemen alleen wegligging heeft ie wel wat van een lichte auto gevoelige wegligging dus .....maar ben al dik 16 000 km verder na aankoop afgelopen eind december probleemloos door ......maar sinds afgelopen week ong begint koppeling wat te rommelen, zowel stilstaand wegrijden trilt de pedaal en motor en tijdens rijden voelt versnellingspook stokstijf staan op versnelling waar geen beweging in zit ......en dat bij ver in trappen dat ie pakt en nog geen 3 cm van vloer op laat komen pakt ie naar mijn weten zou ik de koppeling verdenken en wat zou ong kosten zijn is koppeling plaat en drukgroep genoeg of moet vliegwiel ook ? Oh ja deze tdi heeft nu 331000 km op teller
 

Ted

Forumguru
Wellicht je dubbel massa vliegwiel versleten, die zit denk ik op jouw motor. Die zijn even iets duurder
 

hemi24

Forumguru
Beetje warrig geschreven, maar kan aan mij liggen…

Klinkt alsof je koppeling niet goed vrij komt?
Kan aan de koppeling zelf liggen, maar ook netzo goed aan de bediening (koppelingscilinders)…
Eerst maar een fatsoenlijke diagnose laten stellen, lijkt mij voor nu het beste advies!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
totaal niet warrig hoor---

versleten vliegwiel hoor je rammelen als je deze in neutraal zet, en de koppeling niet bedient.
kan de koppeling zijn, wat doet deze bij vol last in zijn 4?
kan ook natuurlijk de bediening zijn, in combinatie met motorsteun oid
 
Al met al koppelt hij goed bleek in remvloeistofbak wat te weinig vloeistof in zat heb bijgevuld wel dik halve pak van 250 ml bleef maar zakken tot ie op max bleef staan en nu is het bijna helemaal over
 

Tees

Donateur
250 mL is wel echt veel remvloeistof om bij te vullen! Dat zijn niet een paar luchtbelletjes die verdwijnen, en als het geen lucht is, betekent dat dat er ergens vloeistof verdwijnt. Ik zou dus echt even goed je systeem (laten) checken, je zal maar een keer een noodstop moeten maken en de remmen werken niet...
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wanneer de koppeling zo ver leeg is dat die het niet meer doet, zullen de remmen het nog wel doen.
Dat voorraadje zit lager in het gedeelde reservoir, en achter een rand, zodat het reservoir voor de remmen niet door de koppeling kan weglekken.
 

Tees

Donateur
Dat klopt. Tot het moment dat een klein lek een groot lek geworden is, en alles er opeens mee ophoudt. Ik zou t niet riskeren...
De stelregel is niet voor niets: als je remvloeistof moet bijvullen, moet je zoeken naar een lek.
 

hemi24

Forumguru
Er zit ook nog een sensor in die waarschuwt ruim voordat de rem gaan weigeren…
Ik zou beginnen met zoeken bij de remcilinders achter en daarna de koppelingscilinders.
 
Bovenaan Onderaan