Koppeling DSG

Theo 4

Senior Member
Heeft iemand een idee, hoeveel km een koppeling van een DSG mee gaat?
Ook wat de kosten daar van zijn?
Kan men deze zelf vervangen zoals bij een handschakelbak?

Zelf rij ik nog steeds met mijn Octavia 1 4x4 en handschakelbak.
Deze heeft reeds 270.000 km, en is gelukkig nog niet versleten.:cheer:
 

CDK

Forumguru
Als je handig genoeg bent zal het vast mogelijk zijn om het zelf te doen.
Er zijn koppelingen die 200k km mee gaan en er zijn er die door toedoen van foute software na 50k km al op zijn.
Als je het laat doen dan zal het je waarschijnlijk tussen de 1200 en 1500 eurootjes kosten.
 
Die van mij viel in de <50k km categorie. Bij snelweggebruik. Deze is net onder garantie vervangen. Samen met het vliegwiel die eenzelfde korte levensduur had. Is niet uniek, maar zeker ook niet de maatstaf voor alle dsg's. Zoals @Corné de Kluijver al aangeeft zijn de verschillen groot.

Zelf vervangen, tja.. de bak eruit sleutelen is niet zo heel spannend als je een brug en wat basiskennis en ervaring hebt. Voor het vervangen van de koppeling heb je voor de dsg 7 met droge koppeling al wel speciaal gereedschap voor nodig. En iets meer dan basiskennis zou ik zeker ook adviseren :jaja:

Stel me zo voor dat de boel naderhand ook elektronisch weer gekalibreerd moet worden.

Als je dat trucje door hebt dan is de natte koppeling van de dsg 6 de training voor gevorderden :D.

Korte samenvatting. Voor die 1200 tot 1500 euri lekker naar de specialist, niet persé (of persé niet :deuk:) de dealer.
 

Spierings

Forumguru
Het is zeker niet even makkelijk als een handbak, er komt zoals Superb III combi al zei iets meer meet, afstel en calibreer werk aan de pas...
 

Atria

Actief lid
Ik rij in file altijd in de S stand, dan rijdt hij in de 1e ipv de 2e versnelling en heb je geen (of in ieder geval veel minder) "slip" op de koppeling.
 
Waar ik benieuwd naar ben, is of hierin al dan niet ook een substantieel filerijden is begrepen
Files zijn helaas wel regelmatig aan de orde. Dat doe ik ook in S of met handmatig schakelen, anders rij je de hele file in 2 met een slippende koppeling.

Dit is overigens niet de eerste auto waarmee ik veel snelweg en file rijd. Het is wel de eerste waarbij zo snel de koppeling en het vliegwiel het begeeft. En dan is ook nog het merendeel in ons vlakke landje én met de eerder genoemde koppeling besparende maatregelen. Als het zelfs dan niet langer meegaat dan dit dan is er volgens mij iets niet helemaal in orde met het materiaal of met de software die het heel moet houden (of beiden).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, het zou zeker langer mee moeten gaan. Ik heb mijn dsg laten optimaliseren qua software, omdat ik het prettiger vind wanneer er wat minder snel wordt opgeschakeld in D, waardoor je ook weer standaard een echte 1e versnelling hebt.
Naar verluidt zou daardoor ook het slijtage risico aanzienlijk worden beperkt. Maar het is eigenlijk natuurlijk wel krankjorum dat je bij een nieuwe auto meteen al de beurs moet trekken om zo'n aanpassing te laten doen
 

Theo 4

Senior Member
Dat afstellen gebeurd dat meganich, of met een software programma op een laptop?
Zijn er skoda's gemaakt met een koppelomvormer?
 
Dat afstellen gebeurd dat meganich, of met een software programma op een laptop?
Zijn er skoda's gemaakt met een koppelomvormer?
Bij de droge koppeling mechanisch met stelplaatjes. En achteraf wil de software ook wel graag even weten dat er een nieuwe koppeling inzit. Beide dus.

Voor goede werking luistert de mechanische afstelling erg nauw.

Natte koppeling van de dsg-6 en de nieuwe dq500 weet ik niet, maar vermoed ook zowel mechanisch als elektronisch.
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
DSG is een klassieke koppeling, of eigenlijk 2. Dus geen koppelomvormer. Dat is nu juist het hele idee achter een DSG. Door geen koppelomvormer te gebruiken, is de boel zuiniger. Ook is de DSG sneller dan een klassieke automaat met koppelomvormer.
 
Bovenaan Onderaan