Koppakking lek!

Vandaag te horen gekregen dat mn koppakking lek is :407:

Kampte al een tijdje met koelvloeistoflekkage, maar garage kon in eerste instantie niks vinden. Volgens de gasinbouwer lag het aan de verdamper dus kachelde maar een beetje verder rond.
Begon toch wel beetje boel te lekken (zo ongeveer 5 liter in de maand, met genoeg km dat wel) dus vandaag het slechte bericht!!

Garage gaat het eerst proberen met een pil, misschien dat het goedgaat, maar weet eigenlijk ook wel dat dat een "rekmiddel" is.

Nu heeft de motor 2.0i zo'n 262.000 km gereden. Een boel dus op gas.
Wat raden jullie me aan. Koprevisie, want dat zal ongetwijfeld met de tijd nodig zijn, of toch maar eens rond gaan kijken voor wat anders...

Wat kost een koprevisie eigenlijk gemiddeld ?? Is dat het nog waard?

Hoor graag jullie mening. Vooral van de "professionals" (niets ten nadele van de gewone man net als ik)
 

purk

Senior Member
waarom een revisie, lijkt me niet nodig! eerst demonteren en kijken of de kop niet ingevreten is door het koelwater en gelijk kijken of de kop niet krom is. Waarschijnlijk niet.

alles goed dan nieuwe pakking en kopbouten en weer rijden.
 
Auto heeft wel altijd netjes zn onderhoud gehad. Weliswaar niet bij de dealer, maar als er iets vervangen moest worden, preventief of als het echt kapot was, dan gebeurde dat ook!!

Maar zit meer met verdere kosten.
Stel die die pil werkt niet, dus moet de kop eraf. Geen revisie, maar alleen koppakking. Dan komt neem ik aan ook gelijk de distributieriem, waterpomp etc mee.
Kost me EUR 1.000??
Koppeling zal met de tijd ook wel vervangen moeten worden, drukgroep, lagers etc etc?
Wat is een beetje een "uitgangspunt" om besluiten te repareren of te verkopen?
 
E

Ex-lid 1929

Ik zal zeker GEEN pil erin laten doen.
dit goetje gaat namelijk in alle kleine gaten en kieren zitten ook waar het NIET moet.
de gevolgen die daarvan kunnen optreden kunnen groteren reparaties veroorzaken.
-gewoon kop eraf.
-kijken wat de schade is.
-nieuwe koppakking.
-eventueel kop laten vlakken.

distributieriem, waterpomp etc zou ik nog even mee wachten.
 
Koppakking,tja dat is vervelend. Ik heb het eens geinformeerd en ik dacht dat het iets van 750 Euro kost. Maar met zo'n kilometerstand ben ik ook bang dat je kleppen al behoorlijk zijn ingeslagen in de cilinderkop. Met andere woorden,als ze de boel er toch af hebben zou ik zeker even naar de kleppen laten kijken. Een ruilkop was ook niet echt duur. Dan ben je in ieder geval echt even een tijdje van de grote kosten af. Ik heb er inmiddels 370000 km op zitten. Mijn cilinderkop is er ook nog nooit af geweest. Maar weet dat het niet eeuwig blijf duren en dat ik straks ook aan een andere cilinderkop toe ben. Als ik jou was gewoon opknappen en lekker doortuffen. Als je hem wilt inruilen krijg je er toch weinig voor terug. Succes.
 
Nou vandaag de auto weer opgehaald!
Pil was er al in gedaan, dus tja, kon ik niks meer aan doen...

Gelijk maar even gevraagd wat het evt. zou kosten een koppakking laten vervangen. Was bij hem 850 euro kwijt, redelijke prijs wat ik zo denk. Maar wat hij ook zei (wat je ook zegt Henkus) dat de kleppen waarschijnlijk ook "op" zijn en dat het dan nog een heel stuk duurder gaat worden!!

Denk dat ik maar rond ga kijken voor een andere auto. Heeft inmiddels ook wel zn diensten bewezen aan mij na 4.5 jaar bezit... Maar eens een beetje gaan oriënteren wat ik wil. Weer G3 of overstappen op diesel....

In elk geval bedankt voor jullie meedenken.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is altijd lastig als je voor een dergelijke reparatie staat, ga je hem nog repareren of kijk je naar iets anders? Als je nog tevreden bent over je auto en er is verder weinig stuk dan zou ik een revisiekop (laten) zoeken en die plaatsen. Een auto met een lekke koppakking lijkt me sowieso lastig te verkopen.

Overigens als je de kop laat vervangen zeker de "kleine" dingen als een waterpomp, nieuwe dsitributieriem en spanrol meenemen. Die onderdelen kosten echt niet de hoofdprijs en dan weet je zeker dat ie weer even mee kan. Als je het later nog moet doen krijg je de uren nog een keer voor je kiezen. En daar zitten de kosten..

Succes met je beslissing in ieder geval
 
Ik sluit me helemaal bij Bakkertje aan. Ben je tevreden over de auto zelf dan zou ik hem inderdaad laten opknappen. Als je daarna weer 300000 km kunt rijden zijn de kosten niet echt duur geweest. Ik blijf zeggen,momenteel is Lpg rijden het goedkoopste.
 

van_der_P

Senior Member
Voor wat de reparatie kost koop je geen andere auto. Je weet wat je hebt, het is zoals je zelf zegt de Skoda is goed onderhouden. Laat het dan 1500 of misschien 2000 euro kosten.
Als je er weer een jaar mee kunt rijden heb je geld verdient. Want een andere of wellicht een nieuwe auto schrijft op een jaar meer af dan je die reparatie kost.
 
Excuses van mijn kant! Veel te lang niet gereageerd.....:ahum:
Uiteindelijk samen met mn vrouw besloten om toch te gaan kijken voor een andere auto. Had meerdere redenen.
Na wat afstruinen kwamen we tot de conclusie dat er weinig NIET-franse auto's op gas rondrijden, waar wij interesse in hadden.
Wij wilden eigenlijk een Octavia 2, maar qua motorinhoud vind ik de 1,6 te weinig en anders werd het te duur...
Toen maar wat gaan rekenen en besloten om te gaan kijken voor een diesel!

Uiteindelijk is het een Passat Station 74kw tdi uit 2004 geworden. Moet zeggen, ben er erg tevreden mee:680:
Nog een behoorlijk goede prijs kunnen krijgen voor de Skoda. Overigens was de Octavia binnen een week van de Nederlandse bodem verdwenen...

Toch iedereen bedankt voor jullie hulp!

Hier de laatste foto's van mn trouwe Octavia :rockon:
 

Bijlagen

  • IMG_3653.jpg
    IMG_3653.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG_3652.jpg
    IMG_3652.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 19
  • IMG_3654.jpg
    IMG_3654.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 19
tja ik zit nu ook met zo n geval......

2 onderzoeken gehad , en nog niet geheel kunnen vaststellen.....

vandaag bij skoda dealer geweest , en zegt ook je kan nietm et zekerhed zeggen , maar die genoemde punten leiden er wel op.
nu willen ze hem onder zoeken en kop eraf ...
zal dan week kwijt zijn
 
Bovenaan Onderaan