koplampsproeier lek

motomarz

Senior Member
Octavia II, 2012, ruim 190K op de teller.
een van de koplampsproeiers is lek.
Volgens de garage een of andere cylinder die in het systeem zit?

Klinkt als iets wat ik prima zelf kan vervangen als ik weet waar het zit ,
en waar ik een nieuwe kan halen.
Scheelt dan toch weer tijd en geld bij de garage.

Dus bij deze de vraag:
Waar zit dat ding precies?
 

Eltjo

Forumguru
Bij S2 onder op de koplamp geschroefd, wellicht bij een Octavia hetzelfde.
Als je sproeit wordt er door de waterdruk in de cilinder een stengel uitgedrukt.
Dit dus; https://www.onderdelenzoeker.nl/voo...proeier-links-skoda-octavia-2-facelift-622873
Misschien kan je er bij via een deels los geschroefd binnenscherm van het spatbord. Anders moet de koplamp gedemonteerd worden, waarvan men bij een S2 zegt dat dan de bumper eraf moet. Die hoeft echter maar voor de helft los! Misschien is dat bij een Octavia nog makkelijker.
Ook een (voorlopige) oplossing is, het afstoppen of afklemmen van de slang om zo meer power over te houden voor de ruiten en andere koplamp.....?
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Wat zijn de verschijnselen? Lekt er vloeistof onder uit de auto bij sproeien? Als één wel werkt neem ik aan dat de pomp werkt, bij mijn 2012 S2 zitten er twee aparte pompjes voor ruiten en koplampen.

Die zitten op de sproeiervloeistoftank en ik heb het pompje voor de ruitensproeier (a €12) zelf kunnen vervangen na verwijderen wiel, wielkuip en roostertje aan rechtervoorkant. Bij mij sproeide vóór mee met achterruit en vice versa. Dus pompte wel, maar werkte niet goed doordat de verdeling binnen de pomp niet meer lekker werkte.
 

motomarz

Senior Member
De pomp werkt prima, en spuit veel teveel vloeistof uit, zodat het reservoir na paar keer sproeien leeg is.

Ik heb zelf nog niet de mogelijkheid gehad om te kijken wat er precies lekt,
maar de garage zei dus: cylinder van de koplampsproeier.

Het onderdeel dat Elkjo aangeeft kan dus inderdaad de kandidaat zijn.
(en misschien bedoelt eriktv hetzelfde?)

Volgens mij kan de koplamp er bij de octavia redelijk makkelijk uit.
Staat me bij dat het een klemmetje loszetten is, en dan de hele unit naar buiten schuiven.
Dat moet sowieso binnenkort een keer, want na 190K zijn de lampen wel eens aan vervanging toe...
(het draadje daarover moet ik weer even opzoeken)
 

Tees

Donateur
Volgens mij kan de koplamp er bij de octavia redelijk makkelijk uit.
Staat me bij dat het een klemmetje loszetten is, en dan de hele unit naar buiten schuiven.

Één extra handeling: eerst een soort plastic moer aan de achterkant losdraaien en dan eruit trekken door dat klemmetje los te wippen. En de stekker loshalen natuurlijk ;)
 

Eltjo

Forumguru
Cilinder is de sproeier zelf.
Dat is waarschijnlijk een geheel ja, maar de sproeier zit op de “kop” van de cilinder die er door de waterdruk naar voren wordt geduwd. Er zou een scheur in kunnen zitten, of een afdichting is lek.

Waarom moeten je lampen na 190 dkm vervangen worden? Zijn ze mat geel geworden? Die kan je gewoon herstellen door te schuren en polijsten. Daar zijn setjes (€15-25) voor te koop en er zijn ook bedrijven (€50+) die dat voor je doen.
Mijn xenon koplampen zijn met €650 p/stuk erg prijzig (dus met 320 dkm glad gemaakt, waren niet geel, maar halogeen is ook vast geen koopje.
 
Laatst bewerkt:

motomarz

Senior Member
Zoals gezegd, ik heb nog niet de tijd gehad er zelf naar te kijken wat er precies lekt bij de sproeier.

Wat de xenon lampen betreft, ik merk duidelijk minder lichtopbrengst.

Voor €650 heb je de hele unit toch?
Het gaat mij alleen om de lamp vervangen hoor!
Die zijn origineel ook ruim €100 per stuk ofzo,
maar met een beetje zoeken ook wel goedkoper te vinden.
 

eriktv

Forumguru
Via https://www.skoda-parts.com/spare-parts/octavia-2/1z0-955-966.html zie je een aantal mogelijke onderdeelnummers. Als ik Google op 1Z0 955 966 krijg ik deze ETKA-tekening. Kan dus de cilinder, nr 38 zijn, maar m.i. kunnen net zo goed alle plastic/rubber onderdelen of de koppelingen daarvan de oorzaak zijn. Volgens mij een kwestie van lamp eruit halen, lek vinden, onderdeelnummer opzoeken en dan lekker voor twee tientjes een nieuwe bij de dealer bestellen.

680E7772-276D-44DC-B945-8B81504CACD8.png
Ik heb na ongeveer 100dkm/4 jaar de xenonlampen vervangen en zag al duidelijk verschil. Nu, nog eens 150dkm en 7 jaar later, wordt het eigenlijk weer eens tijd.
 
Bovenaan Onderaan