Koppeling slipt?

EdZ

Donateur
Seat Leon 5F
1.2TSI 110PK, zesbak uit 2015.
Vannmorgen onderweg naar Zuid-Duitsland. Op 40km afstand slipte de koppeling. Mijn zoon reed, ik neem 'm over en inderdaad, de koppeling slipt en bleef slippen. Gestopt bij Maarn en ANWB gebeld. Niks te zien, eventueel vervangend vervoer en reparatie bij ANWB in Nieuwegein. Ik rij achter 'm aan en in 1e instantie slipte de koppeling nog steeds, maar op een gegeven moment, terwijl ik achter 'm aan rij, geef ik gas in z'n 6 en: geen slippende koppeling meer. Wegenwachter ook met mij naar Bunnik en terug gereden gereden en echt 'trappen' (4, 5 en 6). Niks te merken. Op de brug gezet: niks te zien. Dus waarschijnlijk geen versleten koppelingsplaten, geen olielekkage via de krukaskeerring geconstateerd. Aan het pedaal is niks te merken, die komt gewoon omhoog. Mijn eigen garage gebeld en ook die had hetzelfde idee als de ANWB: "ik zou gewoon gaan rijden".

Ik weer naar huis gereden met het idee dat ik zondag nog even eea uitprobeer en als ik niks merk ,maandag gewoon alsnog naar Zuid Duitsland vertrek.
Ik vermoed zelf dat één van de twee koppelingscylinders is blijven hangen, maar dat is een "best guess".

Iemand die dit gedrag herkent?

(kopie op SeatForum gezet, zelfde motor/bak)
 

Thijs4motion

Forumguru
hoe lang heeft je zoon zijn rijbewijs al en haalt hij zijn voet compleet van het pedaal af?
vermoed dat je koppeling warm geworden is.

de veren van de drukgroep zijn sterk genoeg om je cilinders terug te duwen hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdZ

Donateur
Hij heeft nog maar kort z'n rijbewijs en bijna geen km's gemaakt dus dat heb ik uitgesloten.

Edit: hij houdt z'n voet niet op de koppeling. Daarnaast zat er wat tijd tussen stoppen en achter de ANWB aanrijden (dus afgekoeld) en tijdens dat ritje, halverwege, werkte het ineens weer normaal. Hiervoor is het woord "flabbergasted" uitgevonden denk ik.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Vandaag achtergelaten bij een garage. Vermoeden is dat de krukaskeerring een beetje lekt. Met verse olie slipt de koppeling, todat het weer wat droger is. Aangezien de lekkage toe zal nemen en de platen uiteindelijk verzadigd zullen raken, wordt dus de koppeling + druklager + keering vervangen. Blij dat het nog deze week kan worden uitgevoerd. Gelukkig was het een goedkoop vakantiehuisje.
 

EdZ

Donateur
87000. De eerste 45k als lease auto in Zweden, geen idee hoe ermee is omgegaan toen.
 

Fabia 123

Forumguru
Misschien veel met slippende koppeling in de Zweedse bergen gereden. Hopelijk lukt het om op tijd te repareren.
 

EdZ

Donateur
Inmiddels is de vakantie zo goed als voorbij maar blijf ik wel met de vraag zitten: wat zou de oorzaak kunnen zijn van die lekkende keerring? Ik lees het bij meer automodellen/merken, maar dan wel bij flinke km-standen. Niet onder de 100k zoals bij de mijne. Ik maak me een beetje zorgen en vraag me af of er op korte termijn meer gedonder aan gaat komen. Nu heb ik 'm inmiddels 4 jaar en waren we toch al over een opvolger aan het denken, maar dat kan best wel even duren.

Iemand dit al eens gehoord/meegemaakt?
 

hemi24

Forumguru
Foute montage, slechte keerring, fabricagefout, drukopbouw in het carter…

Zeg het maar! Kan zo veel zijn…

Soms glipt er wel eens één tussendoor die wel goed is…

:sterretjes:
 

EdZ

Donateur
Nou ja, als het maar niet een krukaslager is. Dat las ik bij een draadje over een Peugeot-blok. Dan zou ik in een hoekje gaan zitten huilen denk ik....
 

Cordoba

Forumguru
Als het een Zweedse importauto is, is het ook de vraag of de km-stand klopt, of dat daar mee gerommeld is. (deze opmerking is vooral in het kader van 'niets uitsluiten zolang het tegendeel niet is bewezen')
 

Kanerr

Forumguru
Ik zou me er niet druk om maken; tenslotte is het een tweedehands auto waarvan alles kapot kan gaan. Of het kapot gaat... das altijd geluk hebben of het ontbreken ervan :)

Ik heb de meest geliefde bulletproof tdi motoren stuk zien lopen bij mij en vrienden en de meest onbetrouwbaar aangeschreven tdi blokken hebben bij mij echt als een trein gelopen.

Geluk noem ik dat...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdZ

Donateur
@Cordoba bij deze zat het onderhoudsboekje van de leasemaatschappij en zelfs de gegevens van de 1e eigenaar. Zonder dat had ik hem niet gekocht. Wat wel zou kunnen is dat het in Zweden wat kouder is dan hier en dat zo'n keerring het daar wat zwaarder heeft. Daarbij heeft de Leon nogal wat korte stukjes gereden de laatste 4 jaar (niet door mij :D dus dat zal ook niet helpen. Nu was ik toch al een beetje aan het kijken naar een Ateca of Karoq, en de kans is klein dat ik er op heel korte termijn nog problemen mee krijg, maar ik ben toch nieuwsgierig naar "de" oorzaak.
 

Tees

Donateur
@Kanerr zo is t precies! Er is een gemiddelde ervaring met een auto of motorblok, maar daar zit een flinke bandbreedte omheen. Zelfs bij als slecht bekend staande auto's of motorblokken heeft het grootste deel van de mensen geen grote problemen. En er zijn altijd drama verhalen op te tekenen van individuen met volop problemen. Idd gevalletje pech of geluk.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een nieuwe auto is het een kwestie van pech of geluk, bij een occasion kun je de geluksfactor een stuk kleiner maken door voor aankoop goed onderzoek (keuring) te doen.
 
Bovenaan Onderaan